Flightsim X-plane

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 4 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Någon som har info eller nån bra länk till hur man skulle bygga en enkel flygsim med X-Plane? Jag skulle först vilja göra det möjligt att ha själva instrumenten på en egen skärm (som jag sedan kan bygga in bakom en skiva så att jag får ett riktigt cockpitutseende.
    Men hur får jag instrumenten på en skärm och själv "utsikten" ut på en skärm?

    Och ja, jag är lite halvkass på det där med datorer...
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    Med x-plane kan man använda en läsplatta med en instrumentapp på som synkas trådlöst mot simdatorn och x-plane.
    Det finns flera olika appar att välja på, både analoga instrument och G1000 PFD/MFD. Jag har testat G1000-appen och det funkar finfint.

    Den lösningen med läsplatta var enkel att få igång och kräver bara att man följer anvisningarna. I mitt fall där simdatorn står i ett annat rum var det perfekt att slippa långa kabeldragningar, plus att läsplattornas pekfunktioner gör att man kan påverka instrumenten fysiskt (typ ställa in QNH) vilket höjer simkvaliteten.
     
  3. joma

    joma Medlem

  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Min spontana uppfatning är att 3D-cockpit med TrackIR är riktigt trevligt och jag förstår inte riktigt nyttan med instrument på separat skärm om man nu inte bygger en komplett cockpit med allt inkluderat.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

Dela sidan