Fly-In på Rössjön

Diskussion i 'Artiklar' startad av Air-man, 11 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2009-01-04
    Ursprunglig artikelförfattare: Air-man

    Strålande sol, svag vind och en is som håller för att landa på. Det blev ett lyckat Fly-In på Rössjön strax söder om Skara söndagen den 4e januari.

    168.jpg

    Vädret kunde inte vara bättre. Strålande sol, klarblå himmel och svag vind. Har bokat klubbens PA 28 för en sväng. Innan jag åker till fältet ser jag på mobilen att det är ett snabbt uppkommet Fly-In på Rössjöns is. Tar mig ut till fältet och drar mig ner mot Skara och ut mot Rössjön. Mycket trafik på radion och det är redan många maskiner som landat på isen. Själv har jag inte landat på is förut och tvekar om jag ska landa, men beslutar att göra ett försök. Gör ett varv och landar. Skillnaden mot att landa hemma på asfalten är att när jag ska vända runt för att taxa till uppställningsplatsen har jag ingen stryrförmåga och maskinen kanar på snedden i svängen. Här gäller det att inte taxa för fort och att bromsa i god tid. Parkerar med god marginal till övriga flygplan och går ur. Mycket folk, trevliga maskiner och strålande sol. Några har med sig engångsgrillar och kaffetermosar. Totalt är det ca 15 maskiner som letar sig ner på isen och de kommer bland annat från Lidköping, Skövde, Trollhättan och Falköping. Efter en trevlig samvaro drar jag mig hemåt Lidköping igen. En rolig dag i vackert väder och skön flygning.
     
Laddar...

Dela sidan