Flyga rote?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Larscho, 23 Mars 2009.

  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Kan någon redogöra vad som gäller när det ska flygas rote?
    Måste man ha gott en godkänd utbildning?
    Om så är fallet, hur lång är den?
    Vissa säger att det bara är att fila i färdplanen men vad för begränsningar som gäller då osv.

    Tacksam för svar :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Hej,

    För inte så längesen kunde man flyga rote utan utbildning men nu mera så säger regelverket att ”flygning i formation med mindre avstånd än 100 meter får inte utföras utan lämplig utbildning”.

    Man måste även göra upp om flighten innan. Du får alltså inte höra din kompis på radion och fråga om han vill flyga rote ett tag.
    Finns väl inte direkt några begränsningar du flyger som en helt vanlig flight. Enda skillnaden är att bara en av er pratar i radio och den andra stänger av sin transponder.

    Det blir ett prefix framför ettans callsign också "two ship eller roten"

    Jag tycker roteflygning är riktigt skoj men var försiktiga :)

    Edit: Aeroklubben i Göteborg gör roteutbildning för er som håller till på sveriges framsida :)
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med flygplan (LFS 2007:58)

    Formationsflygning
    51 § Flygning i formation med mindre avstånd än 100 meter får inte utföras utan
    lämplig utbildning. Utbildningen skall vara dokumenterad och införd i flygdagboken.
    52 § Förarna skall på förhand bestämma hur flygningen i formation skall utföras.

    Ovanstående talar väl ganska väl om vad som gäller föreskriftsmässigt. Det var efter flera tillbud på kort tid som myndigheten var tvungen att begränsa denna fina möjlighet. Nu krävs alltså en regelrätt utbildning och det är inte så lätt att få till en sådan tydligen.

    Linköpings flygklubb har planer på en sådan kurs men det har tydligen inte blivit av ännu. Jag har själv flugit en del formation före den här föreskriften så jag ville gå en kurs för att få fortsätta och har anmält intresse. Om flera hör av sig kanske det blir av så slå en signal till dem och meddela intresse ;)
     
  4. kjellivarsson

    kjellivarsson Ny medlem

    Hej

    Jag gjorde min formationsflygutbildning i Ljungbyhed för 3 år sedan. 6h i tät rote var det, från start till landning, stig, sjunk i kombination med svängar med en spännvidd mellan kärrorna hela tiden, dessutom ingår samling, utbrytningar, flankbyten mm...
    Väldigt kul kurs som rekommenderas.

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF178.pdf
    Sidan 13.

    Mvh Kjell
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för svaren. Är väl mer intresserad av att ta det på västkusten då jag bor här. Vore kul att ta ha den behörigheten.
    Vad för utbildning talar vi om? Hur många timmar krävs det? Kostnad?
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Återstår då att se vad som räknas med "lämplig utbildning", mtp att flertalet tillbud verkar ha skett efter eller t.o.m i samband med roteutbildning. Men det är kanske en annan diskussion.

    Hur som helst, om det blir formationsflygning när man är närmare än 100 m ifrån varandra, vad gäller om man flyger med mer än 100 m separation? Måste man flyga som separata fpl, eller är det ok att flyga som "gles" formation?
     
  7. hiwaf

    hiwaf Medlem

    nej ni är fortfarande i formation även om ni ligger över 100meter ifrån varandra, kommer inte ihåg avståndet för formation men vi pratar storleksordningen en kilometer.
     
  8. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Lite info om kommande kurs i LFK:
    http://www.lfk.se/utbildning/rote/
     
  9. diveman

    diveman Ny medlem

    Hej!

    Har också funderat på roteflygning som verkar skoj, men det är ju inte helt riskfritt. För några år sedan hände det flera haverier i samband med roteflygningar. Jag minns 3 stycken.
    1. Dels en PA28:a som flög in i en annan vid en FFK övning om jag inte minns fel (I Västerås).
    2. Två uppe i Östersund som flög in i varandra. Med någon journalist som var med för att ta bilder.
    3. Sedan var det en MFI och Cessna som flög in i varandra under roteflyg.

    Jag har också pratat med en flyglärare (som är en gammal flygvapenräv) och han tycker egentligen inte att man skall hålla på med roteflygning om man är privatflygare. Enligt hans mening så krävs det mycket träning och mycket flygtimmar för att hålla sig i trim. Annars blir riskerna för stora för att hålla på med det hela.

    Men om man nu ändå vill göra det då?

    Det står i reglerna att det krävs någon form av utbildning, men står det någonstans vad den skall innehålla?
    När man klickar runt och kollar roteutbildningar så verkar det vara väldigt olika uppbyggnad. Av inläggen ovan verkar det ju vara den i Ljungbyhed som är/var mest gedigen. Den verkar i alla fall innehålla vad jag skulle vilja ha ut av en sådan kurs.

    Jag antar att Roteflygning är lite som med Acrobatflygning. Det gäller att hålla sig i trim och flyga mycket för att inte tappa.

    Mvh


    M
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag är böjd att hålla med. Läser man haverirapporterna för de fall som nämns så finner man att piloten i åtminstone ett fall fått en felaktig uppfattning om hur roteflygning ska bedrivas. Utbildningen som genomförts höll alltså inte måttet utan var i sig en säkerhetsrisk.

    Jag har svårt att se poängen med roteflygning i fredstid. Jag antar dock att roteflygning, om det genomförs rätt, är ett av flera effektiva sätt att bli en skickligare pilot.
     
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jahap, 100 m...och var kommer då denna bilden in i bilden?;)
    http://myweb.tiscali.co.uk/miskin/gliding/images/gaggle22_s.jpg
     
  12. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Intressant är att de flesta haverier skett i sammanhang där piloterna enligt nuvarande regler anses kvalificerade :)

    @lindspöjken: Jag ser ingen formationsflygning, jag ser 10 piloter som desperat försöker bryta formationen (genom att stiga fortare än kollegorna) :tupX2 :h:e


    Bara för att man flyger formation behöver man knappast flyga vingspets-mot-vingspets, men som vanligt försöker myndigheter att lagstifta in sunt förnuft, något som är dömt att misslyckas.
     
  13. Kalle

    Kalle Medlem

    Definitionen står att finna i 2007:58 (Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med flygplan)

    och lyder:

    formationsflygning:
    flygning med två eller flera luftfartyg med ett största avstånd av
    1 500 m och som leds av en av befälhavarna
    (Det kommer sannolikt att komma en ny definition med nya avstånd i och med den nya BCL-T som är under framtagning. Skillnaderna kommer dock att vara rätt små)
     
  14. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Ok, slutsatsen är alltså att all form av formationsflygning bör ske oorganiserat och utan ledare. Safety first!
     
Laddar...

Dela sidan