Flyga till Danmark

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Air-man, 22 Januari 2009.

  1. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har funderingar på att ta en tur till Danmark i sommar och har börjat planera lite grand. Är det någon som har erfarenhet av att flyga i Danmark, då särskilt runt Skagen och har någon några bra tips på vilka kartor man behöver ha med sig? Utgår från Lidköping och får väl ta mig ner mot Göteborg och vidare över vattnet över till Danmark.

    Tips om flygvägar, hemsidor för breifing och annat man behöver tänka på mottages tacksamt.

    Air-man
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Ta en mellanlandning på Laesö om du ändå ska över. Jättefina småorter med god mat och flera badplatser.
     
  3. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Tack för tipset!
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Vad du gör, landa inte på Köpenhamns flygplats för det lär vara svindyrt. Bättre då att välja Roskilde, som har vettiga priser.
     
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Målet är ett litet fält utanför Seaby, som ligger några mil söder om Fredrikshamn. Vi har bott i Seaby tidigare, men åkt färja och bil då. Nu skulle det vara kul att flyga över. Här är fältet jag tänkte flyga till www.eksa.dk
     
  6. Jippe

    Jippe Ny medlem

    Jag har fluget ett par gånger till Danmark, Århus, Odense (4ggr), Anholt och Roskilde.
    Superservice, lite DK engelska på radion och oftast riktigt bra priser på land-avgifter och parkering. Riktigt GA-vänligt tycker jag.
    Tänk på att Danmark är platt när du navigerar bara ;)
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej Jippe

    Synd vi inte träffades på Fly-inet på Rösjön. Jag kom dit lite senare än dig, men träffade Robert.

    Tack för tipsen. Är väldigt tidig i planeringen och ska övertyga sambon först om att en tripp till Danmark i en PA28 är trevligt.

    Vi hörs
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Köp en jeppesen vfr-karta från ksab. den kostar 140 kr och innehåller väldigt mycket information.
    du är ute i god tid med planeringen får jag säga.
    det är bra :)

    Länk:

    http://www.ksab.net/cms/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=33&category_id=142&option=com_virtuemart&Itemid=28
     
  9. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Jo, jag var inne där och hittade följande kartor, men blev lite tveksam till vilken som är bäst eller om man ska ha flera olika. Dessutom skulle man veta när dom uppdaterar så man inte köper på sig kartor som är inaktuella i sommar.

    ICAO kartan över Danmark 220:-
    Köpenhamn TMA 130:-
    Jeppesen VFR karta 140:-
     
  10. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Ring till KSAB och fråga om kartan ska uppdateras snart, dom har ganska bra koll på det där. Om någonting ska ändras i luftrummet så brukar dom säga till i god tid så att dom ska hinna ändra kartorna.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har själv köpt en sån karta och jag tycker den är mycket bra. fullt tillräcklig och en massa information som är bra!
    Jag vet inte när 2009 kommer om det ens kommer någon.

    Men du kan ju höra med dem om det kommer nån ny snart.
    Jag röstar iaf för den kartan, den är mycket bra.
     
  12. wingh

    wingh Ny medlem

    den här är bra...

    http://www.lazy8.dk/handyguide2.pdf

    sen finns det massor av info på baksidan av "500" kartan.

    mvh CW
     
  13. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Sindal lite längre norrut är annars också ett mycket trevligt fält. En liten mini-flygplats av trevlig dansk modell. Ska man till Skagen kan man få hyrbilen levererad hit, eller så beställer man en taxi. Det senare dyrt, speciellt nuförtiden, men bekvämt!
     
  14. Jippe

    Jippe Ny medlem

    Här är en kanonlänk med en hel hög danska flygplatser:
    http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-578
    AD med all info....

    Och som någon sa ovan så finns ju Jeppesens VFR-kartor från och med Danmark. Det räcker med en karta som täcker hela landet och är "färgade" på Jeppesens vis med luftrum med mer, mycket tydligt i den aspekten men kanske svårare att navigera efter.
     
  15. peer

    peer Ny medlem

    Om du vill åka till en riktigt liten pärla så skall du åka till EKEL Endelave 5545N 1015E RWY 11/29 gräsfält, 128.8 MHz Här lånar du cykel gratis, campar i Hassellunden vid fältet och lyssnar på näktergalen innan du går ner och badar i havet. Landningsavgiften betalar du efter ditt eget samvete och vad du tycker det är värt att få landa och komma till denna underbara plats. När du känner för en bit mat eller något att svalka sig med, så cyklar du ner till Kroen eller handlaren och provanterar. Om du vill veta mer så går du in på www.oen-endelave.dk

    Ha en riktigt trevlig Danmarkstur.
     
  16. Jippe

    Jippe Ny medlem

    Hur har jag kunnat missa det där stället?

    Underbart, tack för tipset, dit lär jag flyga.

    Rutten med Anholt och Edenlave som avslutning är klar :tupX2

    Här är förresten lite bilder från min tur till Anholt med 2 pax
    http://picasaweb.google.com/jesper.linder/Anholt#
     
  17. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Man kan ju lägga till Stuning till listan också.
    Där finns även ett fint flygmuseum för den som är intresserad:

    http://www.stauning-lufthavn.dk/

    MVH
    Håkan
     
  18. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej!

    Tack för alla tips! Det blir minst en 4 veckors flygsemester i Danmark helt klart...

    Återkommer när planeringen börjar ta form.

    Air-man
     
  19. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej igen

    Pratade med KSAB och uppdateringen av Jeppesen VFR och andra kartor för Danmark kommer ske någongång under våren, men de hade inget exakt datum. Därför avvaktar jag med att skaffa kartor för Danmark till senvåren eller sommaren när de är uppdaterade.

    Air-man
     
  20. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    För några år sedan besökte jag och familjen Egskov slott på Fyn. Där finns tydligen ett litet fält och dom har ett fint flygmuseum, slottsträdgård, restaurang och sommaraktiviteter. Värt ett besök om ni flyger till Fyn. Kolla in

    www.egeskov.dk
     
Laddar...

Dela sidan