Flygfyren Fly-in: Stegeborg, 2010-08-21 12:00--2010-08-21 17:00

Diskussion i 'Flygevenemang (arkiverad)' startad av Fredrik, 28 Juli 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var: Stegeborgs flygfält i Östergötlands län (http://www.stegeborg.se/flygfalt.php)

    När: 2010-08-21 12:00-17:00

    Program: Det här blir ett spontant Fly-in på Stegeborgs flygfält i Östergötland. Vi börjar med att avnjuta en trevlig lunch nere vid Hamnkrogen, intill Stegeborgs slottsruiner (http://www.stegeborg.se/hamnkrogen.php). Därefter umgås vi och utbyter erfarenheter med varandra under resterande del av eftermiddagen.

    Ni som preliminärt avser delta på det här evenemanget kan posta ett inlägg i den här tråden med namn och flygplanstyp så för jag upp era namn på en lista i huvudinlägget. Då blir det lätt för alla att se vilka medlemmar från Flygfyren som avser att komma. Jag kommer ombesörja bokning av bord på Hamnkrogen. Är det någon som ej avser att äta lunch, meddela mig det, så vet jag det.

    P.S. Sprid gärna budskapet till klubbmedlemmar och vänner!

    Mvh
    Fredrik

    Preliminär deltagarlista:
    Fredrik, C172, SE-LPY (1 plats ledig), 070-748 21 30
    lajo, Beagle B-121 Pup
    Göran, SEAMAX-M22, SE-VIY
    Almestad, Cessna 150, SE-GKC
    Roffe, PA28, SE-FCO (1 plats ledig)
     
  2. Volare

    Volare Medlem

    Tror många är på Kräftstjärtsvängen då.

    http://www.siljansnasfk.com/?q=node/10
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul initiativ!
    Har dock tyvärr inte möjlighet att ta mig dit.

    För er som inte varit på Stegeborg: landa helst bana 26 och starta absolut 08! Att landa 08 är nog inte omöjligt, jag har inte provat mig på det och har inte tänkt göra det heller. Man måste komma högt in för att undvika skogen på berget(!) på kort final.
    Att starta 26 är dumt, du hinner knappt få höjd för att komma över skogen om du flyger en vanlig klubbmaskin. Har du något som kommer över så gör det inte ändå, om nu motorn skulle stanna.

    Sålänge det inte blåser så mycket tycker jag Stegeborg är toppenbra med lång och fin bana!
     
  4. Almestad

    Almestad Medlem

    Bra tips för en som funderar på att sticka iväg till Stegeborg här i Juli. Tyvärr är det kräftskiva som ställer till det för min del det här datumet. Annars skulle jag lätt hängt på, hoppas på bra väder för er :)
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Startat 26 med en C172 utan några som helst problem. Vi var då två ombord och hade skapligt med soppa. :p

    PS. Har även landat 08.
     
  6. W2k

    W2k Medlem

    Enligt Svenska Flygfält är berget bara 120 ft högt... med 800 meter bana "borde" det ju inte vara något som helst problem för en PA28-161 eller motsv att ta sig över det om inga försvårande omständigheter råder. Är hindret i själva verket högre än vad SF påstår?

    Om alternativet vore att starta i medvind skulle jag nog hellre köra en "kortfältsstart" och se till att ha nog med höjd för att ta mig över berget.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Helt rätt det som står på flygplatskortet. Det är inga svårigheter att starta/landa på respektive bana. :tup
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Håller med alla som lovordar Stegeborg! Har haft en av mina finaste flygupplevelser där när jag och en kompis med nytagna cert flög dit en solig sommarkväll för ett år sen i varsitt plan. Lyckades förhandla till oss bord på bryggan på hamnkrogen. Mycket trevligt (men se till att boka bord om ni flyger dit). Vi fick dessutom underhållning på första parkett i form av korkad/aningslös motorbåtsägare som tyckte att det var en bra idé att passera strax bakom linfärjan över sundet, just som den skulle bromsa... Färjekaptenen tutade som besatt och folk i båtar och längs stränder reste sig upp för att kolla vad som skulle hända - skulle båten klyvas på mitten underifrån av den sträckta vajern eller inte? Färjekaptenen väntade in i det sista för att motorbåten skulle hinna passera över linan innan han var tvungen att tvärnita så färjan ställde sig på tvären. Tyvärr tror jag aldrig motorbåtsägaren fattade vad han höll på att ställa till med.

    Förutom vackert utflyktsmål med actionunderhållning är Stegeborg ett trevligt pistop när man flyger söderut från sthlm.

    Vad gäller problem med start och landning så har jag enbart använt bana 26 de gånger jag varit där, men aldrig haft några problem att komma över skogen. Nu flyger jag ju UL, så jag kanske inte ska uttala mig, men med den marginal jag hade borde det inte vara omöjligt för en normalklassad kärra att komma upp i tid - fältet är ju långt.
    Den enda anmärkningen jag har är att deras vindstrut åtminstone förra sommaren var sällsynt skruttig och svåravläst - det var enklare att titta på vattnet istället.

    Tyvärr kan jag inte komma förbi den fjortonde - det hade varit trevligt att kunna sätta ansikten på de namn man ser här.
    (Och ursäkta allt OT :blush - ville bara göra lite reklam för ett jättetrevligt utflyktsmål.)
     
  9. LEE

    LEE Medlem

    Tyvärr har vi en annan resa planerad då, men en resa till Stegeborg verkar väldigt trevlig så det ska nog bli av i år.

    Då kommer en fråga om hur man bäst planerar resan med ATS färdplan till Stegeborg för att få lite höjd vid fint väder. Verkar vettigt att norrifrån gå via TRS-PEO-ON och sedan koordinat 5816N 01636E. Ska man avsluta färdplan på höjd vid ON eller kan man räkna med att säkert ha mobiltäckning för att avsluta på marken efter landning? Eller borde man stryka ON för att det blir en onödig omväg och avsluta ovanför fältet? Har hittills bara avslutat färdplan på kontrollerad flygplats så då går det ju med automatik.
     
  10. Zeta

    Zeta Medlem

    Det finns gott om täckning, så avsluta du din FPL från marken. :)
     
  11. lajo

    lajo Ny medlem

    Tyvärr är det fel helg då det kolliderar med Siljansnäs. Kan vi inte flytta det till helgen efter så kommer det säkert fler personer.
    Jag kommer garanterat då i såfall och säkert fler med mig!:tupX2
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej allihopa!

    Jag insåg inte att det aktuella datumet sammanföll med evenemanget vid Siljansnäs. Jag har nu tagit till mig detta och flyttat fram datumet en vecka. Nytt datum för Flygfyren Fly-in vid Stegeborg blir således 2010-08-21. Hoppas detta kommer att passa bättre.

    Vad gäller landning bana 08 så har jag aldrig upplevt några problem när man är två personer i en C172. Håller man bara koll på farten så kan man dyka ner lite brantare mot bantröskeln efter att man passerat kullen, för att därefter flyta ut. Start bana 26 har jag heller ej upplevt som något problem med två personer i en C172. Jag skulle vilja påstå att marginalerna är mer än fullgoda.

    Inflygning bana 08 på Stegeborgs flygfält

    Som sagt, hoppas det nya datumet passar bättre. När jag ser ungefär hur många som avser komma och som vill äta på hamnkrogen så ringer jag och gör en reservation.

    Mvh
    Fredrik
     
  13. lajo

    lajo Ny medlem

    Kanon!

    Jag kommer!

    Lars Johansson

    Beagle pup 121
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  15. Epelle

    Epelle Medlem

    Synd man inte är klar med PPLet. Känner inte för att åka TMG, får väl vänta tills nästa år..;)
    Men vilket mysigt ställe/fält. Blir att planera in en visit så småning om, kanske med älsklingen och natta på hotellet.:tupX2
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det gör du helt rätt i!

    Tanken är att det här ska bli ett årligt återkommande fly-in.

    Mvh
    Fredrik
     
  17. gramlin

    gramlin Medlem

    Bara en snabb fråga, hur många kärror får det plats att parkera på Stegeborg? När jag var där senast (och landade på bana 08 i en C172, 4pob) så kändes det inte som det fick rum med mer än tre plan på parkeringen.
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Förut hade de en liten yta i höjd med bantröskeln 08, för ca 4-5 flygplan. Nu har de anlagt ytterligare en yta som rymmer ca 15-20 flygplan.

    Mvh
    Fredrik
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle aldrig göra det. Så stort är inte behovet att ta sig dit.
    Vad gör man om man motorn dör?
     
  20. Zeta

    Zeta Medlem

    Om motorn dör? Ska man resonera så är det ju precis lika farligt att flyga till Visby och att bli nertvingad till 1000- av Arlanda TWR innan man ens har banan i sikte. :X

    PS. Antar att du aldrig startar bana 27 på Kungsängen då heller.
     
Laddar...
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan