Flygklockan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 13 Augusti 2008.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Armbandsuret är ju en grundsten i flyget.

    Den säger också en del om personen som bär den(?).
    Begreppet "pilotklocka" är ju så säljande i sig och förknippat med dyra schweiziska precitionsinstrument för 30 papp och uppåt. Vissa har ju till och med en navskiva. (går det att använda?)

    Jag faller själv för de feta dyra klockorna när det gäller fåfänga, men jag är intresserad av vad som är den bästa flygklockan ur ren praktisk synpunkt.

    Personligen tror jag egentligen att en tydlig digital klocka med timerfunktion funkar bäst.

    Jag hittade dock en flygromantisk klocka som jag även tyckte var praktisk.
    http://www.neowatches.se/flieger-navbuhr-automatik-black-p-235.html
    Den är stor som en moraklocka och har minuter i fokus.

    Säg mig, vad har ni runt handleden och varför?
     
  2. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Du har så rätt om armbandsuren, Domino, de är en del av flygningen! :)
    Själv så har jag en klocka av det välrenomerade märket Tissot. Vet inte vad den kostade då det var en gåva, men jag gissar att det rör sig om 3-5000 kr ungefär...? Det är en analog dykarchronografklocka (?) som jag tycker är helt perfekt, tidmätning i sekunder och tiondelar, och sedan att den är analog, det klår allt. Själv är jag väldigt analog av mig? Tycker det känns mycket trevligare med visare och saker som rör sig! Och på nåt sätt känns det mer. Brukar använda den roterbara urtavlan för att sätta offblock- och tidtagarvisaren för att mäta airborne, till exempel!
    Finns otroligt mycket fint att köpa, speciellt i de lägre fyrsiffriga beloppen! :)
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Min klocka är batteridriven analog. Jag köpte den för ca 300 kr. Den har stoppursfunktion (hela sekunder) och stor sekundvisare.

    Jag har aldrig haft användning för stoppursfunktionen i luften, men den kan vara praktisk i andra sammanhang.

    Min viktigaste tidgivare i luften är GPS-en. Med den vet jag att jag får korrekt tid oberoende av mina egna åtgärder.

    Att slänga ut pengar på dyra onödiga prylar ligger inte för mig.

    För den som har en massa pengar över finns mycket värdefullt att köpa, t.ex.
    Kollisionsvarnare
    Personlig nödsändare
    (dessa har jag skaffat).

    På min önskelista står bland annat
    Tablet PC att koppla till GPS-en istälet för PocketPC
    Räddningsflotte
    Elektronisk CO-varnare
    Väderradar

    Hälsningar/Allan
     
  4. gramlin

    gramlin Medlem

    Enkel Casio köpt i Bangkok för 50 spänn. Lokal tid/UTC/Stoppur.
     
  5. Ben

    Ben Ny medlem

    Casio PRG-80 LCD med stora siffror.

    Barometer, höjdmätare, compass, temp, stoppur, GMT/andra städer,
    osv..

    Har aldrig använt MET funktionerna i luften.
    Men Barometern som har historik i form av en graf är användbart
    för att se åt vilket håll & hur snabbt tycket ändrar sig.

    Fick klockan på min födelsedag, skulle aldrig lagt ner så mkt
    pengar på den själv.

    Däremot ett skjusst headset med ANR!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag är väldigt nöjd med Casio ProTrek PRW-1300. Den har det mesta och väldigt lätt och tunn. Bland de mest slimmade i kategorin.

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=158519

    http://www.casio-europe.com/se/watch/sports/prw-1300-1ver/

    Exempel på funktoner: världstid, kompass, lufttryck, temp, solceller, belysning, radiokontrollerad mm.

    När jag flyger själv brukar jag mest använda UTC tiden i den. Kompassen är mest kul på marken. Brukar dock snegla på kompassen när man sitter som passagerare på kommersiella flygningar och hålla koll på vilken bana och flygvägar som tas (nördigt?). :blush

    Använder stoppuret när jag springer.

    Tillägg: Det är nog min tredje pryl för just flyget. Det har även blivit en Garmin 495 och ett ANR headset.

    Jonas
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Egentligen tycker jag nog att ett stoppur på ratten (dvs fast monterat i flygplanet) är det bästa. Men ett digitalur på armen är inte fel heller. Jag köpte mitt förra digitalur med den tanken, när det gick sönder köpte jag en ny digital klocka av samma skäl. Den nya är mindre praktisk, men i gengäld snyggare. Tidtagning och timer är oumbärliga funktioner i ett armbandsur.

    "Moving time" i GPS-en är nog annars det enklaste, eftersom jag påfallande ofta glömmer slå igång stoppuret. Själv flyger jag dock utan GPS.

    Eller mer flygtid... med eller utan lärare. Kanske den mest värdefulla investeringen? ;)
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Själv har jag en SAS klocka!

    http://www.klockor.nu/sas-worldtime-3000bla-p-7806.html

    Dock bytte jag band från läderbandet som medföljer då jag gillar att ha breda:
    http://www.watchuseek.com/site/images/axcent/v87.jpg

    Blev riktigt snyggt, är både otroligt praktisk och riktigt trendig! :tupX2
     
  9. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Jag flöd taxi ett tag med många korta flygningar per flygdag. Då var det viktigaste att alltid kunna se lokaltid & UTC. Ett plus är om man dessutom har belysning för nattflygning.

    Analogt stoppur på armen kan vara väldigt svårt att läsa av när man flyger procedurer, då tycker jag man ska ha en tydlig digital display eller använda det fasta stoppuret i flygplanet.

    Själv har jag en analog titanklocka med digital display för UTC & tidtagning m.m.
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Grundkravet var att jag skulle ha en svart urtavla med vita visare så att jag snabbt kan se vad klockan är även när jag är på marken.
    Efter mycket tittande på diverse "tingel-tangel" så plockade urmakaren fram den här:

    http://www.zlato-stribro-hodinky.cz/showimage.asp?IMG=541-7159-42-66.jpg

    Det komiska i sammanhanget är att den heter "DS Pilot" fastän jag inte hade flygning i tankarna när jag skulle köpa den.

    MVH
    Håkan
     
  11. Domino

    Domino Ny medlem

    Till sist föll jag för denna som nu är beställd.
    Jag valde Quartz-urverk dels för att få ner priset, men ochså för att få bättre tidshållning.

    http://www5b.biglobe.ne.jp/~brow/takeya/LACO_860894CG.jpg
     
  12. dypen

    dypen Medlem

    :) Min klokke gjennom de siste 10 årene er en "Camel Trophy Chronograph" stålkasse med sort "Camel Trophy" reim. Den har stoppeklokke, viser både lokal og UTC tid, sekundviser, dato o.s.v. Historien bak denne er at jeg fikk den av en kunde som bonus for å jobbe to timer overtid for å sluttføre en jobb som han ønsket ferdig den dagen. Klokken var da ny og er identisk med klokken på bilde i linken nedenfor. Klokken på bildet er identisk utenom fargene, jeg har sort skive med stålkasse og sort reim.

    http://flickr.com/photos/dave_kepcove/2269811216/
     
  13. FlygMicke

    FlygMicke Ny medlem

    Själv har jag en Revue Thommen runt handleden:

    http://www.revue-thommen.se

    Känns mer äkta än många andra klockor eftersom de faktiskt tillverkar flyginstrument också - även om flera av deras modeller liknar några av föregående författares klockor. Ska ju vara stor och lättavläst och åtminstone ha tidtagning. Kan ställa timvisaren oberoende av minuter och sekunder på min klocka för att byta tidszon utan att sedan behöva ställa klockan igen. Annars använder även jag GPSen för navigation och tid. Men...man vill ju ha en backup och vad passar då bättre till drifrfärdplanen och kompassen än något man kan ta tid med? Revue Thommen har för övrigt en bra definition av vad en pilotklocka egentligen är på sin sajt:

    http://www.revue-thommen.se/pilotklocka.html

    Micke
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Domino
    Svar:
    0
    Visningar:
    945

Dela sidan