Flyglärare eller inte?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av LeonL, 12 April 2008.

  1. LeonL

    LeonL Medlem

    Tjenare!

    Är snart färdig med min utbildning på CPL integrated. Har gått och funderat på om jag ska bli flyglärare nu efteråt eller inte, för jag har fått upp ögonen för flyglärarutbildningen på TFHS. Jag har ju startat en tråd här innan om det (http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=379&forumID=1) och Ejvinds svar gjorde ju mig ännu mer sugen. Det verkar ju vara så kul att ta sig an en elev, och lista ut hur man lär honom/henne att flyga, på bästa sätt. Jag var säker på att jag ville det för ett tag sedan och hade redan gjort upp en plan att först gå flyglärare på TFHS, och sedan ett meteorologiprogram i Uppsala. Bra, tänkte jag, för då kan jag ju säkert extraknäcka som flyglärare vid sidan om meteorologistudierna.

    Men nu så har jag ifrågasatt det hela: ska en flyglärare vara 20 år gammal med 200 timmar? Dessutom så tar bara TFHS in 4-6 personer under det praktiska utbildningen, så hur stor är chansen att en 20-åring med drygt 150 timmar kommer in? Så man ska helt enkelt kanske vänta med det och skaffa sig lite erfarenhet (hur det nu skulle gå till att få flygerfarenhet privat), och gå meteorologin först?

    Så min fråga är: lärarutbildning först och sedan meteorologi, eller tvärtom? Skulle ni vilja flyga med en flyglärare på 20 år med ringa erfarenhet?

    Nu vet vi ju inte om flyglärarutbildningen kommer att vara kvar eller inte om några år, men eftersom det alltid finns andra alternativ än TFHS så kan vi anta att den finns kvar.

    Sista anmälningsdag är på tisdag så jag behöver lite akuta råd!

    Tack på förhand.
     
  2. isacjohansson

    isacjohansson Ny medlem

    Tjena !

    Jag håller på att ta mitt PPL på Höganäs flygklubb där det är väldig brist på flyglärare och vad jag förstår så är det så i mestadelen av landet om jag inte är helt fel på det :e . Jag är 17 år och har tidigare skolat med lärare på både 65 och 27 år. Som ung så hade jag gärna flugit med en yngre lärare eftersom man är mer eller mindre av samma generation. Dina kunskaper är också helt färska vilket jag ser som mycket bra för eventuella elever. Trots det faktum att en äldre lärare har mer erfarenhet. Kan dock tänka mig att elever som är äldre än dig i vissa fall skulle vara skeptiska till din erfarenhet

    Jag hade dock tagit chansen och försökt komma in iaf :e
    Lycka till!
     
  3. LeonL

    LeonL Medlem

    Tack för svar, Isac!

    Jo, det känns ju som att det är brist på lärare där ute! :)

    Några av mina kompisar är av samma åsikt som du, att jag har allt fräscht just nu.

    Låt mig förklara TFHS utbildning. Man söker till två distanskurser på halvtid första halvåret (hösttermin), och där finns det plats för 20 personer. När man sedan har klarat av dessa kurser kan man söka till andra halvåret som är den praktiska delen av utbildningen som bedrivs på Ljungbyhed, heltid. Det är den praktiska delen som bara har 4-6 platser. Så om man nu inte kommer in på andra halvåret känns då det läsåret lite bortkastat, eller? Då måste jag ju vänta i ett helt år innan jag kan söka till samma praktiska del igen, eller ett halvår för att börja på nåt nytt (ex. meteorologin). Jag vet inte hur konkurrensen är där ute, men det känns som att sannolikheten är ganska liten att jag kommer in på andra halvåret med tanke på min nuvarande situation. Eller?
     
  4. mefi

    mefi Ny medlem

    hej!

    Dels ville jag bara flika in att ansökan ska vara INNE på tisdag, så det är absolut sista dag att skicka på måndag :)

    Jag söker till TFHS och pilotutbildningen till våren -09. Jag tycker som förra skribenten att en ung lärare bara skulle vara positivt, även om erfarenhet också är ett plus för en lärare.. men det kommer ju med åren.
    Varför inte söka? Det är ju inte bindande.. släng iväg en ansökan, och köp dig lite tid att tänka på saken!

    Och visst kan den första terminen kännas bortkastad om du inte kommer in till våren, men det är ju erfarenhet! Du har ju läst ämnen som inte minst kan användas till annat.. De är väl bara på halvfart också, så du har tid till annat :)

    VH Viktor
     
  5. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Hej !
    Först och främst. För att vara lärare måste du, förutom att ha pedagogiskt handlag, också kunna "ta befälet".
    Dvs att du kommer att få elever som både är äldre än du , men också som har större livserfarenhet och större integritet än vad du har.
    Jag menar inte att klanka ner på dig, men är man "bara" några och tjugo så har man inte, eller kan inte leva upp till, det "tryck" som många gånger behövs i utbildningssammanhang.
    Jag vet från egen erfarenhet av att utbilda "vuxna" att man behöver ha"mognat" själv dvs man ska nog ha t ex gjort lumpen eller i vart fall "kommit en bit längre på vägen" när det gäller att undervisa äldre elever.
    Att härma lärarna från gymnasiet räcker inte särskilt långt. Det du uppnår då är inte en trovärdigt.
    Du får säkert en god grund under utbildningen, men därifrån är det helt upp till dig om du har det "djävlar anamma" som krävs för att hålla en elev i kragen. För även om han/hon är motiverad så kommer det alltid en punkt när det går "trögt" och det är då som lärarens pedagogiska kunskaper och erfarenheter sätts på prov.
    Känner du att du är redo för den utmaningen ? ? ? Du har kanske en elev på 50 år, som bara inte får in i sin skalle att han måste göra på ett visst sätt, eller som varje gång misslyckas med ett moment. Hur tacklar du det, när han hävdar att han hat rätt och du har fel ??

    Med det här vill jag naturligtvis inte avskräcka dig från att anta utmaningen, men en utmaningen är det och det krävs en hel del GO för at vara lärare. Det är ju elevens pengar du tar och han har rätt att kräva valuta för dem. Dvs bäde effektivitet och "progress". I det ingår givetvis att du som lärare har kapaciteten, inte bara att kunna för egen del, men förmågan att dela med dig SÅ HAN/HON FÖRSTÅR.

    Förutom detta kan jag ju säga, att är det något sätt som man själv verkligen lär sig något på - är det att vara lärare för andra.

    Kör hårt - men tänk efter noga om du verkligen har vad som krävs.

    Mvh
    Dag
     
  6. LeonL

    LeonL Medlem

    Tack för ett realistiskt inlägg och visa råd, Dag!

    Jag förstår vad du menar att man ska kunna ta befälet, och tycker faktiskt att oavsett om man ska utbilda äldre eller yngre så ska man ha mognaden inne. Däremot delar jag inte den allmänna uppfattningen om att lumpen är ett säkert sätt att uppnå den mognaden. Med det vill jag mena att vi alla mognar på olika sätt, och visst finns det andra sätt att mogna på.

    Jag avser inte att härma gymnasielärarna förstås. Att vara flyglärare innebär mycket mer än så, men jag tycker å andra sidan att det finns en del metoder som jag har upptäckt hos gymnasielärarna som kan vara värda att ta efter. Naturligtvis finns det även metoder som jag har stött på, som jag själv aldrig skulle använda. (Så att vara flyglärare är också att vara en förebild.) Jag har kommit på mig själv att jag efter varje DK-pass, förutom analyserar vad jag själv kunde ha gjort bättre, även tänker på hur läraren har agerat och om jag hade gjort likadant. De metoder som jag själv anser är bra passar förstås inte alltid alla flygelever, så det får bli en bedömning på hur man ska "tackla" den enskilda eleven, och det är ju en del av den utmaning som du pratar om.

    Det är faktiskt den utmaning du beskriver som gör att jag är sugen på att bli flyglärare. Det är det att varje elev är olik den andre, så varje elev är en ny utmaning. Det är säkert därför som jag gillat meteorologi också - den ena dagen är inte den andra lik! :)

    Tyvärr är det nog inte oundvikligt att jag sitter där en dag, med en äldre elev som inte tycker om yngre flyglärare. Då får man lösa situationen på bästa sätt, och försöka hitta en nivå som vi båda kan arbeta tillsammans på.

    Jag förstår vad du menar - återigen den där utmaningen.

    [/quote]Förutom detta kan jag ju säga, att är det något sätt som man själv verkligen lär sig något på - är det att vara lärare för andra.

    Kör hårt - men tänk efter noga om du verkligen har vad som krävs.[/quote]
    Javisst är det så!

    Jag har funderat på detta förut, så det var skönt att du fick ner alla frågor på text. Tack!
     
  7. LeonL

    LeonL Medlem

    Hoppsan! Vilken tur att du sa det, missade att det stod "INNAN DEN 15:e april]. :p

    Ja, du har nog rätt i att det inte behöver vara bortkastat. Jag kan ju alltid jobba och få ihop lite pengar under den tiden och se det som ett "sabbatsår". Tack för råden! :)
     
  8. mefi

    mefi Ny medlem

    Jag hade en tanke också ang. det där "djävlar anamma" som krävs - de 4-6 platser som finns tillgängliga för andra terminen tilldelas nog inte studerande genom slump. Jag tror man efter alla år kan se vilka som har vad som krävs, och vilka som inte har det.

    Jag tycker du ska kasta iväg en ansökan, och som sagt, köpa dig lite tid till att tänka.
     
  9. Bodd

    Bodd Medlem

    Först och främst tycker jag du är helt rätt ute när du vill bli lärare för att det verkar roligt att lära andra. Det är det primära och bygger mycket av grunden till att bli en bra instruktör. Har man inte den inställningen blir det sällan bra oavsett ålder eller erfarenhet. Jag har hört alldeles för många som blir lärare endast för att samla flygtid.

    Beträffande TFHS har jag för mig att de har (eller iaf hade) ett slags poängsystem där man fick olika mycket poäng vid ansökan beroende på vad man haft för pedagogisk erfarenhet sedan tidigare. Tror att man var tvungen att ligga rätt högt där för att ens ha en chans... Men det kanske funkar annorlunda nu?

    Hur som helst är inte en egenfinansierad FI-utbildning oöverkomlig. Oftast går den lite snabbare på kommersiella flygskolor och det brukar även finns goda möjligheter till både praktik och jobb.

    Jag tror att Beagle menade att göra lumpen på befälsnivå just som ledarskapserfarenhet. Detta är faktiskt en bra erfarenhet då det läggs ganska mycket vikt på ledarskap, pedagogik och i övrigt korrekt beteende.

    Är det inte så att det som menas med "praktisk utbildning" i det här fallet utgörs av den arbetspraktik om 100 h DK-skolning samt 25 EK-övervakningar som krävs för att bli fullvärdig FI? Dvs, du kan troligen anordna praktik själv på annan flygskola/klubb... eller?

    Som avslutning vill jag stämma in i allt vad Beagle säger om hur det är att vara flyglärare! Det är inte ett lätt jobb och det är ofta man har riktig huvudbry över hur man ska göra i olika situationer. Man måste vara ödmjuk och självkritisk nog att inse när man är på fel spår och samtidigt tillräckligt bestämd för att kunna stå på sig när det behövs.
    Man måste kunna ALLT och ge bra och korrekta förklaringar även på det som är ologiskt eller svårbegripligt... och samtidigt vara medveten om att man inte vet just allt.
    Man måste vara beredd på att helt oförutsett åka med i flyglägen som minst sagt kan vara obehagliga och även olämpliga. Man behöver veta sin flygförmåga tillräckligt väl för våga låta eleven flyga planet även när det vinglar och samtidigt kunna bedöma exakt när det är nödvändigt att ta över.
    Men det är ju allt det som gör det till ett så förbaskat roligt och givande yrke!
     
  10. LeonL

    LeonL Medlem

    mefi: Jo, jag har slängt in en ansökan nu. Man kan ju alltid avsäga sig platsen. :)

    Bodd: Nja, jag skickade ett mail till dem och frågade och de skrev att praktikplats fick jag hitta själv. Så jag tolkar att den praktiska delen endast är utbildningsdelen.
     
  11. Bodd

    Bodd Medlem

    Om de använde uttrycket "praktikplats" så är det helt klart att de menar endast arbetspraktiken.
    Du kommer att bli helt färdigutbildad till FI (inklusive den praktiska flygskolningen) men ha en "restricted" i ditt cert. För att häva de restriktioner* man har behöver du jobba 100h DK och övervaka 25 EK-flygningar. Den praktiken kan du göra någon annanstans och dessutom få betalt under tiden.
    Du behöver alltså inte oroa dig för att inte bli fullutbildad om du inte hamnar bland de fåtalet som får praktikplats.

    *Restriktioner: FI Restricted får ej utföra övervakning av
    - 1:a EK
    - 1:a EK-Nav
    - 1:a Mörker EK
    - 1:a Mörker EK-Nav
     
  12. LeonL

    LeonL Medlem

    Alltså nej, jag tror att den praktiska delen endast är att man lär sig att vara lärare, och då ingår inte någon form av arbetsplatspraktisering. (Eftersom att sånt fick jag fixa själv.)
     
  13. Bodd

    Bodd Medlem

    Aha... Nu fattar jag hur du menar!
    Krångligt när "praktik" och "praktik" inte är samma sak :laugh
     
  14. LeonL

    LeonL Medlem

    Haha, jag vet, hon på TFHS förstod heller inte riktigt min fråga först. :p
     
Laddar...

Dela sidan