Flygledning, vad är det?

Diskussion i 'Artiklar' startad av Falling, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Falling

    Falling Medlem

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2006-10-14
    Ursprunglig artikelförfattare: Falling

    Om man frågar folk vad de har för bild av flygledare kan man få de mest varierande svaren, en del närmare sanningen än andra. Den vanligaste bilden folk har är att "Flygledaren sitter i tornet och leder flygplan" och det är helt sant, men flygledning är så mycket mer. Vad kan då vara bättre än en liten presentation för att reda ut begreppen?

    En flygledare kan ha väldigt olika arbetsuppgifter beroende på var man jobbar. Flygledare delas normalt in i tre olika kategorier, flygplatskontroll (TWR), inflygningskontroll (APP) och områdeskontroll (ACC).

    [​IMG]

    Flygplatskontrollen sitter i tornet och leder trafik på marken, både flygplan och fordon, och i kontrollzonen. Huvuduppgiften är att se till så att flygplan kan starta och landa utan att komma för nära varandra. Tornflygledaren jobbar mest med att titta ut och med ögonen avgöra var flygplanen är någonstans. För att hålla koll på vilka flygplan man jobbar med har man pappersstrippar med information om flygningarna, men kan även ha radar till sin hjälp. När flygplanen kommit upp en bit i luften lämnas flygplanen över till inflygningskontrollen.

    Inflygningskontrollen kan också sitta i tornet (samma flygledare jobbar både med inflygning och med flygplatskontroll), i en egen position i tornet eller i en separat kontrollcentral. Inom inflygningskontrollen har man ansvar för TMA:t och radar är det huvudsakliga hjälpmedlet tillsammans med strippar. På den ser man var flygplanen är någonstans, anropssignal, höjd och fart. En flygledare som jobbar med inflygningskontroll jobbar i huvudsak med flygplan som precis startat och skall stiga till marschhöjd och flygplan som sjunker från marschhöjd för att landa. Det gäller att ordna upp trafiken i ett bra flöde så att flygplanen kan landa samtidigt som startande flygplan kan börja stiga innan de lämnas över till områdeskontrollen. Även här jobbar man med strippar där man fyller i information om flygningarna. En flygledare dirigerar flygplanen primärt genom höjd-, fart- och kursangivelser.

    Områdeskontrollen övervakar flygplan som kommit upp på marschhöjd men ansvarar också för trafikinformation inom allt okontrollerat luftrum. På en områdeskontroll handlar det inte så mycket om att dirigera flygplanen utan mer om att se till att flygplan som korsar varandras flygväg inte gör det på samma ställe och samma höjd. När flygplanen börjar närma sig sin destination så ger flygledaren flygplanen tillstånd att sjunka innan han lämnar över till inflygningskontroll som i sin tur till sist lämnar över till flygledaren i tornet. På kontrollcentralerna använder man inte strippar, utan har ett pc baserat system med all information.

    Man kan med andra ord säga att luften är indelad i tårtbitar eller sektorer som sträcker sig över ett visst område mellan vissa höjder. I varje sådan sektor är det en flygledare som kontrollerar och övervakar trafiken. Som pilot får man därför prata med många flygledare under en flygning. Antalet beror på hur många olika sektorer som man flyger igenom och hur pass många sektorer som är bemannade eftersom man under lågtrafik slår ihop flera sektorer till en.

    Allmänflyget är en stor del av flygledningens dagliga arbetsuppgifter. Vi finns till lika mycket för en Cessna 172 med en EK-elev som för en Airbus 330 fylld med passagerare. Alla har sina egna förutsättningar och önskemål och vi försöker ge alla den service de behöver. Vet vi om vad ni vill göra är det alltid lättare att hjälpa till; skicka in en färdplan eller informera oss när ni ropar upp. Då kan vi ge er de klareringar ni vill ha direkt. Kan vi inte göra det är det lättare att förklara varför det inte går just den gången.

    Kommunikation är A och O men ibland kan missförstånd uppstå, både från ATS sida vad ni som piloter vill och från piloter vad vi inom ATS menar, men så länge vi kommunicerar så går allt att ordna upp. Då kan vi lösa vårt jobb på ett säkert sätt och ni får flyga efter era önskemål.

    Avslutningsvis vill jag bara säga: - var inte rädd för att fråga något när ni är ute och flyger. Vi finns till för er skull!
     

    Bifogade filer:

    • 53.jpg
      53.jpg
      Filstorlek:
      42.3 KB
      Visningar:
      21
    • Gillar Gillar x 4

Dela sidan