Flygning + åskbetonat väder = ?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Fredrik, 14 Juni 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur stor är risken för att bli träffad av en blixt om man genomför en VFR-flygning i åskbetonat väder? Någon med erfarenhet?

    Mer info om åska på LFS:

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Inspektionen/Information%20till/Flygbranschen/S%C3%A4kerhet/mfl2.pdf

    Mvh
    Fredrik
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Plockar upp en gammal tråd som inte fått något svar.

    Min erfarenhet är (som tur är) att risken är ganska liten när man flyger under stora elaka CB, är man nära ett riktigt åskmoln (TS) är nog risken mycket stor.

    Att bara "tuta" runt nära stora CB en konvektiv sommardag har jag inga problem med, en svart TS med blixtar håller jag mig borta från de få gånger jag sett blixtar från flygplan.

    Stora- stora- stora avvägandet är för mig vilken maskin jag flyger, riktiga metallflygplan tål en blixt relativt bra, blir sällan brand osv.

    En komposit eller trämaskin får en liten eller stor explosionseffekt där blixten slår ned pga att det finns luft/fukt i trämassan eller kompositen som expanderar och spränger strukturen där blixten går in.

    Därför har alla IFR certifierade kompositplan som DA40, DA42, Cirrus, Cessna Corvalis, Boeing 787 osv ett nät med konduktiva trådar som skall leda blixten och hålla den borta från själva strukturen.

    Så när jag flyger Dynamic eller min Bellanca som har duk så håller jag mig borta från väder som kan blixtra för en blixt i dem är allvarligt.

    Se länk till labtester på composit, kolla sedan hur olika det ser ut med riktiga blixtar.

    http://www.compositesworld.com/arti...-protection-strategies-for-composite-Aircraft

    http://www.aeroelectric.com/articles/ls/LightningStrike_files/Lighting%20Strike%202.jpeg

    http://www.cargolaw.com/images/Singles10.Delta.Lightning3.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Ger inte kolfiber liknande skydd som trådarna?
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Inte vad jag känner till, problemet är att strömmen kommer in i stukturen, hettar upp den oerhört. I alla kompositer finns mer eller mindre fukt, och definitivt luft (det är därför det är så starkt och lätt) när det blir varmt spränger det strukturen från insidan.

    Metall är solid och enda effekten är att den kan smälta.

    Kolfiber är bättre än glasfiber då kolfiber bakas i ugn och lär ha väldigt lite fukt i strukturen, i princip återstår endast luftfickorna.

    Så flyger du en Dynamic som du har på bilden är det bäst att hålla sig undan från blixtar lite extra eller ha ett BRS system.

    Dock är inte haveristatistiken besudlad med en massa ocertifierade kompositmaskiner som trillar ned från himlen pga blixtnedslag, det beror dock troligtvis på att de inte flygs nära TS. Inte pga att de är okänsliga för blixt.
     
Laddar...

Dela sidan