Flygtornens täckning?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Pe4r, 16 Juli 2010.

  1. Pe4r

    Pe4r Ny medlem

    Hur stor täckning har alla dessa flygtorn idag?

    Kan man hamna i områden här i Sverige där man förlorar kontakten med flygtornen?
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ja det är nog inte så svårt! Särskilt här i våra trakter om du är från Ö-vik. Det beror givetvis på höjden man flyger på (jag förutsätter att du menar radiotäckning) men vi har ju stora områden där inte heller Sweden control går att få kontakt med på dom höjder som är möjliga utan turbo/syrgas.
     
  3. equallo

    equallo Ny medlem

    Kortfattat så reflekteras flygets frekvenser ej av jonosfärsskikten så är räckvidden på sändaren/mottagaren beroende av flygtornets och flygplanets höjd över marken samt markens vegitation. Utbredningen för radiovågor är t.ex olika över vatten och land.

    När solstrålningen når jordatmosfären så bildas typ ett elektronskikt i jonosfären. Radiomässigt delas denna in i olika skikt beroende på vilka frekvenser de dämpar. Nedifrån räknat börjar D-skiktet på c:a 60km höjd, E-skiktet på c:a 90km och F-skiktet på c:a 300km höjd. D-skiktet dämpar <15Mhz och finns således bara dagtid. E- och F-skiktet reflekterar frekvenser c:a <30Mhz (<6Mhz brukar reflekteras normalt även nattetid). Reflektionernas egenskaper har kopplingar till solfläckarna och solens utstrålning.

    Flygets frekvenser kan dock reflekteras i vissa fall av inversioner, norrsken, sporadiskt starka skikt i jonosfären etc. Räckvidden kan då bli lång, då radiovågorna studsar mot atmosfär och marken. Räckvidden är i de fallen beroende av sändarens effekt och mottagarens känslighet. I övrigt gäller att fri sikt måste finnas för sändare/mottagare.

    //Amatörradiosignal: SA7APT
     
  4. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Om frågan gällde radartäckning så är svaren andra.
    Alla torn har inte egen radar, utan har radarbilder som kommer från något annat ställe.
    Detta medför t.ex. att Borlänge tornet (ESSD) har radarbild på vad som händer mot SO men kan endast se ett fåtal km åt NV. De får bild från radarstation som finns närmare Arlanda (ESSA)
     
  5. Pe4r

    Pe4r Ny medlem

    Se där en amatör har vi med oss också :tup

    Nej nu ska jag inte vara sån, har själv försökt läsa men på min nivå så körde jag fast redan i alla dessa elkomponenter - och enheter......
     

Dela sidan