Gamla banorna på Bromma och Barkarby?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 30 September 2008.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Nu har jag en undring här eftersom jag inte kunnat ta reda på det jag ville via nätet och google! Jag undrar nämligen främst då alla korsande banor på Bromma stängdes ned för flygtrafik. Det fanns ju fem banor en gång i tiden, alla för att kunna flyga nästan när som helst, oavsett vind, men de finns inte längre, bara bana 12/30. Är främst intresserad av att veta när 23/05 försvann, då den nästan korsande banan skulle ha varit jättebra för i nuläget för klubbflyget vid blåsigare förhållanden! Numera är det en affärsterminal på norra sidan och halkkörningsbana på södra.

    Sedan om man kollar på flygfoton över Barkarby flygfält ser man klart och tydligt rester av en numera avgrävd bana som började vid bana 06s tidigare tröskel och gick något nordöst. Någon som vet något om när den avgrävdes? Alla jag talat med har inte kunnat ge mig något svar alls i princip.
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Har ingen exakt info om 05/23 men det lär ha varit senare delen av 80-talet skulle gissa på 1987.
     
  3. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Om detta är sanningen eller inte vet jag inte men "dom gamla" på barkarby FK säger att den andra banan som du nämner aldrig har funnits mer än det man ser... Kanske bara varit nån sorts nödlandningsalternativ eller möjligen en planerad bana som aldrig blivit färdigställd. Jag har oxo frågat runt bland de äldre som till och med var aktiva piloter baserade på flottiljen på barkarby. Man ser ju tydligt banändarna som är hårdgjorda med betong och däremellan är det gräs. Antagligen med så bra kvalitet att det skulle kunna klippas och användas som fält.
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det låter högst troligt att det inte varit mer än två korta banstumpar på Barkaby.

    Angående Bromma så vill jag minnas att bana 05/23 var avstängd redan 1981 när jag tog mitt cert men säker är jag inte.....:q


    Med vänliga hälsningar,

    Håkan
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nu vet jag bättre !!

    Det var exakt 25 år sedan i dag som bana 05/23 på Bromma stängdes, första oktober 1983, det datum då linjeflyg slutade flyga på Bromma och flyttade till Arlanda.
    Jag fick ta diverse flyghistoriker till hjälp för att reda ut detta.

    http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?p=4255#4255

    Med vänliga hälsningar,

    Håkan
     
  6. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Det där låter väldigt logiskt det där om att den måste ha lagts ned i och med förflyttning för Linjeflyg till Arlanda, tusen tack Håkan för att du hittade den infon! :laugh

    P.s. off topic, men den första oktober idag var det också fyra år sedan Tullinge upphörde för gott! Ingen god dag! (har jag för mig)
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    En känd flyghistorier länkade till denna bild i ett annat forum:

    Those were the days ......!

    http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-28-140-Cherokee/0680958/L/

    Ha det bra !

    Håkan
     
  8. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja, precis en sån bild jag velat se! Tack! :laugh Inte alls samma syn idag, och man ser ju klart och tydligt att de andra banorna också var i drift. Gissar nog på att alla de försvann med omläggningen 1983!
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag skrämmer litet liv i den här tråden igen eftersom det dykt upp litet ny (gammal) information:

    Den finns här:

    http://lae.blogg.se/2009/january/barkarby.html#comment

    Var annars?

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan