Garmin 1000

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av MattiasNN, 22 Maj 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Hej
    Någon som har kunskap i vilken form av utbildning som krävs för att gå över till att flyga med t ex Garmin1000 istället för med traditionella klockor. Blir det en ny typ eller räcker det med familiarisation. Vi pratar om byte inom samma flygplanstyp t ex C172.
     
  2. Flygaren

    Flygaren Ny medlem

    Det blir en ny typinflygning och teorikurs på garmin 1000
     
  3. Knorren

    Knorren Medlem

    Det blir enbart en skillnadsutbildning (difference training) EFIS (G1000).
     
  4. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Ja, då var ytterligheterna presenterade :lol

    Väljer att tro på Knorren eftersom han verkar ha gjort manövern för DA40. Hoppas jag har rätt!
    Hur omfattande var utbildningen som hanterade EFIS och hur dokumenterades utbildningen? Vem utbildade?
     
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Ja jag är influgen på DA-40 TDi med G1000.
    Vi hade en tvådagars teoriutb på G1000 inkl DA-40 TDi.
    Det var Östflyg/Diamond Aircraft Scandinavia som höll i teorin och sedan flög vi med klubbens vanliga lärare som hade flugit in sig tidigare.
    Utbildningen skrevs in i loggboken och man fick även "Turbo", Variable Pitch" (även om den är automatisk) samt "Single Power Lever".

    Lite mer info finns på Christers hemsida:
    http://www.sivek.se/Flygutbildning/

    Klicka på Diff PPL
     
  6. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Tackar!
     
  7. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Väcker denna tråd till liv igen och det har säkert kommit fler som har DA40 behörighet nu.
    Så jag tänkte fråga, när ni tog G1000 kursen, gjorde ni den hos er respektive klubb då?
    Vid inflygningen, vad är det som övas då. Jag antar att det inte bara räcker med ett pass på en timma, rätta mig gärna om jag har fel.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Formellt finns det inga timkrav för skillnadsutbildningen på DA40.

    Kommer det en pilot med hyffsad erfarenhet och i bra flygtrim som redan har G1000 och som genom att svara bra på frågor visar att han gjort seriösa självstudier... så ser jag inget konstigt att nöja sig med en sväng. På Hässlö tror jag de normalt kör tre kortare pass.
     
  9. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Tackar för ett bra svar, det låter ju rimligt.
    Hur är det med G1000 kurs, är detta ett myndighetskrav att man måste gå? Eller går det att göra endast hemstudier?
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    Vil tro det er flyklubben som legger føringer her. Hadde utsjekk på C172 før jeg plusset på G1000 eller "NAV III" som føres i tillegg på din C172 utsjekk i loggboka di.

    Det hele var lagt opp som en ordinær utsjekk med en kvelds G1000 kurs med påfølgende teoribesvarelse med vekt på å operere G1000 panelet. Deretter var det flygning for å bli kjent med utstyret og vise at du behersker det hele.

    Nedre Romerike Flyklubb sin nye C172 (LN-NRO) med G1000 er en nydelig maskin som jeg vil tro tilfredstiller de fleste med sans for glass, minuset er at det blir mye å se på inne i flyet og ikke ut .......
     
  11. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Tackar för svar. Ja, förmodligen är det väl klubbarna som kräver man ska gå kurs.
    Det känns som att ifall man sitter någon vecka med materialet och utövar det samtidigt praktiskt i PC trainern så borde man ha tillräckliga kunskaper?
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Jag har aldrig förstått mig på kravet på EFIS utbildning. Det känns som en regel skriven av datorovana gamla gubbar!

    Det en VFR pilot behöver kunna på en G1000 lär jag ut på max 2 minuter. Släng på en minut till så kan du flyga IFR :D Att sedan lära sig utnyttja alla finesserna kan ta hur länge som helst...
     
  13. W2k

    W2k Medlem

    Kan inte hålla med där, och jag är 29 och mjukvaruutvecklare så datorburkar med skumma gränssnitt hör till vardagen för mig så länge jag kan minnas. I min klubb avverkade vi G1000 med datorbaserad utbildning plus ett antal timmars praktik i luften, och jag körde PC-simulatorn en hel del. Helt klart behövligt. Det hade garanterat tagit mig mer än 2 minuter att lära mig även med den bästa lärare som gick att uppbringa och jag vet att en del andra "gubbar" tar betydligt längre tid på sig.
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Varför?

    Vad är det du känner att du behöver kunna för att flyga VFR som inte hinns med på två minuter.... Här läser du höjden, justerar QNH, här farten, så här ställer du in och väljer radiofrekvens, så här zoomar du kartan och genom att hålla in den här knappen kommer du till ursprungsläget. Det där tog 30 sekunder att gå igenom, nu övar vi i en minut och sedan ställer jag kontrollfrågor i 30 sek, klart!
     
  15. W2k

    W2k Medlem

    Ja, då kan jag flyga en stjärtsväng runt Bromma CTR men när jag vill lägga in en cross country-rutt på fem hopp så har jag inte den blekaste aning om hur man gör. Eller om nånting går sönder och det dyker upp en massa röda kryss överallt ... om det kommer upp en announciation för "ADC ALT DATA PATH", vad betyder det och vad ska jag som pilot tänka på?

    Det finns massor av saker som kanske inte är absolut nödvändiga att kunna men själv är jag egentligen inte nöjd förrän jag kan alla funktioner i G1000. Sen kan man lära sig en hel del på egen hand men den flygklubb som stannar efter the "bare minimums" tycker jag inte gör sitt jobb. Då hade jag hellre betalat mer för en "riktig" G1000-kurs.
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    Det är lite kul att du benämner det som Garmin1000 kurs (misstolka mig inte nu, jag tycker Garmins produkter är suveräna och i många fall väldigt prisvärda). Men det är det andra problemet med dagens system, eftersom Garmin är vanligast så blir EFIS-kurserna i praktiken Garmin1000-C172 eller Garmin1000-DA40/DA42 kurser och inte generella EFIS kurser.

    Naturligtvis är det jättebra med avancerade kurser och klubbar som köper in plan som exempelvis DA40 borde naturligtvis fortsätta ha kurser för dessa inklusive EFIS, det är regelkravet jag vänder mig mot, inte kurserna.
     
  17. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Någon som vet förresten vad som görs på dessa 3 pass som Hässlö har?
     
  18. control

    control Välkänd medlem

    De är väldigt noga med att se till att piloterna hanterar allt runt omkring såsom hangarportar, tankanläggning, rengöring mm. på ett bra sätt. Kan säkert tyckas vara lite tradigt men är säkert en av de viktigare skälen till att planen på Hässlö är i betydligt bättre skick än genomsnittliga klubbflygplan.

    Jag kan fråga ut Lasse lite mer om flygningarna nästa gång jag är där (han är alltid där ;) )
     
Laddar...

Dela sidan