Generatorbortfall

Diskussion i 'Flygteknik' startad av TOC, 19 Augusti 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har haft tre generator/alternatorbortfall genom åren och det har varit kolen som varit boven i dramat alla tre gångerna. Både nedslitning samt splittrade kol. Varför det skedde kan jag bara spekulera om eftersom el inte är min starka sida.

    MVH
    Håkan
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Den C-182 som jag ägde från 1982-94 hade den obehagliga ovanan att ungefär var 10 - 25e timma kasta av generatorremmen. Oftast var den helt utsliten när den slängdes av. Flera verkstäder undersökte problemet och fann att den vibrerade våldsamt vid marschvarv. Men ingen lyckades komma tillrätta med problemet. Det kvarstod fortfarande när jag sålde maskinen.

    Jag blev ju eftr hand ganska van vid att generatorlampan tändes och det gav mig tillfälle att briljera under en PFT. Vi testade branta svängar och mitt under övergången från höger till vänster sväng hördes en smäll och laddningsvarningen tändes. Jag gav uppenbarligen ett intryck av att vara väldigt cool när jag under ingång i svängen slog ifrån ett antal elförbrukare medan jag fortsatte att gå in i svängen. :h

    I ärlighetens namn fick jag ju tala om senare att det inte precis var första gången, utan mer eller mindre rutin. :e
     
  4. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag har något vagt minne av att jag läst/hört nånstans att kolen tar mer stryk i flygplansmotorer därför att gnistbildningen skulle vara värre pga lägre luftdensitet på höjd.
    Kan någon bekräfta eller dementera detta?
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. TOC

    TOC Ny medlem

  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Menar du att i en del flygmotorsystem så snurrar generatorn åt fel håll?

    Hittade förresten till slut det jag frågade efter ovan. Det verkar som att det är så att gnistbildningen faktiskt blir värre med ökad höjd.

    http://www.ee.qub.ac.uk/power/fyp/pdf/Diode%20Failure_tlittler.pdf

    Inte mycket till länk kanske men det nämns redan i första stycket.

    Frågan som kvarstår då är varför (pga densitet eller lufttryck) och hur hög höjd som behövs för att det ska märkas.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Nu blev jag nyfiken...
    Vad menar du med felaktig startmetod, kan du utveckla?
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Va bra, då gör jag rätt :tup

    Min lärare lärde dock ut att slå på båda på gång, "det är lika bra..." sa han utan någon vidare motivering.

    / Staffan
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det där skiljer antagligen från flygplan till flygplan.

    När det gäller motorstart säger handboken till Robin 100:

    Battery and Alternator ON
    etc

    Avsteg från handboken gör jag bara när jag har starka skäl till det, och jag tycker inte att det finns här. Men det är förstås en smaksak.

    Beträffande gnistbildning:
    De flesta flygplan har alternator istället för vad som vanligen kallas generator. I en alternator skall gnistbildningen normalt vara väldigt liten eller obefintlig, eftersom ström aldrig skall brytas. Däremot kan man tänka sig att slitaget blir höjdberoende eftersom luftens smörjegenskaper är tryckberoende.
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

  15. TOC

    TOC Ny medlem

  16. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    En mycket intressant tråd !
    Tack Olle, för att du tog upp ämnet.
    Jag hade inte en aning om att det kan vara så illa ställt med alternatorerna i de flygplan jag färdas i.

    MVH
    Håkan
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

  18. TOC

    TOC Ny medlem

Dela sidan