Haveriutredningar som exempel i föreläsning

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Korrect, 15 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Korrect

    Korrect Ny medlem

    Hej!

    Jag vill berätta om några kända flygolyckor i en föreläsning, som egentligen inte handlar om flygning. Anledningen till att jag väljer flygolyckor som exempel, är främst att man vid dessa gör en noggrann utredning. I sådana utredningar blir det tydligt att det som hände, var en konsekvens av många bidragande faktorer. Detta står i motsats till hur människor vanligtvis tänker om både större och mindre olyckor, i stil med det-var-den-personens-fel, eller det-berodde-på-girighet eller liknande. Jag vill påvisa att det är en svag typ av analys, och att det i princip aldrig håller för en detaljerad granskning.

    Sen är ju flygning väldigt intressant i sig, vilket gör det tilltalande att prata om.

    Problemet är bara att jag inte har någon som helst flygutbildning, och det kan finnas risk att jag har missförstått saker. Det är viktigt att mina exempel är korrekta. Jag behöver alltså expertgranskning, för att vara säker på att inte prata i nattmössan.

    Är det här ett lämpligt forum för detta? Jag menar, det är ju inte säkert att man är intresserad av flygolyckor, bara för att man är intresserad av flygning! Snarare tvärtom kanske…

    Eller finns det något lämpligare engelskspråkigt forum?

    Tacksam för svar!
     
  2. cumulus

    cumulus Medlem

    Det här är definitivt rätt forum, skulle jag vilja påstå! Finns många här som kan hjälpa till att reda ut begrepp och facktermer.

    Själv läser jag lite då och då olika haverirapporter som har gjorts. Du har säkert redan bekantat dig med http://www.havkom.se ? Finns en sökmotor där med vilken man kan bläddra bland massor av undersökningar. Riktigt lärorikt faktiskt, inte minst för oss piloter!
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag hjälper dig gärna om du vill. Min mailadress är allan@nuchem.se

    Man skall också ha klart för sig att inte alla haveriutredningar håller hög kvalitet. Jag råkade själv bli vittne till ett haveri där rapporten beskrev ett helt annat förlopp än det verkliga.

    Men huvudregeln är att haverikommissionen gör ett utomordentligt gott arbete.

    Hälsningar

    Allan
     
  4. pasj66

    pasj66 Medlem

  5. joflin

    joflin Medlem

    Re: haveriutredningar

    Rekommenderad läsning är svensexe-flygingen med en 4-sitsig två-motorkärra från Bromma 2008. Rapporten finns på Havkom.se. Nödlandade illa bakom en industri i nordvästra Stockholm ( Vinsta har jag för mig).

    Mycket intressant och lätt-tillgängligt skriven ( men jag är i o f s insatt i flygande).
     
Laddar...

Dela sidan