Helgoland

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av peer, 17 Juni 2009.

  1. peer

    peer Ny medlem

    Hej
    Jag tänkte åka till Helgoland i nordvästra Tyskland om ett par veckor. Är det någon som har varit där som kan ge lite tipps om flygplatsen, kostnader, samt förslag på något trevligt boende och kulinariska matställen. Även förslag på sevärdheter eller annat trevlig tex flygmuseér tas tacksamt emot.

    När det gäller S-transponder så är väl detta ett krav i kontrollerad luft i Tyskland? Kan man få undantag från kravet?
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har aldrig varit på Helgoland, men brukar oftast ta den vägen när jag skall åt sydväst. Var beredd på korta banor och att det kan vara ordentligt blåsigt.

    Där har varit G-luft varje gång jag har passerat, så troligen kommer du inte att ha några problem med att inte ha S-transponder, åtminstone inte om du går på högst 5000 fot.

    När jag passerade där förra året hade jag inga restriktioner alls.

    Hälsningar/Allan
     
  3. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Spännande resmål! Lite surf ger bla detta:

    http://www.flughafen-helgoland.de/informationen-fuer-selbstflieger-nach-helgoland-edxh.html

    Se speciellt detta:
    Requirements for pilots: NMN 100 flying hours experience as pilot in command as well as experience with short runways.

    Längsta banan är 480 meter...

    Kunskaper i tyska språket anmodas generellt å det varmaste vid besök på småfält!
     
  4. Romulus

    Romulus Ny medlem

    Jag seglade till Helgoland 2 gånger sensommaren -94 och blev bl.a. "inblåst" en vecka på grund av dåligt väder. Ön ligger ju en bit ut i atlanten, ca 50-60 sjömil väster om Kiel.
    På ön handlar nästan allt om sjöfart eller turism och det finns några små museer, bl.a. om det marina havslivet. Någon utställning om flygning tror jag inte finns.
    Hotellen var ganska dyra när jag var där.
    Flygplatsen ligger på en egen liten ö öster om huvudön, Düne, där det finns en campingplats och den enda sandstranden. Man måste åka båt därifrån till huvudön.
    Hela ön är fortfarande skattefri. Tror inte ens man betalar moms, men -94 var bensinen är ganska dyr ändå. ( tankade några hundra liter ) De verkar vara experter på att skinna turister på alla möjliga sätt. Dock köpte jag överlevnadsdräkt, gps, ny kikare mm som var relativt billigt, samt bunkrade mat för nästan en månad.
    Jag hade lite problem med att förstå den tyska dialekten de pratar, men de flesta kan prata Engelska.
    Det är en ganska trevlig ö, men det räcker nog med några dagar för att ha sett det mesta, huvudön är väldigt liten, mindre än 2 kvadratkilometer och Düne ännu mindre.
    Varje morgon kom det stora fartyg som lade till utanför hamnen och skeppade in upp till flera tusen turister med mindre båtar.
    Huvudön är en röd kalkstensklippa som är väldigt brant, som högst ca 40-50 m över havet med fantastisk utsikt.
    Längre ut finns dessutom ett stort antal oljeplattformar.
    Kortfattat : En trevlig ö, men det räcker med några dagar för att ha sett det mesta.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    ...och kortaste banan är 258/12! Jag tror inte jag vill landa Cessnan där... Var det Helgoland? Det kanske är Legoland ;)
     
  6. Romulus

    Romulus Ny medlem

    Håller med föregående.

    Deras hemsida : http://www.flughafen-helgoland.de/

    Trots det finns det reguljärflyg från fastladet till ön på sommaren !?

    Är det med helikopter ?
     
  7. Romulus

    Romulus Ny medlem

    "Für den Flugbetrieb kommen die bewährten Luftfahrzeuge vom Typ Britten Norman Islander 2 zum Einsatz. Dieses zweimotorige Flugzeug bietet ausreichend Platz für neun Passagiere und Gepäck"


    Vilken flygfältsprestanda :

    Engine: Lycoming IO-540-K1B5 300hp (224kW) X 2
    Take off distance: 215m^704ft
    Landing distance: 140m^459ft

    Lite off topic, men är det verkligen möjligt ?
     
  8. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Antar att man åsyftar rullsträckan, inte inkl 50ft hinderfrihet. Men ändå...detta är stället för dom hårda grabbarna (eller UL?)... För egen del passar Legoland bättre. Flygplatsen i Billund ligger på andra sidan vägen och är väl en 10ggr längre. Minst.
    /Fegis.
     

Dela sidan