Hur blir vi fler flygare?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 28 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Hur gör ni i klubbarna för att få fler flygare? Alltså hur marknadsför ni er? Annonser, Facebook, muntligt, hemsida, nyttja de som nytt tagit sitt cert, eller vad? Tar gärna emot tips.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag är i grund och botten marknadsförare och har god erfarenhet av Facebook-annonsering vid diverse kampanjer. Det positiva är att man betalar per klick på sin annons och att man dessutom kan vrida till målgrupperna rejält. Dessutom är det billigt. Hade jag alltså varit en flygklubb som varit på jakt efter nyrekrytering då hade jag nog absolut övervägt något liknande.

    Exempelvis arrangera en pröva-på-dag och lägga 2000 kronor på att rikta reklam till flygintresserade människor i ett visst område, i ett visst åldersspann, etc. etc. etc. Det tror jag skulle fungera ypperligt.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vi har provat lite allt möjligt. Google-annonser, Facebook-annonser, tidningsannonser tryckt & digitalt. Inför en spaka-själv hade vi en driftig medlem som delade ut lappar i brevlådorna där han bodde, vilket gav överlägset högst genomslag på antalet intresserade. Ingen av de sätt vi provat har jag upplevt som optimalt. Att ha en bra webbplats, med bra, tydlig information upplever jag som extremt viktigt. Vi har sommaraktiviteter med massvis av besökare varje vecka men är dåliga på att rekytera piloter i samband med dessa tyvärr.

    Tycker att det är svårt med att hitta rätt kanal, i vårt fall når vi mycket folk med annonsering digitalt, men det är inte de som går vidare och tar flygcert.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Vad jag sett så är utfallet från spaka-själv dagar åtminstone på kort sikt förvånandsvärt dåligt. (Vem vet, de som dök upp 2010-2014 kanske hoppar på en utbildning senare men jag är förvånad över hur många som dyker upp på dessa dagar, flyger och verkar älska det men sedan aldrig hörs av igen)
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag tror att det handlar om den ekonomiska verkligheten. Att satsa runt 100 000 spänn på ett PPL är extremt mycket pengar för de allra flesta och trots att man hemskt gärna vill så finns kanske andra ekonomiska prioriteringar. Jag tror att man också kanske ska försöka angripa problemet från ett annat håll. -De här människorna som trots allt dyker upp och älskar det - kan de bidra på annat sätt till klubben? Kan man se spaka-på-dagarna som en ekonomisk intäkt trots att få går vidare (lite pengar kommer trots allt in)? Kan det leda till att klubben får en god ställning lokalt och därmed har bättre förhandlingsutrymme med lokala myndigheter den dagen det lokala flygfältet hotas?

    Und so weiter.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror inte att det är kostnaden som håller folk borta, snarare tiden. Jag tror att vi måste kunna erbjuda ett paket som är mer tillgängligt. Teorin ser jag idag som den största käpphästen, att undvara två fast kvällar i veckan i 6-8 månader går bara inte. Framförallt inte om vi tänker att den målgruppen som har råd är ofta också den som är mitt i karriären och behöver kunna styra sin fritid.

    Sedan tror jag också att uppföljning är viktigt. Ta namn och telefonnummer på de som varit på Spaka själv-dag. Ring dem efter ett tag och be dem komma igen. Börja inte dilla en massa om allt de ska fixa innan de börjar flyga. Idag behövs inget elevtillstånd, se till att klämma av 4-5 flygtimmar på kort tid utan några krav och se om de fastnar för det.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Håller med om att ekonomin är underordnad. Tiden verkar vara ett större problem. Likaså är det som Control säger, det är förvånansvärt få som kommer på spaka-själv som därefter går vidare. Merparten av dem vi har skolat igenom på senare år har vänner som flyger, eller har genom "vardagen" upptäckt att flyg är något som de vill hålla på med.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vi har även provat att ta med flygplanet in till centrum(!) och visat upp det där en lördag. Massvis med jätteimponerade föräldrar med barn, ungdomar och vuxna, men inte en enda pilot kom till. Samma erfarenhet har grannklubben...
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Jag har upplevt att folk i min egen ålder, runt 20, tycker det är kostnaden som är problemet.
    Och det är väl ungdomar som fattas i klubbarna ute i landet..? I den åldern är det oftast inte tid som är problemet, utan pengar.

    Många av mina kompisar som har flugit med mig har verkligen tyckt att det är roligt och frågat mycket ang. utbildningar. Så länge priset på utbildningen hålls utanför konversationer så är det bara glada miner, men så fort man berättar om vad som krävs ekonomiskt så faller allt intresse relativt fort..
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tror också det är viktigt att behålla de som redan flyger. Det skulle smitta av sig... När man ser segelflygarna på klubben så ser man en helt annan sammanhållning (tack vare att det krävs att man samarbetar). Efter folk tagit sitt PPL så blir många med tiden allt mer anonyma figurer som passerar varann med sin pilotväska på klubben. Inte konstigt att en del lägger ner sitt flygande bortsett från ekonomiska aspekten... (usch nu lät jag negativ ;) )

    Vi som flyger borde engagera oss mer; umgås mer (fika, temakvällar, pub..), flyga mer tillsammans. Är själv dålig på det men märker att andra inte heller har intresset så det är lite moment 22.

    Borde finnas en mer organiserad form av aktivitet och på fler ställen. Tex Hässlö flygförening är bra på det. Tex klubbflygningar. Även typ att klubbarna sätter upp månadens utflyktsmål. Tror Hässlö brukar sätta upp en navigeringsrunda för piloter (sett det någon gång när jag tittat förbi). Nu kanske inte det finns resurser och ork överallt på klubbarna. Men tänk om en (alt blivande) nationell organisation tog tag i detta?

    Ev skulle det räcka med typ en FB grupp där man röstade fram och koordinerande nåt varje månad/kvartal. Lite önsketänkande dock, för många gånger så är intresset svagt (typ flygfyren flyin).

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    MUFK hade spaka-själv dagar i augusti i fjol. 25 personer tog en provlektion. Av dessa började tre läsa teorikursen för PPL i höstas. Jag tycker att det är hyfsat bra utfall, men jag vet i ärlighetens namn inte hur det sett ut tidigare år.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Även om denna tråden handlade om att få fler flygare så får man också tänka på att varje person som gjort en lyckad provlektion kommer troligtvis att ha en annan syn på småflyget och en större förståelse för oss som håller på. Det har ett stort värde om än svårt att mäta.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hur se ni på medlemmar som egentligen bara vill ta sitt PPL för att sedan bli yrkespiloter? Är de en tillgång eller inte? De flesta utbildar sig troligen i en "riktig" flygskola, men inte alla.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är en tillgång eftersom de höjer flygtidsuttaget medan de skolar. Många stannar också kvar i klubben eftersom de behöver få flygtimmar.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  15. control

    control Välkänd medlem

    Precis, de är lika välkomna även om det från början står klart att de förmodligen kommer försvinna ganska omgående efter utbildningen.

    Till Jonas ovan, jag tror inte vi kan bygga på den traditionella klubbverksamheten med en massa umgänge på samma sätt som tidigare. Jag vet att många älskar segelflyg just för den gemenskap som finns runt omkring men jag tillhör nog en växande skara som varken vill eller har tid med den typen av organiserad och ibland påtvingad verksamhet.

    Gemensamma flygningar och frivilliga kvällsträffar tror jag dock mycket på.
     
    • Gillar Gillar x 3
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet att det finns flera klubbar/styrelser som har åsikter kring detta och jag förstår faktiskt inte ett dugg av det om jag ska vara ärlig. De flesta klubbar har ett relativt lågt timuttag och ett flygplan med ett balanserat timpris kommer alltid att producera intäkter när det flyger. Argumenten emot detta är väl att vissa vill att flygplanen alltid ska finnas lediga och tillgängliga för bokning, min magkänsla säger mig att det ofta är medlemmar som knappt flyger något alls. Men de hatar tanken på att inte ha 100 % tillgänglighet.

    Jag tycker definitivt att man ska se de eleverna som en tillgång(precis som alla andra), skolverksamhet är ett mycket välkommet ekonomiskt bidrag i flera klubbar och för varje flygare har vi en till på vår sida. Att på något sätt försöka bli av med eller att inte ta emot dessa elever tycker jag förstör för alla inom allmänflyget.
     
  17. Swip

    Swip Medlem

    Jag tryckte på "gilla-knappen" vid ditt inlägg men kan också skriva att jag extra mycket gillar diskussionen om den växande skaran som varken vill eller har tid med den traditionella klubbverksamheten, men samtidigt inte är några ensamvargar utan uppskattar friare samarbeten och sätt att umgås och byta erfarenheter.
     
    • Gillar Gillar x 3
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jo, vi gör inte heller någon skillnad. Skolande som skolande.

    Grillkvällar, studiebesök, flygutflykter med mera är bra saker som man kan göra på helt frivillig basis. "Avrostning" på vårkanten för de som inte flugit ett tag är också en bra aktivitet. Boka upp en kärra och en lärare och sedan får de som vill boka en slot för att nöta lite landningar.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  19. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har inte arbetat med marknadsföring i ngn klubb, men jag vädrar ändå lite tankar. En fundering jag haft är vilka grupper man egentligen vänder sig till? Att dra in ungdomar i verksamheten är visserligen lovvärt, men är det inte vanligare att äldre personer (50+) börjar skola för cert? Jag föreställer mig att flygcert är något som är mer tillgängligt när barnen är utflugna och ekonomin är stabil. Tyvärr medför det väl också att snittåldern i klubbarna ökar (eller snarare förblir hög), vilket kanske inte är optimalt.

    En liten "kundsegmentering" på blivande flygare kunde vara ganska intressant. Vilka människor är det som fastnar för privatflyget? Knappast några äventyrare, möjligen personer med teknikintresse. En flyglärare jag känner påstod att den enda gemensamma nämnare han sett hos sina elever var musikintresse! Kanske borde man annonsera i musikaffärer eller på konserter? ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag fick upp flygintresset igen när en datortidning (Computer Sweden) hade en artikel om moderna UL-flygplan med glascockpit. Det fångade teknik/sci-fi nörden i mig :) Sen verkade drömmen om att flyga vara inom räckhåll när allt stod om hur man tar cert!

    Tror att annonsering i dator/tekniktidningar kan vara ett bra sätt att intressera folk med tekniskt intresse, speciellt om man har lite modernare maskiner :) Viktigt att få med hur det praktisk går till!

    Det estetiska och tekniska lockar, men sen är det såååå mycket som berikar när det gäller flyg. Man måste hämta in kunskaper från så många områden! Superintressant bara det i sig, en intellektuell utmaning som aldrig tar slut. Sen att man själv spakar en maskin från A till B på flera tusen meters höjd borde vara varje människas dröm :)
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan