Hur färdplanerar ni?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik, 14 April 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Ett ämne som jag tycker är väldigt intressant att diskutera är navigering. Jag har nog hört lika många varianter på sätt att färdplanera som det finns piloter!

    När jag själv färdplanerar försöker jag skapa bra rutiner, alltför att underlätta planeringen och göra den så smidig som möjligt och sist men inte minst för att vara säker på att jag fått med alla delar i förberedelserna.

    Här är några punkter som jag brukar utgå ifrån:

    1. Inhämta information om aktuella luftrum som flygningen berör.
    2. Finns det restriktionsområden på den aktuella färdvägen?
    3. Plotta delsträckorna på kartan (går att förbereda några dagar innan)
    4. Inhämta väder för avresedagen så nära avgångstid som möjligt.
    5. Färdigställa driftfärdplanen med slutgiltiga navigationsberäkningar.

    Det där var några punkter jag kom på och den listan är inte komplett på något sätt. Nu skulle det vara intressant att höra hur ni andra som flyger färdplanerar? Vad har ni för upplägg? Vad har ni för rutiner? Några smarta tips som ni vill dela med er av?

    Lägg gärna till punkter i den befintliga listan ovan eller skriv en egen så att vi kan belysa ämnet färdplanering från så många anfallsvinklar som möjligt! :)
     
  2. endreqs

    endreqs Ny medlem

    Tydligen en som inte flyger annat enn microsoft flight sim, den der kaptein LAX:lol
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är snart ett år sedan jag skapade den här tråden. Jag tycker fortfarande frågan är intressant att diskutera så jag gör ett nytt försök och väcker den till liv igen.

    Kom med synpunkter, tankar och idéer! Jag tror vi alla kan lära oss något utav varandra och bli lite klokare på köpet! :)
     
  4. LeonL

    LeonL Medlem

    Nu har jag visserligen inte fått färdplanera något avancerat, men en bra grej (som du ändå säkert har tänkt på) är väl att läsa om den flygplats man flyger till. Exempelvis banlängd (duh), markyta, PPR osv. :)
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag brukar ta för vana att gå in på www.lfv.se och läsa i IAIP för de flygplatser jag avser besöka. Är det då fortfarande några tveksamheter så ringer jag till tornet på min destination och frågar de direkt!
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    VFI brukar det skämtsamt kallas när man använder elektroniska hjälpmedel som primärmetod för navigeraing medan man flyger enligt visuella regler. Det är min metod, och den har fungerat bra under mina flygningar kors och tvärs i och utanför Europa.

    När jag inte hade GPS använde jag VOR/DME och ADF. Sedan 1994 har jag handhållen GPS som primärt hjälpmedel. Under dessa år (ca 400 timmar har jag bara tappat satelliterna under två enstaka femminutersperioder).

    I GPS-en ligger mina vanligaste router permanent, t.ex. Vårgårda-Bromma eller Vårgårda-Roskilde. I sommar tänker jag flyga Kiruna-Malta på samma sätt.

    Min primära backup är VOR och sekundärt har jag karta och kompass.

    Statistiken visar att IFR-flygningar har färre haverier än VFR-flygningar och ordsaken är uppenbar. Instrumentnavigation är så mycket enklare, så man löper mindre risk att bli överbelastad, speciellt vid väderförsämring eller problem med flygplanet.

    Vid längre flygningar kollar jag väderutvecklingen dagarna innan.

    I god tid gör jag bränsleplanering, vikt/balans etc.
    Jag försöker alltid att ha bränsle för minst två timmar när jag landar. Får man problem är det väldigt bra att inte behöva distraheras av oro för bränsletillgången.

    Det hade jag nytta av t.ex. under en flygning från Åland till Vårgårda, då en oförutsedd squall line uppstod, vilken blockerade min färdväg och även mina möjligheter att nå flera tänkta alternativ på vägen. Följden blev en flygtid som var en timme mer än beräknat.

    Dagen innan flygningen brukar jag knappa in routen, kolla NOTAM, frekvenser etc och rita på kartan. Kolla lämpliga reträttmöjligheter vid väderförsämring, skriva färdplan utan tider.

    Så nära som möjligt före start tar jag in färskt väder och kollar NOTAM. Restriktionsområden kan upprättas med mindre än en timmes varsel om en olycka har inträffat.

    Väl i luften har jag alltid GPS-en i kartmode. Vid dåligt väder går det alltid att följa sitt eget spår tillbaka till bättre väder på så vis.

    Till sist: Undvik dåligt väder om du kan, men var alltid beredd på att du kan råka in i riktigt risigt väder, och ha en plan för den situationen innan du startar.

    Good flight :)

    Allan
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Glöm inte bort att ett telefonsamtal till FPC kan hjälpa till en hel del.
    Ibland har de information som inte kommit ut på NOTAM ännu.
    Dessutom brukar man bli mycket trevligt bemött av samtliga jag talat med där genom åren.

    Vid osäkerhet om väder så är det ofta en bra idé att ta ett samtal med meterologen så man kan få mer exakta uppgifter.

    MVH
    Håkan
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Eftersom olika varianter av kolon + ett efterföljande tecken bilder en smiley så kan dessa dyka upp i ett vanligt ord, vilket det gjorde nu. Detta är en programmeringsteknisk fråga och kan lösas på ett relativt enkelt sätt. Jag ska se vad jag kan göra åt saken.

    Mvh
    Fredrik

    R: Smileys bortredigerade från inlägget ovan.
     

Dela sidan