IL76 använder HELA banan för start

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 2 Mars 2008.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Här kan vi snacka om att utnyttja hela banan för start :p



    Undrar om de här killarna hade gjort sina prestandaberäkningar ordentligt innan start?!

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Housh

    Housh Ny medlem

    Tänk om dom hade fått motorfel efter V1...?

    Welcome to russia guys! (var säkert inte ryssland)
     
  3. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Hej alla !

    För en del kanske det inte är en nyhet, men den här starttekniken tillämpades frekvent av ryska piloter, åtminstone under det glada 70-talet och speciellt på deras inrikesflyg när inga utländska "turister" var med i kärran.
    Då använde man också kärror med mycket enkla stolar, modell kanvas utan stoppning medan turisterna mycket sällan fick åka med i dessa utan fick åka kärror med bättre komfort.

    Man lastade så många pax och så mkt last man kunde och använde frekvent hela banan för att få upp kärrorna.
    Ett flertal flygplatser hade också ganska korta banor, dvs de hade inte förlängts i takt med större och tyngre plan.

    Generellt var det alltid mer än "knökfullt" i alla inrikesflyg och det var alltid ganska "spännande" vid både strart och landning.
    Fullt ös innan man släppte bromsarna och vid landning fullkomligen "stod man på hejdarna" så att man hängde i bältet.

    Flyg mer - fort och lågt :h
    hälsar
    FGU
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det var inte bara ryska piloter som använde den tekniken. Under 70-talet flögs en hel del chartertrafik (Boeing 737) från Torslanda med Braathen S.A.F.E. (krystad förkortning av South America and Far East, destinationer som dom väl hade haft någon enstaka gång).

    När de startade söderut använde de genomgående bana 14, vilken slutade precis vid vattnet. För att spara bränsle användes inte full effekt under starten, utan pådraget anpassades så att de kunde lätta 200 - 300 meter före banändan. Sedan steg de ganska flackt ut över vattnet. Det var alltid lika fascinerande att se planen hastigt närma sig banändan för att sedan lätta några få sekunder innan de nådde dit.

    Hälsningar/Allan
     
Laddar...

Dela sidan