Inflygning för landning,PPR,utflygning efter start,trafikvarvshöjd mm

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av TOC, 28 November 2009.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Inflygning för landning,PPR,utflygning efter start,trafikvarvshöjd mm

    Man hittar information för ovanstående på Svenska flygfält,Jeppesen VFR manual,klubbarnas hemsidor,telefonsamtal till klubbarna.

    Om/när man får info som skiljer sig-vilken är rätt?

    /TOC
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Man måste kunna lita på Svenska flygfält det är åndå en oficiell publication med regelbundna uppdateringar och det ligger i klubbarnas intresse att dom uppgifterna stämmer. men visst kan det säkert komma snabba ändringar t.ex. buller störd granne som man gör ändringar för snabbare än flygplats bladen blir uppdaterade och är det då inte PPR så får nog flygklubben vara berädd på att det kommer besök både med de gamla och de nya in och utflygsvägarna

    Johan
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Är inte Jeppesen officielt publikation?

    Som ett ex. för officielt puplikation som man kan lita på

    hhtps://ais.fi/ais/vfr/aerodomes/EFRY.html#999212
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Om det handlar om information med juridisk bärighet så är det väl transportstyrelsens publikationer som gäller? I annat fall, om det handlar om diverse telefonnummer eller vilket bränsle som finns tillgängligt, så skulle jag lita på, i fallande ordning:

    1. Telefonsamtal till klubbmedlem
    2. Klubbens hemsida
    3. Svenska flygfält (inkl publicerade handrättningar på ksab.net)
    4. Jeppesen

    Det känns somatt Svenska flygfält har en mer ambitiös rutin för uppdateringar än Jeppesen, men om Jeppesen är precis ny ur tryckpressarna kanske den är mer pålitlig?
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Finns inga VAC kartor i Svensk AIP för okontrllerade fällt.

    /TOC
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Håller med dig annars men telefonsamtal......

    /TOC
     
  7. Jocke

    Jocke Medlem

    Nä, jag tänkte mest på NOTAM. Men om det är kartdata så skulle jag lita på Svenska flygfält. Fast om en klubbmedlem anger en trafikvarvshöjd och nyaste Svenska flygfält anger en annan, så har man ju problem - då kommer klubbmedlemmar och utomstående ligga och snurra på olika höjder. Fast om det är PPR så har ju klubbmedlemmarna alltid möjlighet att informera utsocknes om de nya rutinerna.

    Jag skulle i alla fall lita på klubbmedlemmen, åtminstone om det är en aktiv funktionär eller någon med förtroendeuppdrag. Men samtidigt vara väldigt uppmärksam på att det kan ramla in flygplan enligt vad som står i publikationerna.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Måste ta tillbaka....

    1.AIP 1.1.20
    2.Jeppesen,billigare än SFF,13 uppdateringar per år,mera info
    3.SFF
    4.Telefonsamtal till FUNKTIONÄR
    5.Klubbens hemsida

    /TOC
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Många är ouppmärksamma på att PPR:a.:(
    (Eller vet inte vad det betyder, eller tror att det inte gäller "dom".)
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag använder inte jeppesen VFR manual så därför la jag inte in den i min bedömning.
    Men jag håller inte med er
    min prio 1 är och kommer att vara SFF, kollar sällan klubb hemsida före start, och fält som inte har PPR ringer jag bara om något frågetäcken finns

    Det ligger i klubbarnas intresse att hålla flygplats bladen aktuella, min SFF uppdaterad och då använder jag den
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Joo,det finns mera att läsa om att veta......
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=469&forumID=18

    mera
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=1236&forumID=2

    Jag vet att till fält i mellan Sverige har tusentals piloter flygit med alla möjliga behörigheter utan att veta att det fanns PPR,en del viste inte ens att fältet ligger i CTR heller med mera krav

    Skulle kunna säga mera men lika bra att sluta.....

    /TOC
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Håller med till tusen.

    Hur funkar det i praktiken?Klubbarna anmäler inte ändringarna till Jeppesen?

    Utlänska piloter kommer enligt Jeppe,inte köper dom SFF

    /TOC
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    När jag flyger utomlands så hämtar jag in flygplats korten från respektive lands AIP. Av bekvämlighets skäl landar jag bara större flygplatser då vet man att det finns bränsle service och att maskinen står orörd när man ska hem
    Ska jag ner på utlänska fält som inte finns med i AIP då ringeräven jag
     
  14. PIO

    PIO Ny medlem

    SFF är ingen officiell publikation, det är en vinstdrivande affärsidé från KSAB. Dock finns det mig veterligen inget publicerat officiellt matrial om detta så SFF eller telefonen verkar som bra alternativ.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

  16. TOC

    TOC Ny medlem

  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Forslag till KSAK/SPAF....

    Tvinga luftis att införa VAC kartorna för enskilda flygfält till AIP under AD 1.1.22 eller till VFR Flight in Sweden

    Då har vi och utlänska gäster "gratis" officielt info

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan