Insprutningsmotor vs förgasarmotor

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 20 Maj 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Igår pratade jag med min flyglärare för att få lite ingångsvärden för min uppflygning nästa vecka. Då visade det sig att den skolmaskin, en cessna 172, som jag flugit med nu står skadad på marken för att någon har landat för hårt. Tydligen så har någon landat och satt i noshjulet för hårt vilket gjort att en kraft fortplantats sig upp i noshjulet och skadat brandskottet på något vis.

    Detta gör att jag inte kommer att kunna använda denna maskin under uppflygningen. Nu kommer jag få flyga en betydligt nyare Cessna 172 (2002) vilket iofs kan vara trevligt. Men det finns skillnader i cockpitlayouten som jag måste lära mig så att jag känner mig bekväm.

    Nu till min fråga. Vad är de stora skillnaderna i användandet mellan en förgasarmotor och en insprutningsmotor? Min flyglärare nämnde att man exempelvis inte använder sig av förgasarvärme på den senare varianten. Vad finns det för andra skillnader?
     
  2. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Tjena!

    Jag har flugit ca 70 h i DA40 (insprutning & turbo).
    Den enda skillnaden rent operativt är faktiskt att du slipper förgasvärmaren. Men det kan faktiskt bli isbildning i insuget också precis som på alla delar av planet men eftersom man inte använder sig av en venturi är risken mycket mindre.
    Troligen får du också en snällare bränselförbrukning genom att datorn alltid vet hur mycket soppa du behöver.

    Hare gött!
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Om det är en DA40 TDI (dvs turbodiesel), så kan jag ju bara nämna lite snabbt att systemet för motorstyrning i den (sk FADEC) är hundra gånger mer avancerat än det i en normal bensinare, som tex lycoming eller continental. De senare använder helt mekaniska system som på ett eller annat sätt användär luft och bränsletryckskrafter för att styra insprutningen (continental använder dock bara bränsletrycket som referens).
    Vad det gäller isbildningsrisk så är ju den mindre som du sa, eftersom det inte finns något venturi, men man ska nog ändå ha för vana att slå till "Alternate Air", som det heter på insprutningsmotorer, när man minskar effekten. Om det är en TDI du flyger så har den väl varken Alternate air, eller ens ett blandningsreglage? Bensinflygarna får fortfarande sitta där och lira med blandningen när dom flyger, oavsett om det är sprut eller förgasare.
    Så flygmässigt blir det alltså ingen större skillnad, men motorn mår bättre av insprutning, och bensinkassan blir inte tom riktigt lika fort... :tupX2
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad är det för luftkanal man öppnar upp då? Hur fungerar den? På den Cessna 172 (2002 års modell) finns "Alternate air" inte med någonstans på checklistan? Har jag missat något? :q
     
  5. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Ja, det är väl på ungefär samma sätt som med förgasare, att man tar ofiltrerad varm luft ifrån motorrummet. Menar du att det inte finns med vid uppkörningen ens?

    Men jag kom på att jag ljög lite där.. Lycomings insprutningssystem använder ett venturi för att kunna mäta upp motorns belastning (som på nåt sätt visar sig genom skillnaden mellan trycket i venturit och trycket strax innan), och där blir ju förstås isbildningsrisken lite större..
    Men som jag sa, så tycker jag nog att du ska använda "förvärmningen" innan effektminskning som vanligt, och ta det säkra före det osäkra..

    Jag hoppas att jag inte lurar dig, du kanske ska prata med någon som kan maskinen också, så att jag inte sitter här och ljuger.. :e

    Ifall att du undrar varför jag kan sånt här trots mina ringa 5:30 i flygtid, så kan jag berätta att jag går på flygtekniskt gymnasium i Ljungbyhed..
    Om jag inte sa det innan någonstans..... (?) :blush

    EDIT: Såg i en annan tråd att du redan flugit upp ju! Grattis! Hur gjorde du med varmluften?
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det där med att koppla in alternativluften är tveeggat. Jag tycker inte att man skall göra det såvida inte en sådan uppmaning finnd i handboken. Luften via alternavintaget är ofiltrerad. Även om myggor, flugor, humlor etc inte ger stort motorslitage, är det inte bra att få in dem i cylindrarna. De kan bilda koks och andra otrevligheter.

    Normalt skall man inte behöva tänka på alternativluften (annat än kontroll före start). Systemet är försett med en fjäderbelastad ventil som öppnar automatiskt om det ordinarie luftintaget sätts igen. Det manuella reglaget är bara till som backup om automatiken inte skulle fungera. Det visar sig i så fall på att ingastrycket sjunker (eller inte stiger när man ger mera gas).
     
Laddar...

Dela sidan