Intagningsprov

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 10 Februari 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej

    Många av er som har gått igenom pilot utbildningar/ går igenom pilot utbildningar (PPL, atpl, cpl osv.) Har säkert någon gång funderat om de har vad det krävs för att plugga till pilot. Om man är tillräcklig smart nog. :unsure

    Ni kanske då säger direkt: Ja, det finns just Flygpsykolog till det!

    - Flygpsykolog, ser väl om man är så att säga rätt person för jobbet...

    Jag undra om ni som går just nu på PPL, respektive ATPL eller CPL utbildniigen just nu. Skulle kunna vara super snälla och tar fram några uppgifter med lösningar och förklarar hur man löser uppgifterna så att jag får mig en bild av hur svårt det är... SKulle vara som sagt jätte snällt.

    Vilket nivå är frågorna på, vilken utbildning?

    Sen undrar jag om det är ngn som har gjort intagningsprov till att börja med pilot utbildningar och berätta lite om provet..


    - Tack i förväg!
    :tupX2
     
  2. cumulus

    cumulus Medlem

    Angående teorin... Jag läser själv CPL-teori för tillfället, och kan ju hittils säga att det är ganska mycket ren fakta som skall läras in (inte svårt att lära sig, mer tidskrävande). Dock finns det ju också lite saker som kräver lite analys osv, t.ex inom meteorologin.. Ett litet exempel taget ur boken:

    -At the approach of a warm front(northern hemisphere) the wind direction changes from the surface up to the tropopause. The effect of this change is that the wind...?
    RÄTT SVAR: Veers in the friction layer and veers above the friction layer.
    LÖSNING: På grund av isobarnas krökning i samband med frontpassage, kommer vinden att vridas åt höger ju mer fronten närmar sig. Detta p.g.a. att vinden följer isobarerna runt ett lågtryck(varmfronten utgår från lågtrycket).

    Men som sagt, nivån på teorin är väl överlag inte särskillt "svår".. Dock är det ganska mycket saker att lära sig, vilket man helt klart får offra en massa tid åt. Vad har du pluggat innan?
     
  3. Laban

    Laban Ny medlem

    Tror nog de flesta är smarta nog för PPL, handlar nog mer om intresse som i sin tur gör att du "vill" lära dig. Rent intelligensmässigt tror jag inte PPL ställer några extrema krav, ATPL och CPL ställer nog lite högre krav rent allmänt dock.
     

Dela sidan