JAA-PPL på EASA (USA)

Discussion in 'Flygutbildning' started by Spacemani, Jan 5, 2011.

  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Då var det alltså min tur att fixa PPL!

    Jag har bestämt mig för EASA, som flera andra här på forumet. Jag tänkte med denna tråd rapportera, informera, fråga och diskutera om min utbildning och andras som vill ta samma väg. Det skulle vara kul om det var någon mer som vill åka ner till Florida ungefär samtidigt!

    Hittills har jag registrerat mig på skolan samt beställt teoripaketet som ingår! Jag väntar med iver så pluggandet kan komma igång! :)

    En blog har startats där jag kommer fylla på steg för steg vad och hur jag gör inklusive in kostnads logg! Välkommen till http://mittppl.gexo.se
     
  2. Falk

    Falk Ny medlem

    Ett tips, gör ett JAA Medical Exam i USA, detta kommer göra det lättare när du kommer hem. Jag gjorde ett JAA medical i Sverige innan vi åkte men för att kunna för Med Certet i Sverige måste man ansöka om Elevtillstånd, det går alltså inte att bara få sitt Med Cert här. Så gör alltså ett i USA och få JAA Med Certet direkt. Då kan du skicka det till CAA när du kommer hem och kommer spara jätte mycket tid.
     
  3. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tack för tipset! :tupX2 Ofta sådana fällor man missar!

    Vart fixar men det i USA då tro? Samtidigt som FAA Medical?

    //Michel
     
  4. Falk

    Falk Ny medlem

    Det ska gå att fixa i Orlando, men eftersom vi missade det så vet jag inte exakt. Hör med flygskolan de kan nog hjälpa till.

    Tänk också på att plugga teorin ordentligt innan du åker, det är ganska tufft med alla proven. Vi skrev typ ett teoriprov varannan dag och som tur var tog vi alla på första försöket. Det blir långa dagar, 4 - 5 timmars flygning, teoriprov och sedan plugga för nytt prov. Inte så mycket tid över för annant.
     
  5. Ogge

    Ogge Medlem

    Kul! :) Som jag skrev i den tidigare tråden så planerar även jag göra detta när jag har drygat ut min buffert lite grann. Kanske om ett år. Hur gammal är du? Planerar du att läsa vidare till trafikflygare senare, eller kommer du stanna vid PPL?
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag är 24. Tanken från början var att köra hela vägen till trafikflygare. Men efter lite funderande kom jag fram till att jag skulle ta PPL till att börja med för att få känna hur mycket man gillar att flyga! Så jag får återkomma om hur det blir när jag flugit ett tag :)
     
  7. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Det tar sig, två böcker lästa och idag skickade jag in min ansökan till TSA. :)

    Läs gärna närmare på mittppl.gexo.se

    Mvh Michel
     
  8. floyd

    floyd Ny medlem

    Kul, hoppas det går bra för dig och bloggen kommer jag garanterat följa! :tup
     
Loading...

Share This Page