Kamerafäste

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 3 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ca 17,23 min in i videon så "slänger" killen runt en typ sandsäck som är fästet för han actioncamera. Hur får man tag i en sådan?

    https://youtu.be/tlu8XYuSntM
     
  2. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Det finns lite olika lösningar för detta, det är väl egentligen bara en "bönpåse" med passande fäste typ detta:
    https://www.thingiverse.com/thing:649617

    Även detta kan funka med en övergång från gänga till GoPro mount:
    https://www.cyberphoto.se/info.php?article=podred

    Den senare är väl kanske för lätt då det förutom stöd även behövs lite tyngd för att ligga still i flygplanet.
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Den finns tydligen inte att hitta i svenska butiker. Sand/bönpåsen verkar klart smidigt.
     
  4. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag köpte en sån här, skruvade bort halsen och klistrade dit ett standard gopro-fäste. Easy peasy!

    [​IMG]
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vart, hur köpte du den? Jag får inga bra träffar när jag googlar.
     
  6. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Klicka på ordet "här" i mitt förra inlägg, så kommer du direkt till lämplig inköpsplats :) Noterade nu att inställningarna för flygfyren inte ändrar färgen på länkad text.
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Stort tack. Varit in på sidan, men tydligen inte letat på rätt ord eller ställe. Då kan jag även passa på och beställa audiokabeln. Det här blir suveränt.
     
  8. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Perfekt!
    Var det lätt att byta ut fästet och var det lite vikt i den så den ligger still?
     
  9. Per D

    Per D Aktiv medlem

    @jimmyekdahl, man kan skruva loss hela fästet (underifrån) ta bort svanhalsen och sedan sätta tillbaka en del av plattan igen. Jag har för mig att jag vände den övre delen av plastfästen upp och ner sedan och putsade bort lite gjutskägg för att goprofästet skulle få en platt yta.

    Den ligger stadigt: bra vikt och följer den ytan den ligger på bra. Dessutom en väldigt bra, nästan adhesiv gummiyta på botten.
     
  10. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Då har jag äntligen fått tag i en bean bag för att kunna sätta min Garmin Virb XE på instrumentbrädan. Så jag måste passa på och tacka för den hjälp jag fått i tråden med länkar bl a.
    Jag beställde först bean bagen hos Garmin.se och det bara skramlade till så var grejorna hemma hos mig. Beställde samtidigt headset audio cable kit.
    Nu är ju bean bagen egentligen avsedd för Gasrmins GPSer så fästet är inte alls rätt för action kameror så en modifiering behövdes så på en av länkarna jag fick här i tråden var till en sida där en kille gjort en liknande modifiering. Där upptäckte jag att det fanns en fil för 3D skrivare så jag frågade på Fejjan om det fanns någon på min ort som kunde skriva ut i 3D och jag fick kontakt med en kille som skrev ut fästet på en gång.
    Till skillnad på sidan som jag läste på så tog jag inte bort bottenplattan så jag behövde inte leta skruvar för att få dit nya fästet utan jag limmade dit det på bottenplattan. Jag behövde bara borra upp hålen lite på nya fästet så passade den på piggarna på bottenplattan.
    Sen var det klart.
    brus.jpg
     

    Bifogade filer:

    Senast redigerad: 2 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 4
Laddar...

Dela sidan