Kartläggning av LFS avgifter för privatflygare

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 23 Februari 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ända sedan jag blev klar med mitt PPL-certifikat har jag följt privatflygets utveckling i Sverige med ett starkt intresse, men även med ett visst mått av oro, framför allt när man ser på hur de ekonomiska förutsättningarna ständigt förändras. Kommer det att gå så långt att man en dag tvingas ge upp det man en gång drömt om att få göra - att flyga!

    Att bränslepriserna stiger har jag full förståelse för. Det styrs i mångt och mycket av världsmarknadspriset på råolja. Utöver det så har ju flyget även varit undantaget flygbränsleskatten. Vad som kommer att hända i just den frågan och vad det får för ekonomiska konsekvenser återstår väl att se.

    Det som jag tycker skulle vara intressant att diskutera och belysa närmare i den här tråden är hur Luftfartsstyrelsens avgifter för privatflyget påverkar oss privatflygare. Utan att vara expert på området har jag ju förstått av flygets olika aktörer i större utsträckning skall få bära sina egna kostnader.

    Vilka kostnader ger privatflyget (exempelvis på klubbnivå) upphov till? Täcks kostnaderna fullt ut genom de avgifter (certifikat-, landnings- och registreringsavgifter osv) vi är ålagda att betala?

    Vad gör KSAK i denna fråga? Jag kan nämna att jag var inne på deras hemsida (www.ksak.se) för ett leta efter mer information i ämnet. Men eftersom sidan var väldigt rörig och oöverskådlig hittade jag inte någon information om huruvida de aktivt arbetar mot de ökande administrativa avgifter som privatflyget belastas med.

    Ordet är nu fritt i tråden och jag hoppas vi tillsammans kan bringa klarhet i vilken verklighet privatflyget befinner sig i, idag, imorgon och på några års sikt!

    Med hopp om en ljus framtid för privatflyget!

    /Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan