Klädsel vid flygning?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Håkan_Olsson, 28 Oktober 2007.

  1. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej på er,

    Nu är det ju slut på sommartiden och vintern står utanför dörren.
    En gång i den grå forntiden så hade jag en flyglärare från Jämtland som nogsamt präntade in i sina elevers huvuden att man skulle klä sig rätt, speciellt vid flygning på vintern.

    Lek med tanken att du gör en bra nödlandning på ett snötäckt kalhygge, dvs du kan kliva ur kärran för egen maskin. Tyvärr går inte ELT:n i gång och din mobiltelefon blev krossad. Du måste ta dig fram till fots ett antal kilometer innan du kan få kontakt med omvärlden.
    Är du klädd så att du klarar av det?

    Kanske något att tänka på så här på höstkanten?

    MVH
    Håkan
     
  2. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    He, he - flyg trike så är det inget problem. Min klädsel denna säsong är:

    - underställ i ullfrotté, fleecetröja, dunväst, överlevnadsoverall (med inbyggd flytkraft - används av fiskare), kängor, dubbla vantar, fleecehalsduk och hjälm med vindtätt visir.

    Skulle jag krascha på fjället så är mitt problem snarare att jag dör av överhettning innan jag kommit 50 meter. :)

    /p
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    En påse med extra kläder plus litet nödproviant i bagageutrymmet är säkert bra. Framför allt fötterna kan nog vara problem eftersom man inte gärna flyger med pjäxor på sig. Tändstickor är ett måste i sådana fall. Då kan man alltid få värme. Och bensin eller motorolja att tända med finns ju också gott om.

    Sedan beror det ju på var man flyger. I södra Sverige brukar det inte vara långt mellan husen. Men det finns glesbyggda områden även där.
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag må vara i exil, men jag är ändå norrlänning i själ och hjärta. Det är för mig självklart att alltid ha med tillräckligt med kläder och utrustning i bilen för att klara mig om den lägger av eller en olycka inträffar på absolut sämsta stället vid den absolut sämsta tidpunkten.

    Samma sak bör gälla vid flygning.

    Tips: Försvarsmaktens gamla nalleställ, mycket värme/kg, säljs förmodligen på ett ÖoB nära dig. Till hutlösa ockerpriser jämfört med vad de lär ha gett för dem, men alls inte oöverkomligt.

    Glöm inte att ha med även för eventuella passagerare.

    I skjortärmar och jeans blir man kortvarig även i ganska lindriga förhållanden. Tur att ingen är dum nog att flyga omkring utan färdplan på vintern... eller hur det nu var igen.
     
  5. mainstrut

    mainstrut Ny medlem

    Varför inte vit skjorta med fyra streck och svarta byxor?
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja precis! det bästa plagget!! egentligen skall vi ha såna kläder när vi lärare skolar i ajaur.. men som tur är har vi fått dispens när klimatet så kräver.

    skjortan har ju en förmåga att suga upp allt fukt och bli en våt trasa när man svettas så det är ingen höjdare.. och det känns inte heller så smart att ha slips.. den skulle nog kunna strypa en på nåt sätt om man har osis.

    jag själv brukar ha med en termos med varmt vatten samt några frystorkade rätter vilket borde göra att man klarar att hålla humöret uppe den första natten ute.. så slipper man stå och dadda med kök för att få varm mat.


    snöskor är också en idé häruppe! för annars kommer man nog inte långt om man skall ut och knalla i snön. annars finns det ju en massa saker som man kan ha med sig men det är ju en fråga om pengar och vikt mm.

    t.ex. skulle sovsäck kunna vara en idé om man t.ex. brutit sig och inte kan röra sig för att hålla värmen uppe..
     
  7. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    For hvert minutt man flyr, bruker man i alle fall en time til fots på bakken, så uten skikkelige klær, er man ille ute ved en nødlanding på fjellet. Et annet poeng, hva om man etter en krasj ikke når de ekstra klærne som ligger i bagasjerommet? Men man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det er jo ikke hverken behagelig eller hensiktsmessig å fly iført full vinterbekledning...;)
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Ingen som hittat ett ställe för att köpa amerikanska MRE rations, Meals Ready to Eat? Bara i med vatten så värmer de sig själva med inbyggd värmepatron. Vore guld värt att ha med i många lägen men jag har inte hittat något vettigt sätt att beställa efter...
     
  9. Knorren

    Knorren Medlem


    ebay.de eller ebay.com har massor av såna.
    I 8 fall av 10 så skeppar dom till Sverige trots att det kan stå annat i annonsen.
     
Laddar...

Dela sidan