Kofficienter till motståndsformler (Skol-fråga)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Johan_89, 22 Augusti 2009.

  1. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag tror det är något förhastat av Johan_89 att dömma ut Bernoulli.

    En överslagsberäkning ger rimliga värden.

    Min grova ansatts: MTOW 450 kg , spännvid 10 m , korda 1,2 m , luftdensitet 1,2 kg/m3 , luftfart över halva vinkordan 2xTAS .

    Nödvändigt undertryck för att vingen skall bära:
    p=450 [kg] x 9,81 [m/s2] / (0,6 x 10 [m2]) = 734 [Pa]

    Vilken fart krävs för att nå detta tryck:
    anväder den termen i Bernoullis ekvation som lyder tryck = densitet x fart^2 / 2

    fart = 2xTAS = SQR( 2 x 734 [Pa] / 1,2 [kg/m3]) = 35 [m/s]
    TAS = 17,5 [m/s] = 63 [km/h]

    Alltså en helt rimlig fart för ett ULB-plan
     
  2. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Räkna baklänges istället. Vilken tryckskillnad behövs, vilken hastighetsskillnad krävs då på luftströmmen och hur mycket längre behöver färdvägen för luften över vingens övre yta då vara?

    För att det skall bli 2xTAS (eller mer korrekt 2 x flödeshastigheten under vingen) krävs en rejält tjock vinge... och där har du det antagande som var felaktigt.

    Som sagts tidigare, Bernoullis teorem gäller (för inkompressibla flöden, d v s i praktiken under M0.3 eller så) men den felaktiga förklaringen som Johan dömer ut bygger på ett, som visat grovt felaktigt, antagande om equal transit time. Sanningen är att det är Newtons tvåa och Bernoulli i skön samexistens som håller oss i luften.
     

Dela sidan