Komma ihåg allt från ATS

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av flygflyg, 6 Mars 2009.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hejsan!

    Har en fråga till er alla.
    När man får klareringar och annat. Om det är mycket som sägs
    från tornet så har jag en tendens till att inte "komma ihåg" allt.
    Jag brukar försöka skriva ner men hinner inte riktigt med om det är
    massa saker på en gång som ska hinnas med. Givetvis ber jag jag tornet
    att repetera då det behövs, men jag vill ändå bli bättre på att minnas
    allt, all info jag får från tornet. Det är när man t.ex ska åka en viss höjd
    via ett ställe + annan info och på slutet transponder. Kanske låter enkelt, men det babblas på och jag minns inte exakt allt, det kommer mycket på en gång samt ganska fort. Givetvis får man be dom sakta ner också när det behövs, men ändå. Och detta är något jag väldigt gärna vill åtgärda och bli bättre på så att det flyter på.
    Inget är omöjligt, och jag har inte så många timmar än, har pratat i radio en del men inte alltför länge.


    Förstår ni mig? Om någon har bra tips på att komma ihåg allt, en viss
    ordning eller något eller använder någon speciell teknik för att
    minnas all info man får så är jag väldigt tacksam för om ni vill dela med Er. Alla har ju sina sätt.

    MVH
     
  2. m.gabassi

    m.gabassi Ny medlem

    Det jag brukar göra är att alltid visualisera klareringen. Är man klarerad inflygning högervarv till bana 09 1500 fot eller lägre, så visualiserar jag flygrutten så som jag har uppfattat den. När jag sedan ska läsa tillbaka så är det bara att beskriva den rutten som jag har i huvudet, och ett qnh som står på höjdmätaren.
     
  3. hansd

    hansd Ny medlem

    Bästa tipset jag kan ge, är att flyga mycket, gärna i kontrollerad luft. Så kommer det att ordna sig.
    //hd
     
  4. piloten

    piloten Medlem

    Håller med, idag tänker jag inte ens på det.. det sker per automatik..
     
  5. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Papper och penna och förkortningar. "Climb to 1500 feet towards Svartsjö Squawk 0143 contact stockholm ctrl 123.45" C 15 S 0143 123.45. Jag vet ärligt talat inte vad jag skriver men jag kommer ihåg det om jag gör någon förkortning. Men vad jag vill tipsa om är att kom på egna förkortningar så blir det nog lättare. Sen är det som folk har skrivit, det blir lättare och lättare för varje gång du flyger och då slipper du skriva ner saker också. Men kommer själv ihåg hur j-vla jobbigt jag tyckte att det var. Lycka till :).

    Edit: Kom ihåg att det är INTE FEL med att be tornet repetera. Tycker det är bra att du gör det. Alla ber tornet att repetera någon gång, även "proffs".
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag vill inte påstå att träning gör att man blir immun, även om det underlättar något. Framför allt får du en känsla för vilken information som kan tänkas komma. De flesta klareringar följer ett tämligen stereotypt mönster.

    Jag brukar börja med att ställa in anbefalld transponderkod innan jag gör något annat. Sedan repeterar jag så mycket som jag kommer ihåg av klareringen. Saknas då något, så meddelas det i allmänhet.

    Ett bra hjälpmedel för att träna närminnet är ATIS. Öva att lyssna på en enda genomläsning, och sedan skriva ned så mycket av informationen som möjligt. Kolla sedan vad du eventuellt har missat.

    Du kan också förbereda din flygning hemma genom att med kartans hjälp försöka fundera ut vad en klarering kan komma att innehålla.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Att man inte kommer ihåg allt flygtrafikledningen säger tror jag har väldigt mycket att göra med att man som flygelev i början av sin flygutbildning har otroligt mycket att tänka på, på en och samma gång. Men jag kan lugna dig och säga att det här är något som blir bättre med tiden i takt med ökad erfarenhet. Då frigör du kapacitet i hjärnan för andra saker. Exempelvis blir det lättare att fokusera och komma ihåg vad flygtrafikledningen säger. Det upplevde jag i alla fall.

    För att du ska komma igång med "snacket" kan du låtsas att du är både flygtrafikledare och pilot på samma gång. Sedan bestämmer du dig för att du ska åka från flygplats A till flygplats B. Prata sedann högt för dig själv vid de obligatoriska punkterna där du normalt skulle kommunicera med trafikledningen. Jag övade faktiskt på det här sättet när jag skulle flyga till Arlanda första gången. Det här kan du göra i princip var som helst när du har en stund över.

    En annat alternativ är att du spelar in radiokommunikationen på en mp3-spelare när du är ute och flyger. Då kan du gå tillbaka och utvärdera kommunikationen och komma fram till vad du gjorde bra och vad du ska förbättra till nästa genomförande. Jag har själv en adapter som jag kopplar in i flygplanet som möjliggör denna ljudupptagning. Jag beställde en sådan sådan från USA för några hundralappar.

    Lycka till!

    Mvh
    Fredrik
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Liten tips.
    Du kan,(vissa flygplatser måste),begära klarering efter motoruppkörning,
    "Jag är redo för klarering",går bra.Därefter "redo att ställä upp",lungt och fint.

    /TOC
     
  9. japroo

    japroo Ny medlem

    Ett annat litet tips i all enkelhet.
    När mindre erfarna piloter pratar med ATC har dom ofta övat in vad dom ska säga vid första anrop.
    T ex.
    "Twr good morning, SE-XXX at parking X ready for taxi and departure.

    Eftersom dom har övat och "torrsimmat" så många ggr så låter det i ATC:s öron väldigt snabbt, proffsigt och vant, vilket leder till att ATC, naturligtvis, läser klarering och väder i ett tempo som är anpassat till en väldigt van pilot.

    Om du däremot ropar upp och hoppar över "good morning" och läser ditt callsign och ev. önskemål lite långsammare tror jag att du i 8 fall av 10 kommer få väder och klarering i ett tempo som är mer anpassat till just dig.

    Men likt det många har skrivit ovan så dröjer det inte länge innan du, utan att du tänker på det, kommer öka takten igen, och då känna dig helt bekväm!
    :)
     
  10. Laban

    Laban Ny medlem

    Jag är uppe i 18 timmar, känner igen vad du säger mycket väl :) Fast som många redan sagt så blir det bättre... Framförallt kommer du att frigöra mer RAM-Minne och CPU kraft med fler timmar vilket gör att du kan koncentrera dig på annat, tex radion.

    Nu ska jag inte försöka låta som en expert efter 18 timmar, jag snubblar till det titt som tätt när man får saker i örat då man redan är chokad med annat. Men precis som Allan säger... Klareringar etc följer ett visst mönster och man lär sig liksom att känna igen dom ganska snabbt.

    Har mycket bra kontakt med en FL på SAAB (ESSL) och varit upp i tornet och snackat strunt i 2 timmar med honom en kväll. Fick massor med bra tips och råd samt en mycket bättre förståelse... dessutom så avdramatiseras det hela rätt mycket. Rekomenderar starkt att försöka göra studiebesök i nått torn :)

    Tumregeln: "Du får tillbaka i örat av FL i samma takt som du skickar i örat på honom/henne...och denna 'pissing-contest' vinner FL i 9 fall av 10 garanterat."

    :e
     
  11. gramlin

    gramlin Medlem

    Är du elev så säg gärna det till flygledaren, är det första gången du flyger i en kontrollerad zon, säg det... Inte svårare än så. Lika lite som du vet om flygledaren vet de om dig. Vet de om att du är "färsk", så lämnar de över klareringarna i lagom lättsmälta portioner och drar ner på tempot. Om det inte är Östgöta du snackar med, så är de inte avsiktligt otrevliga iaf ;-p
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag tycker ni är litet elaka mot flygledarna i Östgöta TMA. :unsure
    Själv har jag enbart goda erfarenheter. Inte minst den gången en squall line oväntat dök upp medan jag flög från Åland till Vårgårda. De meddelade spontant vilka flygplatser som hade stängt av väderskäl, och gav också klarering genom Linköping CTR utan att jag ens frågade efter det (Linköping stängt pga dålig sikt). På förfrågan gav de aktuellt väder för Jönköping, liksom klarering genom ett par restriktionsområden.

    Alla har vi väl en dålig dag ibland och det gäller förstås flygledare också. Men generellt tycker jag att de gör ett väldigt bra jobb. Och det leder tillbaka till trådens ursprungliga innehåll. Frasen "Say again (t.ex. route after departure)" hör till mina vanligare. Det kan kännas förargligt i början, men flygledarna är där för att hjälpa till, och gör det också. Det viktigaste man lär sig genom rutin är att det inte är skämmigt att fråga en gång till.

    Hälsningar/Allan
     
  13. Laban

    Laban Ny medlem

    Tror att Östgöta TMA kan upplevas som lite bråkigt pgr av den relativt täta och kanske framförallt ombytliga trafiken där. Svårt ibland att få plats i etern där när det är mycket trafik.

    Jag tar ju numera allt som oftast en tur i TMA't under lektionerna och sköter radion, dessutom på engelska. Har hittils endast upplevt Östgöta som trevliga och med tålamod, men detta kan ju kanske ha att göra med att de verkar dela upp trafiken mellan 2 FL och frekvenser då jag flugit. Ger ju lite mer utrymme för hålla-handen så att säga :)
     
  14. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    'morning, Flygflyg!
    Bambam's kritik kl 02.45 inatt på det numera stängda tvillingspåret var inte särskilt positiv.
    Vi använder ju dessa klotterplank för att vidga våra vyer och få en "second opinion".
    T ex: EN lärare kan ha tjatat om en viss sak med SITT ordval och SIN tankebana utan att det har gått in i elevens skalle. I kontakt med någon annan (som inte nödvändigtvis behöver vara lärare) kan man snappa ett NYTT tankesätt eller tips som får det att klarna (Aha, är det SÅÅ läraren menat!)
    Självupplevt i bägge riktningar.
    Keep swingin', Flygflyg!
     
  15. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Visst, måhända att jag var ute sent igår men faktum är att jag surnade till lite med flygflyg:s dumma baktalande och halvlögner om min skola, LidAir.
    Jag antar att jag ville ge igen lite för hans obefogade ryktesspridning och svordomarna i tråden om hur mkt en ppl kostar.
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem


    Inget nytt

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=692&forumID=1

    TOC
     
  17. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Nu var det ju så att denna tråd handlade om tips att snappa TOWERs meddelanden. Flygflyg ska väl inte behöva få skit för att han vill ventilera detta ämne... :tdow
     
  18. frazer

    frazer Medlem

    Tillbaka till ämnet då.
    Någon har redan sagt det tidigare i tråden, men det tål att upprepas mången gång: FÖRBEREDELSE.

    Om man vet vad man kan förvänta sig för svar, ja då blir det bra mycket enklare att komma ihåg om svaret var det man tänkt sig, eller avvikande.

    Jag brukar tips folk som t.ex. skolar eller i övrigt är osäkra på radiosnacket att analysera radiosnacket i lugnt och ro. Det SKA alltid finnas en röd tråd, och alla klareringar SKA alltid följa denna. Sen gör de inte det alltid, men de brukar vara ganska nära iaf. Om man punktar upp vad ATC kommer att leverera och vad av detta som är viktigt så kan man sedan koncentrera sig att just få ner detta på papper samt i minnet. Ropar man upp för en klarering ut ur kontrollzonen VFR, ja då VET man att man förmodligen kommer få en utpasseringspunkt, en höjd och en transponderkod. Alla dessa tre, eller iaf två, kan man innan man ropar upp lätt räkna ut i förväg.

    Lite tips i en annan mycket bra och givande diskussion!
     
  19. Jocke

    Jocke Medlem

    Ett tips jag fått av min flyglärare är att lyssna en stund på frekvensen innan man ska ropa upp. Då får man höra en del info som man har nytta av sedan, t.ex. QNH, bana i användning, vind och sånt. Då kan man t.ex. ratta in QNH i förväg, så har man det gjort och kan bara läsa av vad det står på höjdmätaren sen när man ska repetera.

    Ingen jättegrej, men det blir lite enklare att komma ihåg och hinna med då.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Rikard
    Svar:
    1
    Visningar:
    3,579

Dela sidan