Kommersiell 1-motorflygning?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Adam, 24 Augusti 2009.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Med anledning av ett blogginlägg blev jag varse att det tydligen är otillåtet att bedriva kommersiell flygning med enmotorflygplan. Det lät synnerligen intressant, jag visste inte att det var förbjudet. Å andra sidan har jag heller inte sett några taxikärror som varit enmotoriga. Jag antar också att tex rundflyg med enmotorplan är tillåtet (vad är förresten definitionen på "rundflyg"?).

    Jag minns att tillverkaren Farnborough Aircraft för ett par år sedan marknadsförde modellen "F1" som ett enmotorigt taxiflygplan. Som jag minns det var det "i väntan" på att kommersiell enmotor-IFR skulle bli tillåtet. När jag nu kollade in FA så hette planet "Kestrel" och verkade vara ett rent privatflygplan. Kanske satte myndigheterna stopp för FA:s planer på enmotortaxi-plan?

    Jag har också sett att tex Östgötaflyg som är nära knutet till Linköpings Flygklubb har erbjudit "VFR-taxi", mig veterligen med enmotorflygplan. Är det något som tillåtits tidigare?

    Någon LFV-are eller annan får gärna reda ut den här intressanta juridiska frågan!
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag jobbar iofs inte på LFV men jag tror jag kan reda ut ditt missförstånd.

    Kommersiell enmotor IMC är generellt inte tillåtet (enligt ICAO annex 6). Det finns dock en operatör i Sverige som har tillstånd (dispens) för detta. Det är alltså fullt möjligt men det krävs diverse kompenserande rutiner för den minskande säkerheten utan flermotor. (Det är nämligen tekniskt sett säkrare med flermotor än enmotor, oavsett vad vissa skribenter vill göra gällande)

    Svar nog?
     
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ok! Det är alltså generellt otillåtet, men dispens kan ges. Jag antar också att vi pratar om "kommersiell passagerartrafik" här (för t.ex. reklamflyg måste väl klassas som kommersiellt?).

    IMC förresten (inte IFR då?), får man alltså flyga passagerartrafik under VFR/VMC?
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Så rätt så :) (eftersom IMC endast kan flygas enligt IFR) ...och kommersiell personbefordran VMC kan ju ske enligt både VFR och IFR...

    Skall man vara riktigt noga är det CAT, alltså Commercial Air Transport och då är det både kommersiell passagerar- och godstrafik.

    Bruksflyg är, än så länge nationellt reglerat så reklam som du nämner innefattas inte. Det sker ju också endast VMC så det vore ändå inte aktuellt i sammanhanget.

    Du ser... inte så invecklat som det lät ;)
     
Laddar...

Dela sidan