Kondensstrimmor

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Kronan, 8 Maj 2008.

  1. Kronan

    Kronan Ny medlem

    Hej.

    Jag är intresserad av hur kondensstrimmor fungerar.
    Jag har nämligen stött på flertalet i andra forum som påstår att det pågår militära projekt runtom i världen där dom sprayar aerosoler i luften.

    Jag vet inte vad jag ska tro ännu då jag inte hittat något från båda sidor som kan bekräfta vad som är rätt och falskt.

    Vissa säger att kondensstrimmor bara ligger kvar i luften ett par minuter, andra säger timmar.

    Det ska tydligen finnas ganska mycket bevis, t.ex har tyska militären erkänt att det sprayas aerosoler i luften, men inte gett något riktigt motiv. Det finns tydligen massor med militära/regeringsdokument osv.
    Forskare från hela världen har gjort tester och funnit att det som finns i "strimmorna" eller "Chemtrails", som det även kallas innehåller Barium och Aluminiumoxid.

    Den här texten är tagen från luftfartstyrelsens hemsida:

    Kondensstrimmor bildas när de varma avgaserna från flygplanet blandas med den omgivande kalla luften och bildar ispartiklar. I torr luft dunstar ispartiklarna i kondensstrimmorna snabbt och försvinner. I fuktigare luft kan kondensstrimmorna däremot bestå i flera timmar. De kan dessutom växa till genom att ispartiklarna tar upp vatten från den omgivande luften. Bildandet av kondensstrimmor är i hög grad beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena och även en mindre förskjutning av flygvägen kan motverka att kondensstrimmor blir långvariga. Kondensstrimmor har samma effekt som tunna höga moln, och kan bidra till uppvärmningen av jordytan. Antalet kondensationsstrimmor som bildas från flygtrafik kan komma att öka med ökad flygtrafik och också om trafiken i högre grad sker i luft där det lättare bildas kondensationsstrimmor.

    Enligt den texten är de optimala omständigheterna för en kondensstrimma alltså kall och fuktig luft.

    Alltså borde egentligen inte en strimma ligga kvar flera timmar och breda ut sig till ett moln i sommartider? om inte då luften är väldigt fuktig. Så hur avgör man om luften är fuktig?

    Tacksam för svar
     
  2. mefi

    mefi Ny medlem

    Nu ska vi inte glömma att flygplanen ändå flyger på runt 12.000 meters höjd, och att luften på den troposfäriska höjden fortfarande ligger en bra bit under 0 under sommaren..
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    "Chemtrails"-konspirationen är en av de löjligaste teorierna jag hört i mitt liv.

    En restprodukt som dyker upp vid förbränningsprocessen i motorer är vatten. Vi ser det tydligt på kalla dagar på marken vid avgasröret på bilar.

    På 18000 fot, som är det lägsta jag någonsin flugit mellan två punkter kommersiellt, är det på en standarddag 36 grader kallare än vid havsnivå. De flesta kommersiella flygplan flyger högre än 30000 fot, där det alltsomoftast är runt -60 celsius. Luftens kapacitet att innehålla fukt sjunker med sjunkande temperaturer. Andas ut i -60 så räcker den lilla fukten i din utandningsluft för att skapa samma effekt.
     
  4. 19-555

    19-555 Ny medlem

    Både sovjetiska och amerikanska forskare har försökt att skapa nederbörd genom att spraya atmosfären med små partiklar, kondenskärnor. Syftet har varit att se om man kan styra var det ska regna. Vad jag förstod så lyckades man bara med marginella resultat, dvs fick nederbörden att börja lite tidigare än vad den skulle gjort naturligt.

    Ingen kan tvinga regn ur en torr stabil luftmassa.

    Anders
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Här finns ytterligare ett fenomen som man måste ta hänsyn till. För att vattendroppar skall bildas krävs att temperaturen är under daggpunkten. Men det krävs också kondensationskärnor. Skälet är att ytspänningen gör att daggpunkten blir lägre ju mindre en droppe är. Så när några få molekyler skall slå ihop sig till en liten cluster krävs mycket lägre temperatur än vid större droppar. Finns där då en liten partikel, beter den sig som om den vore en liten droppe, vilken redan består av tusentals atomer. Där kan nya vattenmolekyler fästas och på så vis bildas en verklig droppe.

    Ibland är luften kraftigt övermättad med fukt på de här höjderna eftersom luften är mycket renare än närmare marken. När då ett flygplan passerar igenom släpper det inte bara ut vattenånga, utan också ett stort antal små partiklar, mest sot. De här partiklarna gör att kondensationströskeln kan övervinnas. Dagar när förhållandena är sådana löses inte k-sttrimmorna upp, utan allteftersom partiklarna sprids breder strimmorna ut sig och kan så småningom täcka hela himlavalvet.

    Oftast är dock luften undermättad, och då avdunstar strimmorna efter en längre eller kortare tid, beroende på mättningsgraden.

    Slutligen kan man ju påpeka att även kolvmotorflygplan ger k-strimmor när de flyger på höjder där sådana bildas.

    Hälsningar

    Allan
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Otroligt intressant läsning här faktist!
    Mycket matnyttig! :tupX2

    Händer att paxen frågar oss i kabinen varför det blir ränder bakom flygplanet!
    Någon som har ett mer pedagogiskt sett att förklara fenomenet? :h
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Roligt att du uppskattade vad jag skrev :)

    Man får ju välja nivå efter kunskapen hos den som man talar till. När det gäller okända personer skulle jag föreslå följande:

    Börja så som mjukis med att tala om hur det ryker ur munnen när det är kallt ute. Det beror ju på att utandningsluften är fuktig.
    Tala sedan om att avgaserna från flygplanet är mer än dubbelt så fuktiga som en människas utandningsluft. Och att temperaturen utanför flygplanet är sådär minus 50 grader. Följden blir en mycket kraftigare rök.

    Från kunniga eller nyfikna passagerare kan det sedan komma följdfrågor, och då kan man gå vidare med att tala om hur många liter luft motorn blåser ut varje sekund. Och kanske också komma in på fenomen som daggpunkt och kondensationskärnor och att det nästan alltid finns en liten partikel inuti varje regndroppe.

    Hälsningar

    Allan
     

Dela sidan