Krysse Göteborg TMA fra nord mot sør

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av sobjerke, 13 Juli 2010.

  1. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Hei,

    Jeg planlegger en flytur fra Kjeller (ENKJ) til Ängelholm (ESTA) neste uke. I den forbindelse lurer jeg om det vanligvis går greit å krysse rett gjennom Göteborg TMA? (ruten går fra Stenungsund til Kungsbacka over østre del av Säve CTR).

    Hvilken høyde er best for å komme i minst konflinkt med innflyving til Säve og Landvetter? Jeg har foreløpig satt opp FL55 i planen.

    Dersom jeg må fly lavt på grunn av vær, hvor er det da sannsynlig å bli rerutet? Vest for Säve ved kysten?

    Mvh
    Svein Olav Bjerkeset
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Det ska nog inte vara några problem för dig att få önskad höjd/rutt. Om jag kunde korsa Stockholm TMA på väg till EFMA är jag säker på att du kan korsa Göteborg! :tup
     
  3. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Det beror helt på hur mycket trafik det är in/ut till/från Landvetter när Du vill ha klarering. Ibland är det stendött, och då kan Du få vilken höjd som helst i hela TMA:t, och ibland är det fullt upp och då släpper de inte in Dig i TMA:t överhuvud taget. Oftast är det dock inga problem med FL55. Jag tror dock att Dina chanser ökar om Du väljer att lägga Din rutt väster om Säve CTR istället för att flyga över den. Då får Du dessutom flyga längs den vackra göteborgska skärgården! Väljer Du att flyga på 2500 fot kan Du dessutom gå under TMA:t utan att behöva flyga en alltför lång omväg.

    Måste Du flyga lågt (1500 fot) så rekommenderar jag att flyga längs med kusten. Lättnavigerat och vackert! Jag rekommenderar inte att flyga i korridoren mellan Säve CTR och Landvetter CTR. Den är lite småklurig utan några tydliga geografiska landmärken och dessutom finns det ett par höga master och annat att se upp med. Det är min erfarenhet iaf.

    Hoppas Du får en fin flygtur! :)
     
Laddar...

Dela sidan