KSAK vs. AOPA Sweden

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av cumulus, 9 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. cumulus

    cumulus Medlem

    Jag har sysslat med olika former av allmänflyg i ungefär 7 år men har ärligt talat inte engagerat mig särskilt mycket i de här olika riksförbunden. Jag förstår inte vad som egentligen är skillnaden på KSAK och AOPA Sweden(gamla SPAF). Känns som deras roll är samma, eller? Varför i hela världen har ett litet land som Sverige två separata organisationer som driver samma frågor?!
     
  2. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Mycket bra fråga!

    Jag är med i KSAK genom klubben och personligen i AOPA.
    Jag gick med i AOPA när jag skulle ta mitt cert i USA för det hade en del fördelar, sen har jag stannat för jag tycker allmänflyget behöver vartenda röst som finns tillgänglig. Några fördelar med AOPA som lockade mig:
    • Är en internationell organisation med massa medlemmar, viktig punkt nu med EASA.
    • Ger en hyfsad pilotförsäkring som även fungerade utomlands
    • Svenska tidningen flyghorisont
    • Internationella tidningen AOPA pilot, mycket kvalitativ (mot extra kostnad)
    • Tillgång till AOPAs web med väldigt mycket nyttigt innehåll, visst det är rätt USA orienterat, men flygsäkerhet å faktisk flygning gäller alla.
    • Det finns även ett antal smågrejor till som rabatt på hyrbil och taxi mm.
    MEN detta förklarar ju kanske inte skillnaderna mellan dem och deras arbete på den svenska luftfarten så någon med insikt i detta får gärna fylla på.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    KSAK och AOPA (är det inte dags att vi slutar kalla dem "gamla SPAF" nu, eftersom de inte längre är SPAF? :) ) har ju många likheter och många samma personer. AOPA i Sverige är ju dock en ren intresseorganisation medans KSAK har ett myndighetsansvar delegerat till sig iochmed ansvaret för administration och utredning av UL. Men mycket gör de ju lika eftersom intresset ju är detsamma, på det stora. AOPA har (tycker jag) ett större fokus på flyget som en tillgång för näringslivet, mer är hobbybetoningen.

    Vi har ju även typ 1035+ fackförbund i landet med i stort samma agenda, så jämfört AOPA/KSAK/FKK/FSF/EAA m.m så ligger vi i lä.

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Jag menar att AOPA verkligen GÖR skillnad, för samtliga i GA, men de jobbar speciellt för privatflygare med egna kärror men naturligtvis även samägda i olika former men inverkar även mycket positivt om man valt klubb-flyg istället. Gemensamt är ju att vi alla valt att flyga. Föreningens betydelse har varit och ÄR idag avsevärt större än många kanske tänker på eller känner till. Svenska AOPA har goda framsteg i dialogen med ex.vis EASA som verkligen tar till sig av vad AOPA påpekar. Man har tex en egen lobbyist i EU, vilket numera är synnerligen viktigt för att föra fram GA's betydelse och situation idag. Vi som flygare är en liten grupp och har allt att vinna på att organisera oss mot en ofta oförstående okunnig opinion och här GÖR verkligen AOPA skillnad. På deras hemsida framgår det tydligt vilket omfattande arbete som läggs ner till EU, EASA, TS, Regeringen mm.

    Eller med andra ord: "-gå med för tusan och för skillnad Du med!" ;-) Tack för ordet! /Per B.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan