Liten billig armbands-GPS?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jocke, 6 April 2010.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    När jag flyger lite längre turer brukar jag låna min sambos GPS och lägga in en rutt med brytpunkter; väldigt bekvämt att slänga ett öga på då & då och få bekräftat att man inte navigerat bort sig. Enda problemet är formatet på själva GPS-en - den är optimerad för att användas i bilar och är lite för klumpig. Det slutar ofta med att den ligger på passagerarsätet (om jag flyger ensam) eller att passageraren får sitta och hålla i den, vilket inte är någon bra lösning. Det finns ett fäste för den att använda i bilen, men det funkar inget bra i de plan jag flyger. Därför har jag tänkt att jag skulle skaffa en egen, och då en lite mindre och smidigare som jag kunde fästa runt armen (eller kanske knät).

    Jag tänker mig en mycket enkel med endast de allra mest basala funktionerna, typ möjlighet att lägga upp en rutt med ett antal waypoints. Kanske även kunna visa TT och SOG, men det är inte nödvändigt egentligen. Jag har sett sådana i verkligheten, men när jag söker på nätet så hittar jag bara en massa onödigt klumpiga och avancerade med plotter och annat jox jag inte behöver. De enda små armbandsvarianterna jag hittat är såna där pulsklockor med GPS, men de är ju inte anpassade för att kunna navigera efter.

    Är det någon som känner till en billig, enkel, smidig armbansmodell? Jag föreställer mig att en sådan inte skulle behöva kosta mer än ett antal hundralappar.

    EDIT: glömde skriva att jag har hittat en som kanske skulle kunna funka: Garmin Foretrex, men den känns som en fet overkill - onödigt stor, dyr och finessrik. Jag är egentligen ute efter en enklare/billigare.
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Har du kikat på Bendix AV8OR? En GPS med 4.3" skärm för både flyg och bil.

    Är hyggligt billig också, dock får man ju inte alla avancerade funktioner och informationsflöden som IFR-flygare vill ha, men för VFR räcker den nog mer än väl. Har inte testat den själv men läst mycket om den.

    Länk https://www.bendixking.com/AV8OR/AV8OR/index.html
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Leta på beg marknaden Garmin 196 borde det finnas till billiga pengar även om den inte funkar runt armen så är det en bra flyg GPS.

    lite of tropic så hörde jag ett lite udda anrop när jag var på väg till sälen 13 mars
    Sweden control SE-xxx kan ni bekräfta att jag befinner mig över Kaelskoga
    SE-xxx Sweden control er position är Mora

    snacka om att navigera bort sig
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Jo, den ser fin ut - problemet är att den har samma format som den jag brukar använda och är lite för dyr med tanke på att jag inte räknar med att använda de mer avancerade funktionerna på den. Och jag hittade inget armbandsfäste till den - tror den är lite för klumpig för att ha på armen...

    En sån har vi i flygklubben och den är mycket trevlig att använda med en massa bra funktioner. Lite för dyr & avancerad för mina ambitioner, bara.

    För att förtydliga lite: Eftersom jag flyger UL så blir det bara vid god sikt och dager, dvs jag navigerar alltid efter kartan och använder GPS-en enbart som "facit" att kasta ett öga på lite ibland, bara som en extra trygghet. Den ska vara liten, smidig och lättillgänglig, dvs gå att spänna fast runt armen (eller knät); alltså ingen stor klump à la bilnavigator. Och eftersom jag inte behöver några avancerade funktioner så vill jag helst inte betala så mycket för den...

    Haha! :e
    Han borde haft en liten armbands-GPS som visade vägen till nästa brytpunkt. ;)
     
  6. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Jag kan inte minnas att jag sett något du frågar efter, men ser jag något så hojtar jag till.

    Något snett ute för piloten där jag. I ett sånt läge är man glad att man haft svenska flygfält med sig samt/eller planerat in reservflygplatser.

    EDIT: Den här kanske är nåt att ha? https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=260&ra=true Vet inte hur bra en "vanlig" gps funkar i luften dock. Kanske nån annan kan svara på.
     
  7. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack! :)

    ;)

    För övrigt funkar "vanliga" GPS-er alldeles utmärkt i luften, så länge de inte är för "skymda". I ett trafikflygplan funkar de bäst nära ett fönster. I ett UL har man massor av satellitkontakt - tror det bara är i större kärror man behöver extern antenn.
     
  8. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Missade ditt tillägg där ja, sorry.

    OK, då vet jag vad som gäller!
     
  9. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag har använt en Garmin geko 201 ungefär som du tänkt, dock inte på armen. Det jag mest använt den till är att logga flygningar så att jag efteråt har kunnat analyser färdvägen i dator.

    Jag har också testat Garmin nüvi 1200. Då man flyger måste den bilnavigatorn vara inställd på "fotgängare" för att den inte skall försöka följa vägar. I det läget panorerar den inte automatiskt. Den loggar alltid automatiskt men för glest för att vara intressant i tävlingssammanhang.
     
  10. Dmitrij

    Dmitrij Ny medlem

    Skulle påminna om PocketFMS programmet som går att använda med nästan vilken bilnavigator som helst. Jag har erfarenhet av den under ett halv år i Navigon 7310 och 8410 och jättenöjd!
    www.pocketfms.com
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Olle#1 och Dmitrij: vet ni om det finns armbandshållare (eller knävarianter) till de GPSer ni nämner? I så fall skulle det kunna vara ett alternativ.

    Det svåra är ju inte att hitta en GPS som kan göra det jag vill, utan att hitta en liten, billig en som går att fästa på armen. De flesta GPSer har ju stöd för rutter, men det är få som är så små och smidiga att de funkar på armen. Och knähållare har jag aldrig sett, trots att det vore en bra grej även för bilister...
     
  12. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Garmin geko 201 har ett gängat hål på undersidan. Det borde inte vara särskilt svår att göra de fästen man vill. Gängan är en amerikansk tumgänga, samma som förkommer på skruvar som håller D-sub-kontakter på datorer.
     
Laddar...

Dela sidan