Ljussignaler från tornet vid radiobortfall

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 9 Maj 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Är det någon som har fått nyttja ljussignaler från tornet vid radiobortfall när ni har återvänt till kontrollzonen?

    Jag har själv aldrig fått uppleva detta. Antar att det bara är att fråga tornet vid tillfälle om de kan testsända i utbildningssyfte?! Det skulle vara intressant att få se hur bra det syns på håll med egna ögon.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har aldrig fått radiobortfall så jag har aldrig behövt få ljussignaler i "skarpt läge". Däremot har jag fått det i övningssyfte under min utbildning.
    Det är nog bara att prata väl med tornet så kan du säkert få en förevisning. Välj en vindstilla dag med bra väder bara annars är det inte säkert att de vill gå ut.:)
    Det är inte helt lätt att se i dagsljus så det är en nyttig övning

    MVH
    Håkan
     
  3. Falling

    Falling Medlem

    Man behöver faktiskt inte gå ut på balkongen, den fungerar rätt bra innefrån tornet också.

    Jag har inte sett lampan själv från luften, men har fått använda den ett antal gånger skarpt och alla har sett lampan klart och tydligt i dagsljus. I mörker borde det ju rimligtvis vara ännu lättare att se den!
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för båda era svar!

    Mvh
    Fredrik
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Nödlandning i Marienhamn några år sedan,använde mobiltelefon,enkelt och effektiv.
    /TOC
     
  6. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Någon vecka efter det att jag fått mitt certifikat fick jag radiobortfall utanför Säve kontrollzon. Jag landade på Backamo och ringde till Sävetornet för att "boka" tid för landning. De blinkade med ljussignaler precis så som reglerna föreskriver men det syntes otroligt dåligt då det var stark sol.
    www.flygarn.se
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    I stället för ljussignaler....

    http://www.avweb.com/avwebflash/news/Controller_Text_message_cell...198568-1.html

    mvh /TOC

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article393986.ece
     
  8. Jakob A

    Jakob A Medlem

Laddar...

Dela sidan