Lyfkraft och Bernoulli

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av LeonL, 6 September 2008.

  1. LeonL

    LeonL Medlem

    Finns det någon flygutbildningslitteratur där ute som förklarar lyftkraft på det sätt att det inte bara är Bernoullis ekvation som tas upp? Någon som har förklaring på varför denna förklaring av lyftkraft lever än i dag?
     
  2. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Finns rätt mycket, men tyvärr också rätt mycket fantasifull skit med halva venturirör och vad de nu hittar på.

    Prova John D. Andersons Introduction to Flight. Den är rätt bra på att vara det titeln utlovar. Teknisk och full med formler, men korrekt.

    Det bästa alternativet kan annars vara John S. Denkers See How It Flies. Inga formler men korrekt rätt igenom. Dessutom tillgänglig online,

    http://www.av8n.com/how/
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Mitt bästa tips som jag nämnt tidigare är den gamla boken "Stick and rudder". Den överlämnar högaktningsfullt över alla formler och hårklyvar-lagar till vingkonstruktörerna och låter piloten koncentrera sig på det som är intressant för den som sitter i planet.

    Det hjälper kanske inte så mycket till luftisprovet, men personligen läste jag boken efter luftisprovet och kände att den tillförde det jag saknade.

    Boken är från 40-talet och innehåller därmed ett par fakta fel och roliga framtids-prognoser med (dagens) facit i hand, men inget som "stör".
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Titta gärna på den här boken.
    Den beskriver saken på ett annat sätt, som nog är mer korrekt än det man får lära sig när man tar cert.

    Understanding Flight av Anderson, David F./Eberhardt, Scott.
    ISBN 10: 0071363777
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Till Bernoullis försvar så får man ju bara konstatera att de flesta berömda flygplan ju är konstruerade efter denna beräkningsmodell även om den inte är helt korrekt. ;)

    Med vänliga hälsningar,
    Håkan
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det är nog inte ett enda flygplan som är konstruerat efter den förklaringsmodell som i allmänhet (och något orättvist mot Bernoulli, som ju faktiskt hade rätt i det han sade även om hans teorem skulle bli missbrukat av de halvkunniga) benämns Bernoullimodellen. De skulle helt enkelt inte flyga särskilt bra om de vore det! Kolla in länken jag postade så får du veta varför. :)
     

Dela sidan