Mer engagemang i våra styrelser och organisationer inom allmänflyget!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 29 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi börjar nu närma oss årsmötena. Många av oss har aldrig varit på ett sådant, andra har varit på alla. Vi glömmer lätt bort att årsmötena är den absoluta bästa möjligheten till att påverka och att kanske till och med bli invald i en styrelse.

    Jag tror att vi alla här inne har en idé eller tanke på vad vi skulle vilja förbättra i vår flygklubb eller med flyget i Sverige. Utveckla den idén, skriv ner den och skicka in till årsmötet som en motion!

    Nöjer du dig inte med att skicka en motion? Skicka två! Eller gå med i styrelsen...
    Att sitta i en styrelse innebär inte alltid en massa jobb. Det finns många goda idéer där ute, se till att få upp dem till ytan!

    *slut på pepptalk*
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra trådstart!

    @Larscho, har du någon uppfattning om hur föryngringsprocessen ser ut i styrelserna runt om i landet när många som har varit med länge tackar för sig?
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Föryngring är relativ, vad är ungt? :)

    Det stora skiftet, tror jag, är inte bara att de äldre lämnar men att med dem försvinner en del av den gamla föreningskulturen. Dagens moderna människa har inte tid att lägga sin fritid i "klubben". Det gäller inte bara flygklubbar utan alla ideella föreningar. Därför tror jag att man måste organisera sig lite annorlunda och engagera fler medlemmar utanför styrelsen och "lastdela".

    I vår klubb, THF, har vi styrelseseminarium i morgon där en av frågorna handlar om hur vi ska rusta oss framåt rent organisatoriskt. Vi är dessutom en klubb i tillväxt då vi har tagit över en hel del medlemmar från Stockholms flygklubb och SAS dito när de åkte ut från Bromma. Tillväxt kan vara positivt, men är också en utmaning. En fördel är att det finns fler att välja bland när poster ska tillsättas, men en uppenbar risk är att det med ökad storlek blir anonymt och att medlemmar därför inte tar sitt kollektiva ansvar och ser till att grejorna sköts.

    Intressant tråd med som jag tror att vi alla oavsett storlek på klubb kan ha nytta av. Generellt finns säkert mycket att dela med sig av erfarenhetsmässigt.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, egentligen inte. Men jag tycker att man ser att det på flera håll ploppar ut lite bra intiativ och där man vågar tänka i nya banor. Jag misstänker att den typen av initiativ ofta kommer från nya styrelsemedlemmar som vågat driva sin idé.

    Jag valde att inte nämna något om föryngring då jag inte själv är övertygad om att det endast är yngre människor som kan göra skillnad. Jag skulle snarare säga att alla som har "moderna angreppssätt", eller inser att vi måste förändra oss för att anpassa oss till den nya världen, har vad som krävs för att ta plats i en styrelse. Sedan är det säkert så att det är enklare för yngre människor att tänka i dessa banor.

    Jag blir själv mörkrädd när jag hör någon äldre säga: "Det duger så länge jag flyger" eller "Det kommer inte att ske förrän om 10 år och då har jag redan slutat flyga"

    Om man som styrelsemedlem eller i annan "maktposition" säger det så har man absolut inget där att göra överhuvudtaget. Att vara styrelsemedlem innebär inte att man jobbar för sitt eget bästa, man jobbar för allas bästa. Vill man inte se längre än den tiden man är verksam så ska man tacka för sig.

    Helt sant. Och det vilar idag, enligt mig, en förbannelse över begreppet ideell förening. Inget får kosta något. I det samhälle som vi lever i och som du beskriver är det helt riktigt så att man inte är beredd att lägga all sin tid i klubbstugan så som de innan oss har gjort. Människor är idag beredda att betala för att få något gjort som man inte själv vill eller har tid att göra.

    Nu ska jag sticka ut hakan lite angående just THF, det kanske bara är dumt för mig som helt oinsatt men tänkte att det kanske också kan bidra till diskussionen. Vänligen ta det på ett konstruktivt sätt och i all välmening.

    THF har iom flygplats/flygklubbsbristen i Stockholm fått ett fantastiskt läge att utvecklas och få fler medlemmar. Jag blev väldigt förvånad när jag hörde att man endast hade ca 60 flygande medlemmar och som mest 10 elever under utbildning. Är det så?
    Det låter helt ofattbart med tanke på det väldiga upptagningsområde i förhållande till konkurrensen. Kan det vara så att flygklubben medvetet håller emot och inte vill ha in "för många" medlemmar? Behöver man tänka om i sin strategi?(bra att ni ska ha möte om det!)

    Vissa andra saker går inte riktigt ihop heller:
    • man är en av de dyraste flygklubbarna i landet att ansluta sig till med mer än 10 000 kr innan första flygningen gjorts.
    • Timpriserna är höga med tanke på hög årsavgift.
    • Flygplanen har ofta instrument INOP som inte åtgärdas och ej IFR-utrustade.
    • Flygklubben håller till på ett gräsfält.
    • Lånsituationen och de årliga kostnaderna borde vara låga med tanke på lokaliseringen.
    Jag var länge sugen på att gå med i THF men jag kunde helt enkelt inte se att det var värt. Med en hög årsavgift så måste det spegla av sig bättre i timpriset. Att årsavgiften är högre än de flygklubbar som håller till på asfalterade H24-fält med fräscha flygplan går inte ihop för mig alls. Som jag nämnde tidigare så tror jag inte att årsavgiften i sig är ett problem men då måste man få valuta för pengarna i form av lägre timpris, fräscha flygplan eller hög fälttillgänglighet(H24).

    Sorry, detta kanske blev för mycket off topic. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Generationsväxling kanske är ett mer passande ord. Det finns ju inget självändamål med att föryngra en styrelse bara för sakens skull. Det jag menade var väl att förr eller senare kommer de personer som har varit med länge att lämna över stafettpinnen till personer ur den yngre generationen. Möjligheten att engagera sig och lägga ner tid på styrelse- eller klubbverksamhet skiljer sig förmodligen åt mellan dessa generationer för att tillvaron såg annorlunda ut på 70-80-talet jämfört med idag. @Larscho var inne lite på det i sitt inlägg att förutsättningarna att kunna engagera sig har förändrats.
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    No hard feelings. Jag tänker dock inte debattera hur THF fungerar offentligt, men vi har nyligen både sänkt timpriserna och köpt ett nytt flygplan som du är välkommen ut att kolla på. En Aquila A210 med "halv" glass cockpit (fortfarande analoga motorinstrument). Dessutom renoverar vi vår totalhavererade CUB vilket inte heller är gratis. Go figure :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Diskussionen kanske får tas över en öl nånstans istället. :)

    Hur som, åter till diskussionen. Jag hoppas att fler vill engagera sig eller uttrycka sina åsikter i våra styrelser!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om man nu får tjata om THF lite till så har vi de senaste åren fått in flera nya, men vi har därmed inte kastat ut di gamle för de sitter på massor av värdefull erfarenhet. Och ibland är det faktiskt på sin plats att någon säger att "det där har vi provat förut, och det gick inte" :) Själv tillhör jag de nya och jag upplever att de friska tankar vi bidrar med välkomnas i allra högsta grad.

    Vi har börjat diskutera hur man kan vidga kretsen med engagerade utanför styrelsen och har kommit en bit på väg.
     
  9. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Till att börja med: vad är THF för klubb, var finns den?

    Jag har var medlem i en klubb som krympte tills alla medlemmarna var med i styrelsen och det fanns styrelseplatser som vi inte kunde besätta stadgeenligt. Till slut fick vi lösa detta med att låta klubbens verksamhet, plan och övriga tillgångar gå upp i en annan klubb.

    Det är lätt att säga att styrelsemedlemmar skall avgå om . . . Det skulle medföra att flera klubbar upphör.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Sorry, Tekniska Högskolans Flygklubb på Skå-Edeby (ESSE)
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker inte att det har sagt att någon ska avgå. Tråden skapades inte för att säga att folk ska avgå, snarare tvärtom, fler ska engagera sig och vara delaktiga. Finns det en kö av folk som är intresserade av att ta ansvar så blir det givetvis mycket mer fart och rörelse i flygklubben.
     
  12. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Jag tycker nog att din formulering: "Vill man inte se längre än den tiden man är verksam så ska man tacka för sig." Är väl en ganska tydlig uppmaning att avgå.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det kan man ju faktiskt säga. Men tycker inte du att det verkar vettigt?
     
Laddar...

Dela sidan