Mittplacerad styrspak i större flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 13 Maj 2009.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    I den här tråden (http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=1230&forumID=16) kunde jag konstatera att en hel del av oss verkar föredra att flyga med "sticka", om vi får välja, för att det ger en annan flygkänsla och flygupplevelse.

    Av moderna trafikflygplan idag är det ju framför allt Airbus som har anammat styrspaken som medel för att styra flygplanet. När jag kollade på ett videoklipp om C-17 Globemaster (militär kärra) på Youtube konstaterade jag att de minsann kör med styrspaken placerad mellan bena (http://www.youtube.com/watch?v=tSqYkOjcQhs), som det borde vara :)

    Nu undrar jag vad det är som har fått Airbus att placera styrspaken vid sidan om piloten, istället för mellan bena, som i fallet med C17?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    En kvalificerad gissning:
    C-17 är ju ett militärt flygplan som skall flygas mer aktivt på låg höjd och då känns det nog naturligare att ha spaken mellan benen.

    Airbus är ju en Airliner och det är ju inte många minuter de behöver handflygas på en normal flygning och då inkräktar nog en centralt placerad spak för mycket på utrymmet. Man måste ju ha plats för lunchbrickan för tusan ! :laugh
     
  3. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Det är nog mest en fråga om komfort och ergonomi. Tillbakalutad sittställning, armen på stödet och lätta rörelser med handleden. Sweet!
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag måste säga att jag är förvånad att C-17 inte har sidestick (det verkar ju vara ok på tex F-16). Hur som helst, ett argument som jag hört från Gripensidan är att piloten ska kunna flyga med andra handen om han blivit skadad i huvudarmen. Det är ju betydligt enklare om spaken sitter i mitten. Förvisso ett rätt tunt argument, men det är ju militärer vi pratar om...
    ;)

    WP har en ganska intressant, om än subjektiv, artikel i ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Centre_stick_vs_side-stick

    Tillägg: A400M kör tydligen med sidestick: http://www.flightglobal.com/AIRSPACE/photos/a400m/airbus-a400m-cockpit-10940.aspx

    Lite kul att Europeerna verkar vara konsekvent mer progressiva i den här frågan.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Niclas
    Svar:
    3
    Visningar:
    1,846

Dela sidan