Motor/instrumentbortfall -Vad har ni för beredskap?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 18 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad har ni för beredskap inför ett eventuellt motorbortfall eller förlorade instrument?

    Flyger man tex en-motor så borde man optimalt hänga med på kartan och räkna på eventuella nödlandningsplatser. Själv slarvar man med det speciellt om man inte flyger så ofta och har en massa annat att hålla reda på.

    Ett intressant alternativ verkar vara Xavion från tillverkaren av X-Plane, som kontinuerligt räknar ut längs rutten hur man kan glidflyga till närmaste bana. Hmm ytterligare en app att ha ;) Något som har testat den? Om det funkar i praktiken så borde det vara rätt intressant.



    http://xavion.com/

    Vore intressant att höra hur ni gör eller tänker? Olika strategier beroende på bereonde på VFR / IFR?

    Jonas
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu är jag kanske ute och cyklar då jag inte tittat på appen men jag tror att liknande appar är mer till nackdel än fördel.
    Jag tänker så här
    Om det är en app man måste byta till = aldrig i livet. Är jag högt har jag tid att hitta en bra landningsplats, och är jag lågt skall man ta vara på höjd och tid med att flyga flygplanet mot bästa träng.
    Är det som man kan ställa in i Skydemon att glidbanan finns med på kartbilden är det kanske en hjälp, men jag tror på att träna nödlandning inte bara som bedömningslandning på hemmafältet utan i riktig träng bryt i tid senast 500 ft och ha i bakhuvudet att det kan bli skarpt om motorn stannar just då.

    Jag slog lite på skoj har ni tänkt på hur gott om tid man egentligen har t.ex från FL95 min maskin har glidtal 1:17 vid 55 kt jag kommer nästan 27 nm i nollvind och det tar då ca:29 min. man hinner till och med att fika före landning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Får man motorbortfall så är det nog om att improvisera fram en landningsplats, är inte så tätt mellan fälten att man kan räkna med att nå till ett sådant. Har man en kärra som tappar 2000ft/min vid bästa glidtal så hinner man inte filura så länge innan man bestämmer sig för var man ska landa. (har man en motorseglare som ex en C-172 eller nått liknande så kanske appen gör mer nytta) :p
    Brukar hålla koll på vindriktningen och lämpliga vägstumpar så man har en hum om åt vilket håll man ska. Sen är det så klart bra om man nött bedömningslandningar så att man kan den biten.

    Ang instrumentbortfall så är det väl mest radion som behövs, lägger den av så ser man till att ha telefonnummer till berörd ATC alt sweden så att man kan ringa och få klarering om det behövs.
    Annars så har man bara en karta och kan använda den så bör man klara sig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag köpte xavion så klart eftersom den verkade intressant. Sedan kom ju nästa problem. Hur placerar man en ipad plant mot panelen för att gyrot ska fungera? Det blev "mission impossible".

    Testade att ha den på höger sida i framrutan med sugkopp vinklad mot mig men gyrot visade fel då.
    Jag ville inte offra vänster sida där jag har 795:an.

    Då köpte jag en ipad mini. Monterade den liggande överst i framrutan till höger om kompassen. Då kunde inte xavion fungera med liggande skärm så klart!!
    Ställer jag skärmen upp så skymmer den för mycket...

    Jag struntade i xavion och kör EFIS med air nav pro på den i stället! Den är grym!!

    Lösningen skulle väl vara en separat gyro till iPaden från Levil.. Men med för mycket finesser så läre man nog få total korvstoppning vid ett motorbortfall..
    Och som tidigare sagts så är det så långt i mellan flygplatserna i Sverige så xavion gör nog ingen större nytta?
    Jag inbillar mig att vi som flyger här har så pass bra koll på var vi är i alla fall.. Vi vet om vi är nära ett flygfält!!

    Jag vet inte när jag sist hörde talas om en "on route nödlandning" på en flygplats med ett litet flyg??

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Tycker det är en suverän funktion om den används på rätt sätt... skulle gärna ha och använda den om jag fick stopp på FL060 eller högre....
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tittade på videon och onekligen ser det ju enkelt ut!
    Jag måste lösa placeringen och testa nån gång i alla fall..
    Men som du säger.. Höjd är en förutsättning annars är den nog mer ett störningsmoment!
    I mörker är den nog kalasbra!! IMC vet jag inget om men nöden har ju ingen lag så....
    Vid motorbortfall on top är det nog kanon? :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Fast frågan är om inte det är att föredra att man går kortaste vägen till fältet och sen gör av med ev överskottshöjd genom att cirkla sig ner om man har den möjligheten vid ett motorbortfall. Jag är en smula skeptisk till att en sån där app har så god koll på vinden att den kan leda ner en rakt på tröskeln 100% av gångerna. Mer motvind på finalen än vad appen räknat med kan nog ställa till det.

    Men visst kan man ha nytta av dylika saker under vissa förhållanden. Risken är bara att man tittar för mycket på skärmarna och för lite ut genom rutan.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag ser ingen vinst med denna app. Alla GPSer har väl en nearest knapp vilket innebär att en lista med fält dyker upp med riktning och avstånd, sen får man visserligen själv avgöra det rimliga i att nå fram.
    Har man låg höjd bör man nog inte strula med appar utan inrikta sig på att göra väl inövade nödrutiner.

    Instrumentbortfall: GPSer brukar ha inbyggt batteri så i ovannämnda fall med nearest knappen är inget problem. och hur sannolikt är det att maskinen dör helt, att både motor och avionic. Kolappsar radion finns 7600 för transpondern och rutiner för det. Det är inget större problem att flyga ett plan VFR utan instrument så fungerar motorn men inte instrumenten flyger man till närmaste bra landningsplats. Som jag skrev tidigare vid motor bortfall är den bästa medicinen väl inövat nödförfarande och då inte enbart bedömningslandningar utan på sträcka när man är ute i verkligheten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med kritiken. Kan dock tycka att om man inte använder någon annan EFIS app så är det ett bra Allt-i-ett komplement till instrumenten och ger även bra situational awareness åtminstone på förhand inför eventuellt motorbortfall om man är på rätt höjd (speciellt vid IFR). Används den rätt så är den nog användbar även om jag just nu är spektisk till hur de tänkt med vindar etc.

    Hmm. De nämnde även att en eventuell passagare som måste ta över om piloten är ur spel enklare kan följa den "flygvägen" som visas och göra ett försök till landning. :) I alla fall en god tanke (om de gått en Pinch Hitter kurs)?
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    Finns många bra appar men vid ett motorbortfall är det nog inte läge att börja titta på mobilen eller knappa på Ipaden.

    Planet måste fortfarande flygas och är du VMC är det bara börja leta efter bästa eller minst dåliga platsen att ta sig ned på.

    När jag flyger enmotor flyger jag alltid så att jag inte behöver landa i skog och så man kan landa vid land om man är över vatten.

    Mörkerflygning och IMC med enmotor, ja då får man försöka undvika dumma ställen och ha höjd men sen är det ju faktiskt bara hoppas att motorn funkar (vilket de verkligen brukar göra) och försöka överleva om den lägger av.

    När jag flugit VFR natt från Vilhelmina mitt i vintern håller jag koll på vägar och sjöar, bara man verkligen har riktigt varma kläder bör det vara relativt odramatiskt att landa på en sjö även om det är mycket snö.

    Har den lyckliga sitsen att jag aldrig börjat flyga IMC med flygplan som inte har backup horisont eller dubbla horisontgyro.

    Om jag behållt min andel i en pa28 skulle jag nog verkligen överväga att öva febrilt på kula spade flygning eller att trots allt rigga upp telefonen i rutan med horisont app på. Om man inte har tre horisonter måste man dock ha en strategi för hur man skall avgöra vilken horisont som är fel. För Senecan har jag bestämt att jag vid misstanke om fel följer den vanliga och ser om spaden och kursgyrot konsekvent går mot samma håll trots att jag ligger "rätt" på vingarna. Sedan prova med andra. Lugnar inte kursgyrot och spaden ned sig då så ber jag en bön till en Gud som jag tidigare inte trott så mycket på och försöker gå på spaden men i det läget ligger man risigt till särskiljt i turbulens när den svajar.

    Bästa strategin för att i grunden undvika dessa fel är att flyga bra flygplan som har bra utrustning och/eller är verkligt väl underhållna. Dvs kanske inte flyga IMC eller annan "högrisk" flygning med en trött maskin, tex med motor som går på förlängning eller med ett horisontgyro som skramlar snarare än viner och vobblar flera sekunder efter start.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,156

Dela sidan