Motorvärmare

Diskussion i 'Flygteknik' startad av odeheim, 29 December 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. odeheim

    odeheim Medlem

    Vad kör ni för motorvärmare på era flygplan?

    Jag har byggt denna. Styr den mot börvärde för start och stopp. Tex start 15 grader och stopp 25 grader. Även mot fukt som tvingar igång värmaren om fuktigheten är för hög fast tempen är okej.

    Har byggt anslutningar för en PA28R så ska göra om så den passar Safiren bättre sen :) PA28an har jag slangen hängande under och tempgivaren in på ovansidan vid oljeluckan. Sen gäller det att täcka med filtar osv men tanken är att tempen vid motorn aldrig ska bli kall eller fuktig.

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
     

    Bifogade filer:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      151.6 KB
      Visningar:
      2
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      150.8 KB
      Visningar:
      2
    • 3.jpg
      3.jpg
      Filstorlek:
      104.2 KB
      Visningar:
      2
    • 4.jpg
      4.jpg
      Filstorlek:
      101.5 KB
      Visningar:
      2
    • Gillar Gillar x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Man behöver nog inte vara rädd för att motorn blir kall, det bör inte påverka den så mycket. Trots allt så står de flesta flygplan i landet kallt på vintrarna. Däremot är ju fukten ett problem och den vill man ju ha bort om man kan.

    Nu har jag nyligen sålt mitt flygplan men när jag köper ett nytt kommer jag satsa på att få bort fukten i första hand med en avfuktare.
     
  3. odeheim

    odeheim Medlem

    Håller helt med dig. Men värme tar bort fukten :) Utan att behöva koppla in avfuktare som ska suga luft genom motorn eller vad man väljer för lösning. Ingen kondens bildas på motorn eller på någon del alls i motorutrymmet. Motorn är dessutom alltid varm när jag ska ut och flyga.
    Nästa steg blir att få kupen varm. Även där bildas ofta korrosion under instrumentpanel osv.
    Kostnaden för att värma är minimal. Räknar med nån tusing för hela vintern.

    Som du skriver står de flesta kallt och jag vet hur många som helst som fått byta pga korrosion. Det är aldrig flygplan som står i en varmhangar som detta händer (med korrosion alltså).
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Det är dyrt med kallhangar!
    Motorkorrosion/renovering, byte av EFISar och radiosar, reparation av krånglande elektronik etc gör kallhangar dyrare än varmhangar.

    Men om nu kallhangar är det man har så:
    Motorn värmer jag med en hemslöjdad 100W värmare som jag skruvar fast i motorblocket.
    Fuktigheten sjunker betydligt och framför allt så blir det ingen kondens.
    Kondensen lägger sig annars i oktober och torkar inte upp förrän i april. Värmer indirekt hela motorrummet.

    I kupen har jag en väl vald avfuktare.
    Den drar/värmer 70W och avfuktar till 40% - 45%. Värmer kupen ca 7 C med täcke över.
    Torrt och "varmt" :)
    https://www.klarstein.se/Inomhuskli...vfuktare-Jonisator-700-ml-d-70-W-gra-Gra.html
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan