Någon som övat urgång ur spinn med flyglärare?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 5 Maj 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är det någon här på forumet som övat urgång ur spinn med flyglärare?

    Under utbildningen har man ju fått höra de åtgärder man skall vidta om man mot förmodan skulle hamna i spinn. Lite träning i bagaget skulle ju dock inte skada för att säkerställa en lyckad utgång, eller vad tycker ni?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. matli

    matli Medlem

    Ja, med segelflyg på den tiden jag höll på med det. Om jag minns rätt så är det ett moment som normalt ingår i segelflygutbildningen. Definitivt nyttigt och lärorikt.
     
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Fredrik,
    har övat just detta med flglärare, i vår Bellanca, MYCKET nyttigt och lärorikt. Jag rekommenderar starkt till alla som flyger att prova.

    mvh / Mats
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    Hm. Urgång har jag nog aldrig övat praktiskt. Bara teoretiskt. Däremot ingång i spinn har väl övats en del i början av utbildningen.
     
  5. McFire

    McFire Ny medlem

    Japp, jag gjorde det i en C150 aerobat när jag tog mitt PPL. Rekommenderas!
     
  6. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det här har varit på och av tapeten i många år i USA. Förr så var det obligatoriskt att träna in och urgång ur spinn för ett PPL i USA, precis som det är med stall nu.

    Sedan togs det bort, efter ett antal högt publicerade olyckor i samband med spinnträning.

    Meningarna går isär på frågan, om huruvida det är "värt det" eller inte. Som det är i dagsläget lär vi alla våra elever PARE-metoden att förvandla en spinn till en vanlig dykning.

    Power - Idle
    Ailerons - Neutral
    Rudder - Opposite of spin direction
    Elevator - Forward past neutral

    Dock har statistik och psykologiska tester visat att om eleven aldrig har upplevt en spinn så är deras chanser små även om de kan rabbla upp PARE baklänges och framlänges medan de står på huvudet. I tester som NASA översåg (och som utfördes på ett stort antal flygelever hos flygvapnet) såg man att elevernas inlärningsprocess, och tankeprocess, närmade sig noll under de första gångerna de spann flygplanet. Först efter några gånger kunde deras sinnen lugna sig till den nivå att de kunde konstrollera situationen. Naturligtvis fanns det undantag, och testerna visade även att elever som hade fått prova spinn i simulator först lärde sig bestämt kvickare än de "oförberedda".

    Med detta i fickan verkar det ju närmast självklart att alla elever borde genomgå spinnträning. Tyvärr är sanningen inte lika simpel. Det visade ju sig över åren att spinn är en flygregim som kräver respekt och djup förståelse, om den skall kunna läras ut. Minsta felsteg kan lätt leda till en katastrof, då många flygplan (inklusive vissa ganska vanliga sådana) i rätt tillfälle uppvisar varierande typer av spinn. Ett flygplan som i vanliga fall spinner relativt "normalt" kan under rätt (fel?) förutsättningar försätta sig självt (ibland med "hjälp" av piloten) i en spinn som inte kan hävas utan att nyttja bromsraketer eller skärm. Man måste alltså räkna med att en viss procent av spinnträningstillfällena kommer att sluta i en incident. Detta stödjs av spinnträningsstatistiken i USA då det var ett krav för PPL.

    Naturligtvis så finns där en mängd flyglärare som har den nivå av kunskap och erfarenhet som krävs för att i en säker miljö (och helst med fallskärm) öva och lära ut spinn. Min rekommendation till alla som flyger är att söka upp en sådan flyglärare och öva några ingångar och utgångar ur spinn. Det är en upplevelse som kan rädda ditt och dina passagerares liv, och utöver det är det kul som fan! :laugh
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant att få höra vad de amerikanska myndigheterna haft för ståndpunkt i frågan och hur de har resonerat.

    Får man adekvat utbildning i att häva en spinn så har man ju betydligt högre handlingsberedskap om något sådan här skulle inträffa.
     
  8. gramlin

    gramlin Medlem

    Jag fick göra det ganska nyligen under min skolning, det var roligaste lektionen hitintills. Fick spinnar demonstrerade i en C150 (fick prova att provocera fram två för egen hand också). Lite läskigt är ju att man efter några varv tappar uppfattningen om åt vilket håll man spinner. Har skrivit lite mer om lektionen på
    http://tupplur.blogg.se/1175292210_spin_it_magistern_spi.html
     
  9. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Man fick flyga många sådana manövrar i Syd Afrika där jag tog mitt cert. Det är obligatoriskt att kunna det innan man får flyga solo / får sitt PPL.
     
  10. McFire

    McFire Ny medlem

    Stämmer nog det där med att trots att man "vet" utantill hur man häver en spinn så är det lättare sagt än gjort första gången man upplever det när planet rollar över på rygg och börjar snurra mot marken. Väldigt annorlunda känsla.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Frågade min flyglärare när vi skulle behandla spinn, eftersom jag sett att det ingick i utbildningsplanen för PPL. Fick då svaret att vi våra kärror inte var spinncertade och att han ogärna övade detta i dem (speciellt i den pa28 som jag skolar i).

    Trodde att detta moment var en självklarhet men tydligen inte. Gramlin som skolar på samma klubb har dock fått öva i c150 som är certad för detta men är en privat kärra som tillfälligt är utlånad till klubben. Kanske det är ens eget ansvar att man får utbildning i detta moment?:unsure

    /Jonas
     
  12. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Hade en kompis som hamnade i ofrivillig spin i en PA28 med 3 pers ombord. Han sa att det var tack vara hög höjd som det gick bra. Det tog lång tid att ta sig ur spin med planet.

    Vi har bara gjort det i C150/C152. Dom C172 som vi flög (och PA28) var inte certade för att utföra spin.

    Anledningen med PA28 är väl att lågvingat inte tål så mycket G vid vingroten som C150 gör ?
     
  13. gramlin

    gramlin Medlem

    Hallå Jonas!
    I jar-fcl syllabus för ppl så finns det beskrivet vad man ska kunna, kolla exempelvis här http://www.aerosport.nl/tools/JAR-FCL%201%20PPL(A)_.pdf

    Sid 30 (Exercise 11).
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok! Tack för det!
     
  15. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har gjort en del spinnövningar med de typer som var godkända för det. Det är dock många år sedan och den här tråden fick mig att börja fundera på om det inte är dags igen.

    MVH

    Håkan
     
  16. McFire

    McFire Ny medlem

    Vi hade 2.5G på mätaren när vi var klara med manövern. Sen om det skedde under tiden vi spann eller när vi tog upp nosen efter receovery kan jag inte svara på. Har hört att PA28 ska vara riktigt svår att ens få i spinn och kanske därmed inte så lätt att få ur.
     
  17. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Godkänd för spinn eller inte beror, i amerikanska flygplanstillverkares fall, på vilken kategori planet certas i.

    Flygplan i kategorin "Normal" har flera alternativ. Antingen så kan tillverkaren bevisa att planet kan återhämtas ur en begynnande spinn, eller konstruera planet så att det inte går att få in i en spinn (inom CG-ramarna, naturligtvis). Ett extra alternativ är att standardutrusta flygplanet med någon slags räddningssystem, såsom Cirrus Designs flygkroppsfallskärm. "Begynnande spinn" i det här fallet är det längsta av antingen 360 graders rotation i sidled eller tre sekunder. Återhämtningen får ta max 360 graders rotation i sidled. Dvs totalt sett två varv.

    Flygplan i kategorin "Utility" som klarar vissa extra krav (samma krav som för ett flygplan i kategorin "Acrobatic") kan certifieras för spinnträning, men då oftast med några krav på omständigheter.

    I Cessnas fall är många av deras äldre flygplan certifierade i både Normal- och Utility-kategorierna, beroende på CG och vikt. När planet är inom ramarna för CG och vikt får alltså planet anses vara Utility och är godkänt därigenom för spinnträning.

    Piper har förvisso certifierat många av sina flygplan både i Normal och Utility, men valt att inte försöka klara kraven för Acrobatic med planen i Utility-kategorin och får således inte spinnas. Anledningen var att de i Utility-kategorin får utföra sådana manövrar som måste klaras för flygprov, t.ex Steep Turns, Chandelles, Lazy Eights osv.

    Anledningen att man får spinna vissa Cessnor och inte vissa Piprar har alltså att göra med certifiering av flygplanet och inte nödvändigtvis faktiska strukturella frågor.
     
  18. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Det borde vara en självklarhet att få öva både ingång och urgång ur spinn under utbildningen! Har inte klubben eller skolan något eget plan borde detta moment övas på annat håll.

    Det kan vara mycket skrämmande att hamna i en spinn och även om man vet rent teoretiskt hur man skall handla är situationen och känslan mycket ovan.
    Alla kärror har dessutom sina egan spinnegenskaper så det skadar inte att få öva på några olika typer.

    Är det någon som kommer till gbg nångång och vill vara med om en spinn, hör av er :)
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Count me in! :p

    Sist jag fick känna på en ordentlig spinn var i USA när jag flög en Extra 300...
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Om man flyger PA-28 eller likvärdig normalklassat flygplan.

    Är inte risken att hamna i spinn mindre än obefintlig?
    Ska man inte satsa istället för utbildning att inte hamna i spinn?
    Under vilken flygfas man "brukar" hamna i spinn?
    Hur många fot behöver man att klara urgång?
    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan