Ngn. som vill dela en långflygning för att bygga h

Diskussion i '060 Navigation' startad av Tomcaten, 7 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Hej. Jag planerar en till långflygning och jag kommer att få lite för många flygtimmar så jag undrar om ngn. vill dela en rejäl flygning med mig.

    Den lycklige som vill följa med ska med mig till Kenya, 30 h enkel-resa ifrån Sverige.

    Det här är spännande tillfälle för den som behöver bygga upp många flygtimmar under 1,5-2v och samtidigt se Afrika.

    Det här beräknar jag att göra under våren, flexibel för när, viktiga är att vi fungerar väl ihop och du med är safety-concerned.

    Hör av dig.
    /M
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Låter kul :) Ska du lämna av en maskin där? Ferry-flygning?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad för flygplanstyp ska det flygas med? Låter som en trevlig resa. Ska du landa i Egypten eller flyga runt på något sätt?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Spännande!
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Oj. skitdumt skrivet av mig :oops: men det är en tur o retur resa. Det blir 30 h för oss båda i loggböckerna efteråt.

    Tänkte flyga via Grekland och rätt över Egypten och ptja rakt ned därifrån faktiskt.

    Jag vill väldigt gärna besöka en kompis till mig där men 2 x 30 h är lite för mycket timmar för mig faktiskt, inte minst kostsamt och så vore det verkligen skitbra att vara två stycken.

    I maskinväg så velar jag emellan c150,vanlig pa28 och "riktigt" utrustad pa28(infällbar, const-speed, 200hp)
    Ja har inte helt bestämt det än och jag låter såklart även den andre vara med och resonera.

    Any takers?

    /M
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul att du gör en riktig resa istället för 30 timmar i varvet! Det där ska nog gå fint tror jag. Jag har inte behov av att åka med men jag hoppas att någon annan i din sits vill åka med.

    Vad gäller flygplanet så borde ni välja något med en bra GPS så att ni får ordentlig situational awareness. I övrigt spelar det nog inte så stor roll. I Egypten har jag hört att man åker på orimliga handlingavgifter så se till att kika upp det där. Man måste också kolla om man behöver speciellt överflygningstillstånd. Detta kan man ordna själv eller ta hjälp av en agent som bara jobbar med sånt. Lycka till och vi ser fram emot att höra mer om detta framöver!
     
  7. tedhagen

    tedhagen Ny medlem

    Låter intressant! Skulle vara kul att flyga över Europa + Afrika.

    1. Vad tänker du i termer av budget?
    2. Hur tänker du kring säkerhetsläget i de länder man flyger över? (Egypten, Sudan, Etiopien?)
     
  8. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Update.

    Ja fick ingen som nappade på afika-expedition så jag kom att tänka på det här företaget som jag har sneglat på tidigare.
    http://www.maltaflying.com/malta-school-flying/aircraft-hire/hour-building-packages

    De erbjuder en ganska bra timkostnad för att flyga c152 runt i medelhavet. Jag behöver ha mina 50 h rätt snart och vädret i Sverige är tufft vid den här tiden. Och jag kan tycka att det blir rätt dyrt att köra bil 2 h fram o tillbaka(Sthlm-Nyköping) för att få kanske 2-3 h flygning och problemet har varit för mig att jag måste först vara ledig ifrån arbetet och sen chansa på att vädret är bra tills den dagen. Ett problem minst sagt.

    Afrika expedition var lite mastig för mig så det här ser jag som ett bra mellanmål, företaget kan erbjuda bra hjälp i planering på att skicka iväg en från Malta och upp längs Italiens kust. Låter nice och så kan jag resa med arbetet(SAS) billigt ned, hoppa av SAS-maskinen och knalla iväg till flygskolan några km bort.

    Timkostnad för c152 blev en ungefärliga 1100-1200 och de har ett paketerbjudande om 50h som innebär att de bjussar på 3 h. Om de timmarna är inklusive de 50h som man flyger upp eller nästkommande 3 h spelar mindre roll tycker jag.

    Jag tror att det här blir bra och vill ngn. själv ta chansen så kan man höra med mig efteråt hur det var så kan säga det.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan