I denna NPA föreslås att ändring av tillgodoräknande av flygtid i flygplan som faller under Annex II. Läs "FCL.035 Crediting of flight time and theoretical knowledge". https://easa.europa.eu/system/files/dfu/NPA 2014-29 (A).pdf
Finns också andra bra saker i denna som komer ta bort en del nationella dumheter vi har... men varför bryr du dig, UL är inte AnnexII
Ja du... det var just därför jag läste denna NPA med intresse. UL är Annex II, det är ju vi som nämns under punkt E...
E??? är jag blind eller pratar du nu om ett helt annat dokument? Jobbar tyvärr nu, massor med intressant i det dokumentet som jag ska läsa när jag har mer tid
Ja, Bilaga II (för att använda den korrekta men mindre använda benämningen) som vi båda avser finns ju i förordningen 216/2008, medans denna NPA avser förordningen 1178/2011. Så jag citerar hela bilaga II från 216/2008; Punkt E är den som avgränsar UL-klassen från EASA-flygplan. Alltså avses UL vara flygplan som omfattas av Bilaga II och därför ursprungligen inte berördes av EASA-reglerna, precis som X-klass och veteranflygplan.
" (2) When flight time is completed during flights operated in the same class or type of aircraft falling under points (a), (b), (c) or (d) of Annex II to Regulation (EC) No 216/2008, it shall be given full credit for the purpose of issue, revalidation or renewal of a licence, rating or certificate. " saknar ett e där....
Ja men nu ska vi inte blanda äpplen och päron här... Jag har inte sagt att e) berördes av just denna NPAn....