Nytt format på NOTAM

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jonas, 26 Mars 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Upptäckte precis att man uppdaterat formatet på Notam, bla delat upp i IFR/VFR, låter ju spontant rätt smidigt att fokusera på den typ av flygning som skall göras. Verkar ju dock som det ändå är rätt mycket redundant info och små skillnader.

    Nån som känner till resonemangen som ledde till omorganiseringen av detta, eller kanske nån kommentar?

    http://www.lfv.se/FPC/AISMET/Andrat-innehall-i-PIB/
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Vet inget mer än du, men jag märkte att parsern som jag använder på www.swflightplanner.se för att försöka rita ut tillfälliga restriktionsområden på kartan, inte fixade det nya formatet. Det nya verkar dock om något bättre - mer konsekvent.

    Jag gillar att alla flygfält som "är med i NOTAM-systemet" alltid visas, och så står det "NIL" om det inte finns någon NOTAM. Känns bättre än att flygplatsen inte nämns alls. Tydligare uppdelning mellan flygplats och FIR-NOTAMS också, vilket jag tycker är bra. Och för en VFR-pilot är det bara bra att slippa information om trasiga ILS:er och liknande :).
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Uppdelningen kan man väl ha åsikter om. Att banljus bara skulle ha med IFR-flygning att göra verkar underligt.
    Sen är väl NOTAM bara 4 dagar framåt i tiden en klar försämring. Om man planerar en flygning till helgen är det väl ganska intressant att få reda på i god tid om det tex är dragracing på banan...
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Öppettiderna för ESMK fanns under helgen bara med i IFR-notam, i VFR stod det "nil" vilket bara känns tillkrånglat. Det kanske är så att det krävs lite tillämpningssynpunkter före det blir bra?
     
Laddar...

Dela sidan