Nytt IR regelverk

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av POE, 7 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. POE

    POE Ny medlem

    Hej!

    Fick idag IAOPA's nyhetsbrev och läste om att det i Frankrike har tagits fram en ny IR rating (heter det rating?). Se följande länk:

    http://www.iaopa.org/news/august11.html#3

    Innebär att det skall vara enklare att ta för oss privatflygare som inte har för avsikt att avancera till trafikpiloter. Har för mig att det finns/har funnits en liknande variant i England.

    Vad tror ni, kommer det att komma ett motsvarande i Sverige?

    /POE
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vore fantastiskt om det blev något liknande i Sverige. Jag har flera gånger denna sommar på grund av ställda flygningar insett att tillvaron skulle bli lite enklare om man hade en IR-behörighet.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har följt lite trådar om FAA-IR i Europa. Det är åtskilligt många som flyger med N-reggat flygplan i bland annat Frankrike bara för att det varit lättare att ta FAA-IR. Det möjligheten tas bort tror jag snart (nästa år?). Tror det har varit rätt mycket påtryckningar därnere för att driva fram en nationell lösning eftersom EASA inte verkar ge med sig när det gäller ett PPL/Light/Enroute/mm-IR som föreslagits. Jag känner mig pessimistisk när gäller en lösning här. Men jag hoppas!!

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan