OBA - Ormond Beach Aviation

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Spacemani, 19 Januari 2009.

  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej hej

    Läste i tråden intill att "kalleh" här på forumet tog sitt PPL på OBA i Florida och jag vart minst sagt sugen... Jag har mer eller mindre anmält mig till "Flygteoriskolan" till sensommaren men Då tar det väll ca ett år innan man flyger själv, på gott och ont. Men tror jag vill försöka komma iväg till OBA.

    Så jag undrar om det är någon mer hära som flugit hos dem? Och kanske vill dela med sig av sina erfarenheter.

    Läste på deras hemsida att man köper "deras" JAA-teoripaket hos en pilotshop i UK där förljande ingick:
    AFE PPL textbook series vols 1-5
    AFE PPL Questions & Answers Simplifier
    AFE Cessna C150 Pilot's Guide
    AFE 5" navigation protractor
    AFE 16" navigation scale rule
    AFE ARC-1 flight computer & manual
    AFE PPL Logbook
    CAA LASORS manual
    CAA Southern England 1:500 000 chart
    Black chinagraph marker
    AFE soft sided pilot case

    Borde jag inte kunna köpa ett motsvarande paket i sverige, på svenska men ändå köra OBAs utbildningar?

    Mvh Michel
     
  2. McFire

    McFire Ny medlem

    Hej!
    Jag tog mitt PPL hos OBA för två år sedan. Hade en riktigt kul tid därborta. Men som Kalle skrev så krävs det lite disciplin om man ska klara det på den korta tid som det faktiskt är.
    Jag läste all teori innan jag åkte dit så att jag bara behövde fräscha upp minnet lite inför varje teoriprov. Var där i sex veckor och var klar efter drygt tre. Efter att jag flugit upp så hyrde jag en bil tillsammans med några som var där samtidigt och turistade runt lite i FL, bla Orlando och KSC. Spenderade också ett antal timmar i högersits med folk som var där och byggde timmar, de var glada att ha lite sällskap och som tack så fick de lite service med radion plus att jag hade kameran med och dokumenterade flygturerna.
    Angående kursmaterialet så vill de nog att man köper "deras" paket eftersom testerna till stor del är baserade på det engelska systemet. Du kan ju alltid höra med dem. Jag köpte även de svenska teoriböckerna jag kände att jag behövde och läste på innan jag flög i Sverige.
     
  3. kalleh

    kalleh Ny medlem

    "Deras" teoripaket köper du från AFE i England, denna kostnad (exklusive frakt till sverige) INGÅR i OBAs paketpris, men du måste uppvisa (kom inte ihåg om det är själva böckerna eller kvittot) bevis att du köpt just detta paket för att det ska dras av.

    Dessutom är de brittiska böckerna GALET mycket bättre än de svenska som jag anser är mycket dåliga hafsverk.
     
  4. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Tips är också att när du anser dig "klar" med ett ämne, gör de testprov som finns längst bak i varje bok - min erfarenhet är att om du klarar testproven med god marginal klarar du de riktiga också-
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Och vad gick hela kalaset på för ditt PPL?
    Inklusvie resorna till och från USA och allt kursmateriel.
     
  6. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Alla kostnader inräknade (VISA, resa, boende, grundläggande mat, certifikatkostnader (!)) 70 000kr. Detta var våren 2007 med en dollarkurs på drygt 7kr. Vad det skulle kosta idag har jag ingen aning om. Tror att priset höjdes när soppan var som dyrast, nu borde priset rimligtvis vara på väg ner igen.... Det som är bra med OBA är att i stort sett allting ingår i deras paketpris (inklusive diverse VISA-avgifter som dras av), och att de tydligt berättar vad som INTE ingår. Den enda oförutsedda kostnaden jag betalade var en extraförsäkring på ca 2000kr som jag inte tror jag blev tydligt informerad om.

    Sen är det ju ett bra tillfälle att passa på att shoppa headset, glasögon etc som ofta är 2/3 till halva priset mot sverige =)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Okay, då är det nästan samma som ett billigt PPL i Sverige. Vissa klubbar tar ca 70 000 med. Men då missar man ju en grym upplevelse, samt att det inte går lika fort att ta det.
    Funderar på om man ska ta resten av sina cert om man inte får det på annan väg. Verkar mycket intressant.
     
  8. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Det här låter riktigt kul&intressant. Visste inte att detta alternativ fanns innan jag själv började PPL studierna, och framförallt inte att det var så pass "biligt" Sökte lite på nätet men hittade inget vettigt. Går det att köra instrument utbildning på samma sätt på den här skolan?
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja det ska gå. Det är ju bra mycket billigare än att göra det här iaf.
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har kollat efter IR på deras sida och det verkar inte finnas någon JAA-IR utbildning däremot FAA-IR

    Med den utbildningen får du endast flyga i USA-reggat plan med FAA cert. Det finns en del som gör det i Europa eftersom det är mycket enklare att ta den behörigheten. Du kan få FAA-PPL cert utfärdat ovanpå ditt JAA genom lite pappersarbete och sedan gå FAA-IR utbildningen (om man nu är intresserad).


    Jonas
     
  11. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Så ni som gått OBA och liknande skolor läser mer eller mindre teorin på egen hand? Varför sitter många då och betalar t.ex. flygteoriskolan 13 000 för att få pendla till barkarby? Förstå mig rätt men är det "så enkelt"?

    Och som ni säger, är det nog bra att ha böckerna på engelska så man får det tänket till utbildningen och sedan för övriga framtida ev. vidareutbildningar.

    McFire, hade du några "för kunskapar" som hjälpte till på traven?
    Jag har ju inte så mycket mera än lite tid i simulator, några provturer samt att jag pluggat en del på lite äldre JAR-PPL böcker jag köpte för några år sen (05). Frågan är hurvida man klarar sig på ca fyra veckor när man är "helt grön"?

    Mvh
     
  12. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag läste som sagt allt själv innan jag stack över och kompletterade med de obligatoriska teoripassen de kör på kvällarna också. De har även datorbaserade presentationer som är sammanfattningar av böckerna som man kan köra när man vill. Utöver detta så var flyglärarna och övrig personal mycket hjälpsamma när man hade frågor.

    Har gjort lumpen som flygmek och har en ingenjörsexamen inom flygteknik så lite förkunskaper hade jag nog allt när det gäller den tekniska biten. Men Human factors, air law, navigation och met hade jag inte lika bra koll på innan jag öppnade böckerna.
    Det var en del som slet med teorin (och flygningen), men det berodde nog mycket på att de inte hade följt skolans rekommendationer att läsa igenom så mycket som möjligt innan de åkte dit. Det är ju inga jätteavancerade saker utan mer en massa information som ska in.
    Om man klarar det eller inte som helt grön beror nog rätt mycket på individen. Om man gick på körskola i tre år och kuggade på sju uppkörningar innan man fick körkort kanske man inte gör det men med normal begåvning och lite vilja så löser man det kanske utan problem.
    Vädret kan ju också sätta käppar i hjulet om man hinner på fyra veckor eller ej.
     
  13. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tack för bra svar!

    Okej, då är jag med lite om hur det snurrar. Har relativt lätt för att lära mig saker och körkort å diverse tilläggs tillstånd har aldrig varit något problem, samlat på mig ett par, inte för att svårighetsgraden går att jämmföra men..

    Dessa obligatoriska teoripass, hur många och långa sådanna är det?
     
  14. McFire

    McFire Ny medlem

    Har för mig att de körde två kvällar i veckan, minns inte hur långa de var dock.
     
  15. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Måste tillägga att Mike som håller teoripassen är en riktigt skön snubbe som dels lär ut det UK-CAA tycker är viktigt, sen berättar vad han EGENTLIGEn tycker är viktigt. Han har dessutom skrivit en bok om E6B, så det han inte kan om räknasnurran är nog inte värt att veta =)

    Kommer inte ihåg hur långa teoripassen var, men som sagt, när du är där måste du vara 100% dedikerad på att läsa teori och att flyga. Det är flyga, plugga och sova som gäller.

    Jag läste ganska enkelt in teorin, men hade S-cert (dock 10 år gammalt) samt 5 års studier vid KTH i ryggen (dvs studievana). Tips är att beställa böckerna från AFE så fort som möjligt och börja läsa på (du beställer dem innan du åker och får dem leverade till sverige).
     
  16. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Låter som att det är lika bra att beställa böckerna mer eller mindre på detsamma! Kruxet är att jag la ner mina BFSAA planer att bli trafikflygare (pga konjunkturen mm) så jag "slösade" alla mina sparade pengar på att betala lån å köpa häftiga saker till bilen :p Så blir till att spara ihop nya 70 lakan... Så lör bli till sensommaren som tidigast... Hur ser det ut på flyg fronten i Florida kring september?
     
Laddar...

Dela sidan