Officiell samåkning med PPL

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 20 Maj 2010.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Ännu en gråzons-fråga..

    Tänk er att man på sin hemsida publicerar en samåknings-förmedling för en eller flera sammanslutna flygklubbar.

    Dvs en lista med destinationer som vanliga PPL-piloter planerat att flyga till ett visst datum och om det finns ev lediga stolar om något tänkt åka åt samma håll vill hänga med.

    Skulle en sådan lista kunna publiceras på nätet utan att strida mot några regler?
    Det liknar ju lite mer en samåkningspool kan man säga. Inga anspelningar på att det är kommersiellt eller har något med tjänst att göra.

    Jag kan ju faktiskt skriva här i forumet att jag har tänkt att flyga till Karlstad och fråga om någon av er vill tynga ner baksätet åt mig?

    same same?
     
  2. cumulus

    cumulus Medlem

    Känns ju helt klart som en bra idé iaf, att starta någon sorts samåkningspool(icke-kommerciellt såklart)! Vore synd om byråkrati skulle sätta käppar i hjulet...
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag har ställt frågan till Transportstyrelsen. Skall bli intressant att se vad de svarar.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Vad är problemet? Klart man får sammåka. Man får inte ta betalt (dvs bedriva komersiell verksamhet), men det är inget som hindrar att kostnaderna delas.
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Aeroklubben i Göteborg publicerade en intressant artikel för några år sedan som kan fungera som ett inlägg i debatten.

    Se sidan 5 i denna publikation:
    http://www.aeroklubben.se/DB/Files/MoflyNewsletter_aug07_3.pdf
     
  7. cumulus

    cumulus Medlem

    Om man använder ovanstående länk(tack!) som referens, borde alltså ett sådant här system med samåkning var helt ok.

    Dels eftersom man delar kostnaderna(=inte kommersiell flygning) och dels att man "känner" varandra(säkerhetsbedömning) genom att båda är piloter...

    Eller? :q
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    Nedan finns korrespondensen med Transportstyrelsen.

    MAIL1
    ----------------------
    Fråga: Hej,

    Jag är webmaster för en flygklubb och har en fråga.

    Alla våra medlemmars sträckflygningar är planerade och bokade i förväg (eftersom vi flyger klubbens maskiner). Detta skulle ge oss möjligheten att på vår hemsida publicera en lista med vilken pilot som är på väg vart och när, samt om det finns någon plats ledig.

    Tanken är då att någon annan skall få möjligheten att följa med när maskinen ändå är på väg. En sorts samåkning alltså.

    Skulle publiceringen av en sådan lista vara tillåten för en vanlig flygklubb utan kommersiellt intresse. Dvs fokuet ligger endast på samåkning.

    ------------------------------
    SVAR FRÅN TS
    ------------------------------

    Hej!

    Det finns inga hinder för detta förutsatt att ni inte går ut och "säljer" eventuellt lediga stolar till utomstående.

    Att medlemmar (piloter) i en flygklubb reser tillsammans har ju dessutom den fördelen att man kommer lite längre bort för samma peng och därmed får ökad erfarenhet.

    Med vänlig hälsning XX

    ------------------------------
    FÖLJDFRÅGE-MAIL
    ------------------------------

    Tack för svaret.
    Jag vill bara ställa en följdfråga eftersom du satte "piloter" inom parentes.

    Det finns 3 typer av medresenärer som skulle kunna gynnas av samåkningen.
    - Medlemmar flygklubb - Flygcert-innehavare
    - Medlemmar, men utan cert
    - Utomstående

    Om vi publicerar en lista med piloter och deras planerade destinationer i syfte att para ihop en samåkning... så behöver vi ju så klart ha en text som förklarar den icke-kommersiella aspekten i det hela.
    Men.. behöver vi i samma text även utesluta någon typ av medresenär enligt listan ovan?

    Vi har inte tänkt göra en stor grej av det, men vi vill förstå reglerna rätt så vi kan informera korrekt.


    ------------------------------
    SVAR FRÅN TS
    ------------------------------

    Hej igen!

    Ursäkta mitt luddiga svar!

    För flygcertifikatinnehavare och andra klubbmedlemmar, med eller utan certifikat,, kompisar, anhöriga som har ett gemensamt intresse med piloten av själva resan är det ok att dela på de faktiska kostnaderna.

    Det är däremot inte ok att utannonsera/sälja lediga flygplansstolar till utomstående för då blir det kommersiellt för vilket det krävs dels att flygplanet skall omfattas av ett operativt tillstånd och att piloten/piloterna skall ha trafikflygarcertifikat.

    Så vitt jag vet är det nu länge sedan något sådant ärende var föremål för någon juridisk granskning, varför en viss försiktighet rekommenderas då gränsen mellan vad som är icke kommersiellt respektive kommersiellt inte är alldeles knivskarp.

    Med vänlig hälsning XX
     
  9. Domino

    Domino Ny medlem

    Som ni tidigare kommenterat ovan skulle jag summera detta till:

    - Med "utomstående" menas sådana som du inte känner, och du kan inte erbjuda dem resan online eftersom du inte kan bedöma säkerheten.

    Jag skulle dock samtidigt säga att - Ja, du kan publicera samåkningslistan på hemsidan om vi ser till att hålla borta "utomstående som vill köpa en resa".
    Det skulle man kunna göra med förklarande text till listan.

    Framförallt ser jag detta som ett sätt att marknadsföra sin flygklubb och visa besökare att vi privatpiloter inte bara snurrar omkring. Mer marknadsföring än samåkningstjänst egentligen. Även om vi nekar utomstående kanske vi kan locka intresserade att ta en första kontakt med oss, en rekryteringskälla.
     
  10. ankan

    ankan Medlem

    Skulle det kunna bli problem om man åkte med en okänd person, men inte tog betalt? Typ att man plockar upp liftare?

    Inte för at jag planerar att göra detta, men det skulle vara intressant att veta.

    Ett möjligt scenario är ju att en person knallar förbi flygplanet när man står parkerad och verkar nyfiken på flygplanet och på privatflyg. I ett sånt läge skulle det ju vara trevligt att kunna bjuda på en tur. Jag antar att detta är okay så länge man inte tar betalt?
     
  11. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Visst kan man samåka med vem som helst och splitta på flygkostnaden, det funkar ju finfint. Men som utomstående i en flygklubb får man nog inte logga tid på kärran såvida man inte är medlem där som TOC säger. Det behövs ju en lika rad i flygdagboken och den personliga dagboken för att flygtiden skall räknas. Men flyger man med någon från en viss flygklubb som har tillgång till ett visst plan då tycker jag då att det borde vara en självklarhet att man ska kunna göra så, men det tycker inte de flesta flygklubbarna.
     
  12. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Aldrig hört talas om, varför skulle det vara så? Har jag flugit 1h så har jag ju flygit 1h, det spelar väl ingen roll vem som äger kärran? (Förutsatt att jag har behörighet på typen samt gällande cert).

    Eller?
     
  13. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jo, det stämmer. Visst, har man styrt ett flygplan som man är influgen på en timme, då ska man ju ha en timme i sin egna dagbok tycker man, men då måste det stå exakt samma sak i flygdagboken. Och vad jag vet kan en utomstående inte signera i t.ex. SAS FKs flygdagbok för något flygplan såvida man inte är medlem eller gästmedlem.
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

  15. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Försäkringen utgår troligen då en tredje person flyger, möjligen finns den om en andre person flyger medan den förstepersonen (medlemmen i flygklubben) följer med i jumpseat. Men huruvida det är med att logga tid som andreperson i ett flygplan även om en medlem från den aktuella flygklubben följer med på flygturen är jag mycket osäker på, man måste troligen vara medlem i flygklubben oavsett om en medlem hänger med. Och det gäller nog alla flygklubbar.
     
  16. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Så om jag krashar och haverikommisionen ska se hur många timmar jag har loggat så tittar dom i min loggbok samt ALLA flygdagböcker på ALLA flygklubbar jag flygit i?
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

  18. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Så i praktiken gäller flygtiden som står i loggboken oavsett om det blir nedskrivet i en flygdagbok eller ej?
     
  19. stellann

    stellann Aktiv medlem

    I praktiken gäller här precis som i alla andra sammanhang hur mycket en kontrollerande myndighet "ids" kontrollera, dvs hur mycket tid man vill lägga ner på kontrollen etc etc. Det gäller när du går mot röd gubbe, det gäller när du deklarerar, och det gäller i detta fall. Ställs det på sin spets och alla gör alla tänkbara kontroller så blir det förstås en bevisfråga (som i alla andra sammanhang). Har du då loggat 500 timmar i din flygdagbok och dom inte kan återfinnas i flygplanets resedagbok så lär du vara i dåligt läge.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan