Optikerintyg!?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av niklaswik, 16 September 2009.

  1. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Fick ett ganska oväntat brev idag från Transportstyrelsen. Dom säger:

    "För att vi ska kunna behandla Ditt certifikat/medicinärende krävs att Du kompletterar med följande:

    Aktuellt optikerintyg utvisande synskärpa osv osv bla bla"


    Kul att det inte står nåt om optikerintyg vare sig på deras hemsida eller nånstans där det talas om elevtillstånd. "Ansökningsblankett med personbevis, personutredning från polisen och läkarundersökning" är det som sägs överallt.

    Ska ringa och kolla upp saken så fort telefontiden börjar igen efter 13.30, men antagligen är det väl det som står i brevet som gäller.


    Kan alltså utfärda en "varning" till alla som tror att det är så enkelt att det räcker med flygläkarens synundersökning.

    Har ni glasögon - skicka med optikerintyg!
     
  2. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Jag var också ute för samma sak som dig.
    Jag har iofs inte glasögon men något nedsatt syn vilket också registrerades hos flygläkaren(jag hamnade inom ramen för att klara det utan glasögon).
    Trots detta fick jag, precis som du, ett krav om komplettering med ett optikerintyg.
    Så jag traskade iväg till optikern och bad om ett optikerintyg.
    Optikern tittade på mig och frågade vad ett optikerintyg var för något.
    Jag svarade med att hon fick läsa på lappen jag hade med mig, vilket hon gjorde.
    Hon blev inte klokare men mumlade att vi skulle göra en undersökning.
    Så jag fick göra en något mer avancerad version av undersökningen hos flygläkaren sen satte hon sin kråka på pappret med resultatet(snarlikt resultat mot flygläkaren) och vips så hade jag skaffat mig ett optikerintyg.
    Ja, för det måste det ju varit eftersom transportstyrelsen godkände mig efter det.

    Ibland undrar man om myndigheterna ens vet vad det är dom efterfrågar, jag är tveksam.
     
  3. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Ringde nyss och nu när jag kollar min kopia av läkarprotokollet är ju felet uppenbart.

    "Synskärpa", "Kan läsa N14" och "Kan läsa N5" är inte ifyllt på vänstersidan "Utan korrektion", bara "Med korrektion".


    Det "roliga" är att jag FRÅGADE flygläkaren under undersökningen om jag inte skulle testa att läsa test-tavlan utan glasögon också men han sa "nä, det behövs inte, det är bara synen MED glasögon som behövs".


    Så nu får jag göra en ny synundersökning hos optiker för nån hundring eller vad det kan kosta. Kul.


    Sugen på att ringa och skälla lite på läkaren men det känns inte som om det skulle göra nån nytta.
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Avglömda kryss?
    Jag har tagit mej rutinen att alltid be läkaren om en kopia "för mitt arkiv". (Har nu tjugo års koll bakåt på vikt, blodtryck, ögon osv...).
    Vid TVÅ tillfällen när jag kommit ut från läkaren och satt mej i bilen och lusläst har jag upptäckt avglömda kryss och liknande och räddat dagen med att direkt gå tillbaks och be honom "idka fylleri"!:tdow
     
  5. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Illa! Nog för att alla kan göra fel men tar man 2000-3000kr/tim för besväret är då det minsta man kan begära att jobbet blir rätt utfört...

    Som tur var fick jag undersökning hos optiker direkt i eftermiddags och postade det före postlådetömning så i bästa fall har jag väl bara förlorat 2-3 dagar och 295kr på det här.. Men ändå. :tdow
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Så du undrar om myndigheten inte vet vad dom efterfrågar när din flygläkare missade att informera dig om kravet för optikerintyg?
    Du fick dessutom ett brev från myndigheten där det framgår klart och tydligt vad som saknas men du är fortfarande tveksam?

    Härlig logik.
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag tycker definitivt att du skall påtala detta för läkaren. Fel gör ju alla ibland och beror det på okunskap bör det ju korrigeras. Det kanske hjälper nästa person i ditt ställe att slippa den komplikation du råkade ut för.:tup
     

Dela sidan