PPL-licens vid skelning

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Jonas1982, 19 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas1982

    Jonas1982 Ny medlem

    Hej,

    Jag planerar att ta en PPL licens, men har fått dubbla budskap tidigare gällande om man kan få ett klass 2 intyg om man skelar och inte har binokulär syn.

    Jag ser perfekt med ett öga i taget med korrigering. Men kan inte använda båda ögonen samtidigt.
    Jag lider dock inte av dubbelseende.

    Jag har hört att klass 2 intyg getts till personer som endast ser på ett öga, vilket ger samma effekt på djupseende/avståndsbedömnig etc.

    Någon som har erfarenhet från detta eller vet exakt vad som gäller?

    Mvh
    Jonas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag letade lite i EASAs regelverk och hittade följande:

    Applicants with a visual field defect may be assessed as fit if the binocular visual field or monocular visual field is normal.

    Har du ett normalt "monokulärt" synfält?
    I så fall skulle jag säga att dina chanser är goda, just eftersom det står OR i texten. Tyvärr har den medicinska avdelningen på Transportstyrelsen ganska mycket egna påhitt för sig vilket är synd men i det här fallet ska man kunna hänvisa till regelverket. Bara en optiker intygar att ditt monokulära synfält är normalt skulle jag säga.
     
  3. Jonas1982

    Jonas1982 Ny medlem


    Tack för svaret! Det låter ju lovande isf. Jag har normalt monokulärt synfält.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra, börja då med att gå till en optiker och få ett riktigt papper på att det är så. Det kommer du säkert att behöva visa upp.
    Kontakta sedan en flygläkare, googla "Flygläkare stockholm" så hittar du säkerligen någon. I normala fall så går det att få fram en lista på Transportstyrelsens hemsida men den har legat nere pga uppdatering nu i två veckor...
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till! Håll oss uppdaterade om hur det går.
     
  6. Mjon

    Mjon Ny medlem

    Hej! Jag skelar med vänster öga och innehar ett klass 2 intyg samt ppl och har inte stött på något problem varken vid utfärdande eller förnyelse. Gick ej till optiker före utan gjorde allt hos flygläkaren

    MVH Martin
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Maths

    Maths Ny medlem

    Hej

    Har samma synfel och det har inte varit några problem. Det gjordes bara en speciell ögonkontroll och en bedömning av flygläkare på TS. I och med att man inte har dubbelseende samt man är född med det så skall det inte vara ett hinder. Innehar nu både IR och NQ.

    Lycka till !!

    /Maths
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...
Liknande trådar
  1. Robert22
    Svar:
    7
    Visningar:
    3,282

Dela sidan