ppl

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av m_nordh, 17 Oktober 2008.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Hej, har börjat läsa ppl lite på egen hand i väntan på att kursen ska dra igång, har läst igenom böckerna ett par gånger och provat mig på frågorna i boken "1000 frågor" förstår mig inte på alla frågorna dock, känns som att i många frågor är det flera olika svar som är rätt men bara ett som är rätt i facit! är frågorna så i de riktiga proven också?

    Mvh Mikael
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har du komplett teoripaket så har du en bok med förklarande svar till frågorna så du ser varför ett svar är rätt. Frågorna på luftisproven kan vara lite luriga med flera alternativ som kan kännas rätt, men där är det bara ett som är helt rätt. Ibland är frågorna "omvända" hos luftis mot vad det står i böckerna så att man får tänka lite baklänges. För min del tyckte jag meterologin var lurigast med alla kartor och bilagor, men det går och det är ju bra att du ligger lite före kursen så får du en repitition där så faller nog det mesta på plats.

    Lycka till!
     
  3. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Tycker inte att du ska vara orolig. Kom ihåg att du inte har börjat kursen än. Mycket kommer att klarna ytterligare efter hand.

    På Luftfarsstyrelsens (blivande Transportstyrelsens) teoriprov är det liksom i 1000 frågor bara ett svarsalternativ av fyra som är rätt. Frågorna är också jämförelsevis ganska likartade. Klarar du 1 000 frågor har du god chans att klara teoriprovet också, men det är ingen garanti! Kom ihåg att de flesta inte klarar teoriprovet i sin helhet första gången.

    Klarar du inte hela provet behöver du i allmänhet bara göra om det eller de delprov (totalt nio stycken) som du fick underkänt på.

    Just som Air-man säger är meteorologin lite svårare. Det beror nog mycket på att där finns visst tolkningsutrymme. Även ämnet Human Factors har detta problem.

    Lycka till!
     
  4. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Luftis är jätte bra att krångla till det på prov. Jag läser atpl teorin just nu och får arbeta som så att man får kolla efter vilket svar som är "mest rätt".
    Det är noga att man läser frågan ordentliget, kankse till och med en extra gång när man väl har hittat svaret som är rätt. Vanligt är att man hittar till exempel NOT i en fråga, som är lätt att missa om man är lite för snabb. Det vänder ju upp och ner på hela frågan.

    Kul att du börjar skola. har du planer på att läsa vidare efter ppl?

    Önskar dig all lycka och välgång :tupX2:)
     
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Innan man kommit in i tänket så kan det kännas som man inte fattar någonting, sen lär man sig hur frågorna är uppbygda och ju mer man lär sig kan man logiskt tänka fram vilket som är rätt. Försök att inte läsa bara till proven, utan tänk att det är saker som du har nytta av när du väl är färdig med certet. På kursen kommer dom gå igenom mycket som kanske känns främmande när man bara sitter och läser själv i böckerna så var inte orolig, det faller på plats vad det lider.
     
  6. m_nordh

    m_nordh Medlem

    ok, jo det gäller nog att läsa frågorna både 2 och 3 gånger. jag är ganska övertygad att många bitar faller på plats när man börjar flyga också :) jag är rädd att jag behöver läsa mycket själv eftersom det i nuläget inte är tillräckligt många intresserade av att påbörja ppl, och jag känner att det är på tiden att ta ppl nu särskilt om man vill gå vidare. man blir ju liksom inte yngre... också är jag grymt sugen på att få börja flyga! :e
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Jag får erkänna att jag läste allt hemma själv och gick inte kursen. Det går, men jag rekomenderar varmt att vara med på kursen om det blir en. Skulle jag göra om det skulle jag vara med på kursen för man får så mycket gratis där av dom som har lång erfarenhet. Vet inte hur ni har det i din klubb, men kolla om det går att börja skola parallellt med teorin. Du måste inte ha proven klara för att få börja skola, men för att flyga EK måste du ha gjort EK-proven i klubben och avlagt EK-radioprovet. Det enda är om läraren tycker du ska ha en teoretisk grund så han slipper ta tid under varje pass att gå igenom olika saker. Sen måste man inte heller skriv av alla ämnen på samma gång. Med det nya internetsystemet kan du gå in mycket smidigare och plocka ämnen löpande under vinter. Att försöka klara alla ämnen på samma dag klarar väldigt få och det är större risk att du missar och får skriva om. Du får skriva om varje ämne max 6 gånger, sen tycker luftis att du kanske behöver diskutera med dom som är utbildningsansvariga i klubben. Men det brukar inte vara någon fara.

    Även om det inte blir en kurs måste du ju kunna träffa folk i klubben och få sitta ner med dom och gå igenom sånt som du tycker är knepigt.

    PS glöm inte läkarundersökningen i god tid så det inte kommer fram något som gör att du inte får fortsätta flyga sen och så du har kommit en bit in i teorin DS
     
  8. m_nordh

    m_nordh Medlem

    självklart kommer jag att hoppa på lektionerna om det blir några, läkarundersökningarna är redan färdiga. ville göra dom först och främst så att jag vet att det överhuvudtaget är möjligt =)
     
  9. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Till alla som håller på med PPL eller är i slutskedet av utbildningen. Glöm inte bort att när du skickar in ansökan om certet att notera ner hur många år du vill ha certet på till luftis. Jag missade detta och det kom ett postförskott på 13 000:- som ska lösas ut på en gång. Säger man inget skriver dom ut certet på 5 år. Kollade med luftis och det gjorde i och för sig inte så mycket, ca 2000:- om jag tagit det på kortare tid än fem år, men även det är pengar som man kanske kan lägga på ett par flygtimmar. Å andra sidan är certet betalt i 5 år och man klarar sig ifrån eventuella avgiftshöjningar.

    Air-man
     

Dela sidan