Radiotelefoni

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Lennart, 13 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Här finns en sida där man kan träna upp sina färdigheter i Radio kommunikation. Endast VFR.

    [Länken borttagen på begäran av trådskaparen ]

    //moderatorn
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bra initiativ!
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Intressant, men man undrar om den som gjort sidan verkligen har rätt att lägga ut ljudfilerna? De kommer från de CDar som ingår i kursmaterialet man köper från KSAB
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Känner mig skyldig.. Jag skapade sidan åt mig själv under utbildningen för att lätt komma åt filerna. Jag tar väl bort den om ksab säger åt mig att göra det. Det är en fin gräns det där med att vara hjälpsam inom flygsäkerheten och att dom får tjäna några hundra extra på sålda cd. Vad är viktigast? ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    ...det är väl kanske en mindre fin gräns mellan att lägga upp något på webben som i stort sett bara du kommer åt, eller att sprida det till hela flygsamfälligheten. Vad man än tycker om KSAB så är det kanske bättre att presentera ett alternativ än att bara planka och peka på flygsäkerheten. PPL-appen är ju ett lysande exempel, de har skrivit egna frågor istället för att rippa "1000 frågor".

    /hans
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Om moderatorn är snäll nog att ta bort denna tråd så ska jag även ta bort sidan från nätet. Jag inser att det strider mot gällande lagstiftning och rättar mig därefter. Så av respekt mot ksab som hjälpt mig så mycket så är det ett enkelt beslut. :)

    Kanske jag spelar in en egen version senare som jag släpper gratis? ;)
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Länken är borttagen nu! (Tog inte bort tråden)

    Men jag tycker det var ett bra initiativ så lägg inte ner tanken på att fixa eget material :)
    Jonas (Moderator)
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nu har ju tydligen det blivit nya omständigheter för att skriva alla skarpa teoriprov.
    Nu får man (istället för ett långt "fönster" på 18 månader på sig att skriva alla 9 ämnen) 6 st "fönster" på 14 dagar vardera att hinna med alla.
    Låter lite invecklat men ska nog fungera.

    Detta är helt nytt, bara någon vecka gammal så de flesta av er här inne har nog inte heller bättre kunskap än mig i det men..
    Vet någon hur det funkar med Radioprovet? Jag har segelflugit för ca 10 år sedan och jag har nyss kollat med TS så att mitt Radiocert fortfarande är giltigt, vilket det var.
    Dock måste jag göra språkprovet, eller proven då tydligen man även måste visa att man kan svenska, men det ska nog gå bra ;)

    Min fråga gäller då: Hur går detta språkprov till?
    Får man sitta och berätta om sitt liv och leverne på engelska, alltså föra en normal konversation utan inriktning på flygplan, eller ska man sitta och föra en påhittad flygning mot en kontrollant?
    Jag har hört att man inte kommer få några frågor om fraseologi utan enbart vanligt snack om vida världen och om sig själv mm. Men i såfall så behöver man alltså inte alls -för att klara proven- kunna någon engelsk fraseologi över huvudtaget och ändå få godkännt i ämnet även på Engelska..

    Låter ju lite underligt. Eller är det så att det skarpa provet till TS man gör på datorn -det som jag alltså slipper- sker på engelska?
    Att det kommer upp en massa fraseologifrågor på engelska (om man nu har valt att ta den allmänna varianten)
     
  9. wernvik

    wernvik Medlem

Laddar...

Dela sidan