Resetips Östersjökusten Tyskland/Polen

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Niclas B, 10 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Niclas B

    Niclas B Ny medlem

    Hej,

    Planerar 4 dagars flygning i Augusti. Första benet blir Västerås - Pennemunde EDCP.
    Jag är inte typen som går på museum direkt men Pennemünde låter väldigt intressant. Är ute efter resetips efter det. Bra ställen att bo på, mer än gärna gångavstånd eller nära från flygfälten. Ska man åka mer österut eller västerut? Håller mig gärna längs kusten. Nåt bra ställe att bada på?
    Har vi några lämningar från andra världskriget eller kalla kriget som är intressanta ur ett flyghistoriskt perspektiv? (förutom Pennemunde då :))

    Ha det bra!

    /Niclas
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Niclas,

    Vad kul att du ska ut på en lite längre flygning. Jag har själv inte direkt några tips att komma med det har nog någon annan här på Flygfyren. Lycka till :)
     
  3. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det är redan augusti, men du har kanske inte kommit iväg....

    Jag var i Penemünde 2009. Mitt tips är enkelt: åk inte dit. Eller för att vara mer nyanserad: stanna inte där någon längre stund. Det är inte särskilt mycket att se och inte ordnat särskilt väl för turister. Detta gällde iaf för fem år sedan.

    Alldeles nära Penemünde hittar du Rügen. Betydligt bättre. Landningsavgift på cirka en hundralapp, billig parkering. Allt, inklusive bränsle, betalas kontant. Läs mer här: http://www.flugplatz-ruegen.de/.

    Stralsund ligger också intill, men har inget bränsle. Har inte varit där, tyvärr.

    I Polen är inte Gdansk så dumt. Rimliga priser för landning/parkering. Fältet ligger cirka en mil från badorten Sopot och en mil från Gdansk centrum.

    Om du läser tyska kan jag rekommendera http://eddh.de. Där finns omdömen om många fält, framförallt i Tyskland men även i Polen, Danmark och Sverige.

    /Peter
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Varför inte följa den östra kusten ner Estland Tallinn, Lettland Liepaja, Litauen Palanga, ochPolen Gdansk och hem över Sverige.
    Jag ska själv åka Västerås Palanga den 15e det är fina bad efter hela baltkusten. Från Palanga tänker jag lägga en färdplan till Gdansk via in via NERIG och ut vid GUMED punkterna ligger efter den ryska kusten i Kaliningrad, vi får se om dom godkänner transit i luftrummet. Sen blir det Gdansk - Västerås. Det gäller bara att VFR vädret fortsätter

    I Estland har du Pernu i norra Rigabukten som är en känd badort och billig P på flygplatsen
    I Lettland är Jurmala en fin badort tyvärr är det dyrt på Riga int airport men det finns två bra alternativ EVJA och nära stan EVRS. Liepaja längre söderut är känt föfr sina badstränder jag har inte varit där själv än.
    I Lituaen är Palanga ett väl omtalat mål med många lovord från medlemmar från Hässlö FF
    Polen Gdansk det har blivit några resor dit 200skr på flygplatsen 100skr i taxi till stan mycket trevligt ställe. Jag tänker eventuellt pova att landa på EPJA Jastarnia landtungan NV Gdansk
     

Dela sidan